Renault Grand Scénic 2.0 16V Privilge Luxe (2004)

Renault Grand Scénic 2.0 16V Privilge Luxe (2004)

UitvoeringGrand Scénic 2.0 16V Privilge Luxe
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009

Eerste jaar

Na vier jaar naar volle tevredenheid gereden te hebben in een Peugeot 406 hebben we in december 2009 een Renault Grand Scenic gekocht.

De opvolger voor de Peugeot moest minimaal een LPG installatie hebben omdat de vele kilometers op benzine toch wel duur uitvielen. Ook werd er de keuze gemaakt voor een uitvoering met minstens een 2 liter motor omdat wij graag met de caravan op pad gaan.

Uiteindelijk is het dus een Grand Scenic geworden op LPG en met een 2.0 16V motor. De gehele onderhoudsgeschiedenis vanaf 30.000 km (alles bij dezelfde Renault dealer) was erbij en hij was particulier gereden en dus geen ex-leaseauto.

Ik was bekend met de reputatie van de Renaults van die bouwjaren, maar aangezien ik veel zelf kan, hierbij indien nodig geholpen door mijn vader (die Renault monteur is geweest), durfde ik de gok wel aan. Een groot voordeel van die reputatie was in ieder geval de aankoopprijs, welke stukken lager lag dan een vergelijkbare Touran of Zafira.

We zijn nu een jaar verder en ik ben zeer blij met mijn Scenic. Het is een zeer ruime auto en hij rijdt eigenlijk prima. Alleen van drempels houdt ie niet zo, maar dit wordt ook mede veroorzaakt door de extra geplaatste hulpveren (zaten er bij aankoop al op, kwam ik later achter).
De extra zitplaatsen welke in de bodem zijn weggeklapt worden niet vaak gebruikt, maar als ze wel worden gebruikt is het een ware attractie voor de kinderen. Indien weggeklapt rest er een joekel van een bagageruimte. Het enige nadeel hiervan is het feit dat de Grand Scenic wel wat zwaarder weegt dan een gewone Scenic en dit dus wel meetelt in de wegenbelasting.

Dit jaar uiteraard ook op vakantie geweest met de caravan (1200 kg)naar Normandië. De auto kon dit prima aan en een kruissnelheid van zo'n 100 km/u in de zesde versnelling is geen enkel probleem. Dat de LPG tank dan na zo'n 150 km leeg is, is dan wat minder, maar over het algemeen is LPG in Frankrijk redelijk goed te verkrijgen. Let wel op in welke rij je gaat staan bij de pomp, zeker op de drukke tolroutes, want meestal is er maar 1 LPG pomp beschikbaar (en denk ook aan de speciale LPG adapters voor België en Frankrijk).

Aangezien het een utopie is dat een auto van 6 jaar oud en 150.000 km op de teller geen probleempjes kent, volgt hieronder een opsomming van de probleempjes welke ik heb gehad:

-Direct na aankoop een (vergeten) fabrieksmodificatie uitgevoerd aan de carterventilatie van de motor (alleen 2.0 16V uit 2004), i.v.m. een irritant piepgeluid bij stationair toerental. Na het plaatsen van een andere ontluchtingsslang/klep van zo'n 30 euro was dit opgelost.

-Tijdens de heenreis naar Normandië hield de LPG installatie er mee op. Had hier een week voor die tijd al wat problemen mee, maar die leken opgelost. Op de vakantiestek van alles geprobeerd, maar heb het lek niet boven kunnen krijgen. Dat werd dus de hele vakantie en de terugreis dus op dure benzine rijden. Gelukkig was de benzine in Frankrijk goedkoper dan in Nederland en de LPG duurder, dus het verschil in prijs was te overzien. En de eerlijkheid gebiedt mij ook te zeggen dat de auto + caravan op benzine net wat soepeler liep. Hier telt dan toch het geringe vermogensverlies bij het rijden op LPG. Ook konden we hierdoor langer doorrijden op de terugreis, door de grotere inhoud van de benzinetank. Omdat we na terugkomst de problemen niet opgelost kregen de Scenic toch maar naar een LPG specialist gebracht. De oorzaak bleek een draadbreuk in de LPG installatie te zijn. De onkosten bleken uiteindelijk 163 euro te zijn, opgeteld bij het zelf geplaatste nieuwe LPG filter en bougies dus zo'n 200 euro onkosten totaal. Maar dit viel dus eigenlijk de Scenic niet aan te rekenen doordat de oorzaak dus duidelijk in de LPG installatie zat.

-Van drie deuren werkten de vergrendelingsknopjes in de deurgreep af en toe niet. Een typisch Renault kwaaltje, het kan geen kwaad, je kan de deuren ook gewoon met de Key Card afsluiten, maar als je een pietlut bent, dan wil je dat het werkt. Dus voor 56 euro drie nieuwe knopjes/sensoren gekocht en zelf geplaatst.

-Dan had ik last van nog een typisch Scenic kwaaltje, een licht knappend geluid tijdens het draaien van het stuur. Veroorzaakt door de veerpootlagers. Ook hier geldt dat je niet meteen naar de dealer hoeft te rijden, je kunt er prima mee doorrijden, maar het mooiste is dat het toch wordt opgelost. Dus voor welgeteld 37 euro twee nieuwe veerpootlagers gekocht en zelf gemonteerd.

-Verder is er een linker spiegelglas in bestelling omdat de verwarming ervan niet meer werkt. De onkosten zullen hier zo'n 15 euro zijn.

Dat betekent dus dat ik, inclusief een zelf uitgevoerde beurt met 4 nieuwe Michelin banden, zo'n 900 euro heb uitgegeven in een jaar tijd. Ik heb natuurlijk de onderdelen met korting aangeschaft en heb veel zelf kunnen doen.
Maar zelfs als ik de auto had moeten laten onderhouden door de dealer/garage, dan valt het mij erg mee voor wat betreft de problemen bij een auto van 6 jaar oud met deze kilometerstand.
De auto heeft me dit jaar nooit laten staan, ook niet tijdens de strenge afgelopen winter, en de meeste probleempjes waren hooguit wat hinderlijk, maar niet problematisch of APK afkeur.

Hieronder nog enkele + en - punten:

+ Zeer ruime auto
+ Goede caravantrekker
+ Keyless Entry en rijden is eigenlijk best wel handig
+ Goede stoelen
+ Veel handigheidjes, zoals het verschuifbare opbergvak tussen de voorstoelen, de aparte kinderspiegel en de zonnegordijntjes in de achterdeuren

- Houdt niet zo van drempels
- 2.0 16V motor is niet superzuinig (1 op 9 op LPG, 1 op 10 op benzine)
- Zijkant van zitvlak bestuurdersstoel is van kunstleer, hier komen scheurtjes in.
- Standaard Renault Radio heeft lastig bedienbare knopjes.

Tweede update

Hierbij een tweede update over onze Scenic. De tweede winter zit er inmiddels op en er valt eigenlijk niet heel veel nieuws te vertellen. Sinds de laatste update is het de hele winter door starten en lopen geweest. Geen enkel probleem gehad, dus na bijna anderhalf jaar kan ik gerust stellen dat we er een goede aankoop mee gedaan hebben. Dit in tegenstelling tot mijn (lease) Golf VI uit 2009. Hier is gisteren geconstateerd dat na nog geen 50.000 km de airco pomp al is overleden (ook MyReview update gemaakt). Dat noemt men dan Duitse gründlichkeit.....

Sinds ruim een week de zomerbanden er weer omder gezet, dus laat de zomer maar komen.
Er is nog wel een irritant iets, maar dat ligt wederom aan de LPG installatie en dat is het feit dat de boordcomputer het verbruik meet en daarmee ook het aantal verbruikte liters. Daardoor wordt ook de tankinhoud weergave aangepast, terwijl natuurlijk de benzinetank niet echt leeg raakt. Resultaat: piepend dashboard en lege tankweergave, terwijl er toch nog echt wel benzine in de tank zit. Ik wil dit voorjaar proberen om een zogenaamde tankfopper te installeren. Deze fopper reset bij elke start de tankinhoud weergave. Eens zien of dat wat beter werkt dan nu.

Laatste update

Tja, je komt wel eens wat nieuws tegen :) Daarom heb ik de Scenic afgelopen december 2011 ingeruilt op een Scenic II Phase II 2.0 16V van november 2006, wederom op LPG-G3.
Heb er tot aan het eind geen problemen mee gehad, hij was zelfs weer voor een jaar goedgekeurd. Moest hiervoor wel de MAD hulpveren vervangen (via MP een 2e hands setje gescoord), want die waren roestig en eentje gebroken.
Zal t.z.t. wel een review aanmaken voor de nieuwe Scenic. Deze rijdt trouwens al weer 4000 km probleemloos rond :)
Het feit dat ik weer een Scenic heb gekocht, is eigenlijk een antwoord op de vraag of ik tevreden ben geweest met deze Scenic ;)