Renault Grand Espace 2.0 dCi 16V 175 Initiale (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Espace 2.0 dCi 16V 175 Initiale |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 209.000 km |
KM-stand laatst | 396.478 km |
De eerste ervaringen
- 210.000 km
Algemeen
Dé Renault Espace, het is voor het eerst dat ik een auto heb aangeschaft van hetzelfde merk. Een zevental verschillende merken heb ik gereden (Chronologisch Alfa, VW, Honda, Fiat, Lancia, Toyota en dus Renault).
Nadat mijn Espace III de geest had gegeven (zie ook mijn vorige review) werd de zoektocht weer volledig opengesteld. Gelukkig had ik de tijd om gedegen onderzoek te verrichten op de automarkt, een overhaaste beslissing is het dan ook niet geworden. Bij de zoektocht werd gekeken naar persoonlijke waardeoordelen als een mooi in- en exterieur, ruimte en heel belangrijk: een goed gevoel krijgen over de complete voiture.
In de zoektocht zijn de opties voorbijgekomen van een Volvo V70, Subaru Legacy, VW Passat variant, BMW 5-touring E60, Audi A6 Avant, Alfa 159 Sw, Lancia Phedra, Toyota Avansis, Mitsubishi Grandis en nog een paar exoten zoals een Discovery en Defender 130 CrewCab. Allemaal wagens rond bouwjaar 2005/2007 met de kop er af. Mobile.de ook nog even goed bekeken. Echter bleef in mijn achterhoofd telkens de Espace opduiken, met zijn flexibele interieur, comfort, rijke uitrusting én ook discutabele betrouwbaarheid.
Na vier weken zonder gezinsauto te zitten toch maar een dag ingepland om een paar kanshebbers in het echt te bekijken. Een 2.2Dci automaat en twee 2.0Dci Grand Espace’s. Wat mij heel goed is bevallen is het rijden met dezelfde types op één dag, het heeft een heel goed vergelijk opgeleverd.
De laatste auto welke ik bij Polman Auto’s in Arnhem ging bezichtigen (leuk bedrijf!) was de Grand Espace 2.0dCi Initiale Paris.. Hij stond naast een Grandis, beiden zwart. Nadat de portieren geopend waren wist ik het. Een Espace moest het worden. Totaal geen gevoel kreeg ik bij de Grandis. Na een korte proefrit met de Espace was ik verkocht. Deze moest het worden en na een korte onderhandeling is hij dan ook aangeschaft.
Het betreft een exemplaar welke zijn eerste levensjaar in Duitsland als persauto van Renault Duitsland doorgebracht heeft en daarna bij één eigenaar in NL. De auto is volgeladen met opties welke overigens in de Initiale Paris uitvoering meestal standaard zijn. ESP, PDC voor en achter, regensensor, volledig beige leren interieur, panoramisch dak, bi-xenonlampen, rolgordijnen, DVD-navigatie, stoelverwarming, 18 inch Aria sportvelgen 245/45/18, bluetooth, verwarmbare en inklapbare spiegels, keyless-go en nog veel meer. De volledige onderhoudshistorie van de auto is bijgevoegd. En ja, er is het één en ander aan vervangen. Maar wat vervangen is zal minder snel nogmaals kapot gaan, ik bekijk het leven graag positief.
Ik heb specifiek gekozen voor een fase deux, het model van de facelift. Deze heeft onderhuids een heleboel verbeteringen t.o.v. het originele model Espace IV (bj 2003-2006). Daarnaast zijn er nieuwe motoren geïntroduceerd bij de fase II, waaronder de 2.0Dci met 175pk welke dus in onze Initiale ligt. Bijkomend voordeel is dat er geen distributieriem maar een –ketting in de motor zit. De 175pk’s en 375Nm’s koppel maakt het rijden in de Espace tot een feestje. Hij is snel, stil, comfortabel en zuinig (voor een auto met een leeg gewicht van 1850kg). Eerste tank is nog niet leeggereden, maar ik ga uit van een verbruik van 1 op 12. Volle tank van 80 liter brengt je dan over de 1000km heen. Boardcomputer geeft nu over afstand van 600km een verbruik van 7,5lt/100km. De verbruiksmonitor op de site van Autoweek is inmiddels aangemaakt.
Overigens heb ik gekeken naar het omslagpunt van benzine t.o.v. diesel. Uitgaande van mijn Espace III benzine ben ik goedkoper uit met 17.500km p/jr rekeninghoudend met de wegenbelasting en literprijzen. Echter het rijden met de dieselmotor met bergen trekkracht geniet ruimschoots mijn voorkeur.
Maar wat een rust en stilte in de auto op snelwegsnelheid, heerlijk. En de hogere zit is zo fijn, mooi overzicht over alles.
Via Marktplaats heb ik nog een set met velgen, ook in de 18” Aria uitvoering, met winterbanden bijgekocht om de auto compleet te maken.
Resumé: Naar mijn mening een prachtige auto met een mooie uitstraling en rijke uitrusting. Mijn doelstelling met deze auto is om er zeker 6 jaar mee rond te blijven rijden, liefst langer. Betrouwbaarheid is de uitdaging voor deze auto, tenminste als ik sommige verhalen over Renaults op internet mag geloven. Ik ben benieuwd.
Grote beurt
- 225.180 km
Tijd voor een grote beurt, 15.000 kilometer ervaring ruim nu met de Espace en wat een G-E-W-E-L-D-I-G-E auto is het.
Wellicht dat anderen het een busje o.i.d. vinden, maar als je eenmaal bekend bent met de zit, het uitzicht en het comfort wil je niet anders meer.
Nadelen zijn er niet echt buiten het feit dat het geen stadsridder is. Maar daar heb ik een Vespa voor. Geen parkeergedoe en ook geen parkeerkosten.
Bijzonderheden bij de grote beurt: linker stuurkogel vervangen i.v.m. speling, niet echt bijzonder gezien de kilometerstand en ook geen extreem duur onderdeel (ex 67 euro). Grote beurt door de Renault dealer uit laten voeren overigens. Deze weten toch het meeste over de auto. Dure olie helaas en veel ook (7,5lt).
Achterbanden zitten er aan te komen. Maar eerst de winterbanden er maar onder leggen. Overigens zijn 245/45/18 banden niet de goedkoopste.
Voorts is er een storing in de bedraging van de airbagconnector verholpen. Deze gaf steeds vaker aan dat er een storing was, kwam voort uit een slecht contact bij de bijrijder als ik het goed gehoord heb.
Al met al zeer tevreden met de Espace. Gemiddeld over de 15k 7.8lt verstookt aan diesel per 100km. Net verbruik lijkt mij zo.
Eerste APK
- 229.387 km
Wat positief en negatief tegelijk eigenlijk.
Positieve is dat er geen enkele punt gevonden is met betrekking tot de APK. Hij is hier feilloos doorheen gekomen dus.
Negatieve is dat de handrem in januari niet helemaal meer ok functioneerde. De rechterklauw van de handrem bleef vastzitten. Omdat er vier kinderen in de auto zaten waarmee we naar een speeltuin wilden gaan is er snel even gekeken. Besloten is om de kabel los te maken rechts. Het functioneren van de handrem op links bleef onverminderd zijn werk naar behoren doen.
Twee weken later bemerkte is een brom na een snelwegrit. Even onder de auto gekeken waar ik niets zag maar wel hoorde. Het geluid kwam van het roetfilter vandaan. Mijn zorgen over vervanging (duur!) van het filter begonnen steeds groter te worden. Toch maar even langs de dealer gegaan.
Hier werd gelukkig geconstateerd dat de drukvoeler van het filter kapot was gegaan. Het betreft hier een rubber slangetje met sensor.
Dus werd er een afspraak gemaakt voor de APK met verganging van de drukvoeler en de rekeneenheid van de automatische parkeerrem.
Kosten drukvoeler ex btw 200, rekeneenheid 450. Montage en btw maken de rekening af tot een leuk bedrag.
Overigens is de werking van het handremsysteem echt geweldig. Enige nadeel is dus dat mechanische handrem simpeler en goedkoper is als er iets vervangen dient te worden.
Kwart miljoen + APK
- 250.000 km
Zo, afgelopen periode weinig te melden geweest over de Espace. Afgelopen week heeft de Espace de 250.000km aangetikt. Hij ziet er nog steeds geweldig uit en hij rijdt onverstoorbaar lekker. De laatste dag van het jaar heeft hij een kleine beurt en APK gehad. Hierover zo meer.
Voor de zomervakantie zijn er nieuwe Michelins Primacy 3 banden onder de achtervelgen gemonteerd. Dure bandjes, maar wel erge fijne (en stil). Tijdens de vakantierit op de cruise control met volle bepakking en fietsendrager een verbruik gemiddeld van 1:15 gehad. Bijzonder netjes vond ik. Gemiddeld zit ik nu rond de 8lt/100km, tegen 1:13 aan dus. Winterbanden heb ik weggedaan, vond de Conti's echt helemaal niks onder de Espace. Al met al met de banden schat ik zo een 40k meegereden, redelijk gezien het wagengewicht.
M.b.t. tot de APK waren er geen meldingen, buiten de voorbanden welke nu ook vervangen zijn voor Primacy 3's. Wel is er een parkeersensor vervangen welke een storing aangaf, maar buiten deze punten geen bijzonderheden.
Wegens het roetfilter wederom 7,5 liter dure olie vervangen, elke 15k moet dit gebeuren.
De Espace is een goede aankoop geweest. Hij is betrouwbaar gebleken, comfortabel, praktisch en hij biedt meer dan gemiddeld rijplezier. Elke rit in de Espace blijft zo een feestje.
Kleine update
- 261.736 km
Wij zijn afgelopen week retour uit Zuid-Frankrijk gekomen en we zijn weer een half jaar verder na de laatste update.
Afgelopen periode is zo goed als vlekkeloos verlopen. De Espace heeft in januari even de dealer gezien in verband met een probleem met de blower van de het ventilatiesysteem. Aangezien er geen meldingen uit Dialogys kwamen werd geadviseerd de blower te vervangen. Het probleem was dat er soms geen enkele ventilatietucht door het systeem kwam. Helaas bleek een nieuwe motor geen soelaas te bieden waarna de kachelweerstanden kosteloos vervangen werden. Het probleem is sindsdien verholpen.
De Espace is echt een heerlijke reisauto. Cruise control aan en gaan. Ook over de bergen merk je dat er aan trekkracht geen enkel gebrek is. Heel soms is het even lekkerder om terug te schakelen naar zijn 5, maar verder kan je goed anticiperend in zijn 6 een mooi verbruik scoren. Uiteraard is het geen verbruik die vergeleken kan worden met een driecilindertorretje van 68 peekaatjes zoals wij in de Aygo hadden, maar gemiddeld over ruim 50.000km een score halen van 7.9 op de 100km is netjes. Fabriekswaarde ligt op 7.6 overigens.
De auto is nu bijna 2,5 jaar in tevreden bezit. Ik ben zo nu en dan weer aan het kijken naar een alternatief. Het zou alleen ook kunnen dat ik gewoon door blijf rijden met de Espace. Hij bevalt immers zeer goed.
Jaarlijkse keuring + update
- 270.703 km
Van het RDW had ik weer een uitnodiging ontvangen om onze Espace een bezoekje te laten brengen aan de APK-keurmeester. Dit bezoek meteen gecombineerd met een grote onderhoudsbeurt. Graag deel ik mijn ervaring met jullie.
De Espace is vertroeteld met nieuwe filters, olie een een grondige controle. Vanuit deze controle is er een melding gekomen die ik niet aan had zien komen, een achterveer die gebroken was. Verder eigenlijk geen bijzonderheden!
In december reeds gemerkt dat de accu capaciteit wat minder werd. Geen gek iets aangezien deze nog niet eerder vervangen was.
Er was een melding gekomen dat er een PDC-sensor kapot was. Deze bleek vanuit de voorkant te komen, dus demontage van de bumper was noodzakelijk. Maar het genot van een werkend parkeersensoren systeem is wel zo fijn.
Verder een foutmelding vanuit het airbagsysteem. Dit bleek te komen vanuit het stuurlint. Vervangen dus en melding is verholpen.
Verder alleen twee stadslichtjes die het niet deden.
Vanuit de keuring naar mijn mening dus geen gekke zaken naar voren gekomen. Auto rijdt als nieuw en bevalt nog steeds geweldig. Wil om iets anders te rijden is er niet. Alleen overweeg ik om een grijs kenteken crewcab Nissan Navara of Isuzu D-max te importen. Waarom? In het verleden met 4x4 gereden en dat is gewoon nog een wens. Verder ben je iets minder kwijt aan MRB...
Gewoon blij
- 275.633 km
Eigenlijk niets te melden naast een kilometerstand van over de 275000 bereikt te heben. 66dkm mee gereden inmiddels en nog steeds supercontent met de Espace. Auto functioneert onverminderd top. Vind het een topauto.
Verse APK
- 285.317 km
Korte aanvulling op mijn ervaring met de Espace:
Nieuwe APK voor één jaar, alleen nieuwe remblokken achter gemonteerd. Verder verse olie + filters, geen bijzonderheden te vermelden. de M9R-motor met 173pk loopt heerlijk.
In november toch maar weer een set wintervelgen aangeschaft, 225/55/r17 Dynamique-uitvoering met Michelin Alpin banden er onder. Rechtuit rijdend iets comfortabeler, maar ook merkbaar meer 'beweging' in de bochten dan de 245/45/r18 zomerbanden. Verbruik is wat hoger door het grovere profiel en winterdiesel.
Op naar de 300.000km!
Nieuwe banden
- 297.000 km
Afgelopen periode geen enkel probleem gehad. De Espace was wel weer toe aan twee verse voorbanden. Ik ben zowaar van mijn geloof afgestapt en i.p.v. Michelin overgestapt naar Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 245/45 r18 extra load banden wegens de prima reviews en betere waarden. Bijkomend voordeel is dat ze voordeliger zijn dan de Michelins. Banden geven gelijk vertrouwen als de Michelins, zijn rechtuit wel iets minder stabiel. Maar ik ga nog even met de bandenspanning aan de slag, rij normaal 2,9 bar en nu staan ze op 2,7 bar.
Tevens wat meer kilometers gaan rijden afgelopen periode en ook vaak op trajectcontrolegedeelte. Verbruik is dan rond de 7,5lt/100km.
De 300.000km is in zicht. De Espace blijkt ondanks de hoge kilometerstand bij aanschaf een zeer betrouwbare partner.
Bijna naar de sloop...
- 304.000 km
Net over de 300.000km heen, rijdt er een flapdrol tegen de linkerkant van mijn Espace aan. Door zijn 'black-out' werd er gas gegeven in plaats van dat hij zijn rem beroerde. Gelukkig vond het allemaal bij relatieve lage snelheid plaats (wegrijdend vanuit het stoplicht). Echter met een Espace uit 2006 en met 300.000km op de teller zag ik de bui al hangen: economisch total-loss. Gelukkig kon de schade-expert de dagwaarde van de Espace goed inschatten. Helaas werd er ook een goed bod gedaan door een opkoper. Tussenliggend bedrag is dan voor reparatie beschikbaar. Ondertussen heb ik proefgereden met twee alternatieven die na bestudering niet beter waren dan mijn eigen Espace. Om daar dan aanzienlijk voor bij te betalen leek mij geen goed idee. Dus met de duurste schadehersteller in onderhandeling en de boel weer op laten knappen. En ik moet zeggen dat het resultaat erg goed is geworden.
Ik blijf dus nog even heerlijk rondrijden met de Espace. Rij ook wat vaker langere afstanden wat de Espace verbruikstechnisch beloont met een mooi cijfer, laatste tankbeurt was bijna 1:15.
Verder geen bijzonderheden te vermelden, hoop dat het ook even zo blijft. Maar heb daar eigenlijk wel vertrouwen in.
Verse APK en onderhoudsbeurt
- 315.345 km
Mooi in de kerstvakantie een beurt uit kunnen laten voeren bij de Renaultdealer in mijn woonplaats. Alle vloeistoffen inclusief koel- en remvloeistof plus filters zijn weer nieuw. Vervangen van de remvloeistof is merkbaar in het rempedaal, het sompige is er weer af. Verder moet er na 5 jaar of 120 dkm een nieuwe poelie en multieriemset geplaatst worden. Verder geen op- of aanmerkingen vanuit de uitgevoerde APK. Prachtige score! De kilometers komen de laatste tijd wat makkelijker op te teller, auto rijdt onverminderd prettig. Verbruik op de langere stukken is nu rond de 7,5/100km met winterbanden.
EGR-klep vervangen 03/2017
- 325.000 km
Half maart kreeg in onderweg de melding 'inspuiting controleren'. Even opnieuw gestart op de vluchtstrook en de melding was verdwenen. Helaas was op de enkele reisafstand van 190km de melding nog een paar keer teruggekomen. Tevens gaat de motor in de noodloop en valt het vermogen aanzienlijk weg. Toch even de snelweg afgegaan en naar de Renault dealer Coppes in Bergharen gereden die hem uit konden lezen werd mij telefonisch gezegd. Na een uurtje werd de melding gegeven dat de EGR-klep kapot was. Opdracht gegeven op de klep te bestellen en met de leenauto verder op pad, prima service van Coppes. Inmiddels snor ik dus weer lekker door in de Espace.
Klein leed
- 337.000 km
Twee nieuwe achterbanden aangeschaft, Goodyear EAGLE F1 ASYMMETRIC 3 (245/45 R18 100Y) extra load. Rond de 50dkm met de oude Michelins gereden. Ze waren nog niet versleten tot 1.6mm, maar wegens cuppen vervangen. Verder het raammechanisme rechtsvoor vervangen. Dit zal wel veroorzaakt zijn vanuit het overzetten van het oude mechanisme bij het schadeherstel bij 300dkm. Alles werkt weer tiptop, de Espace blijft nog even.
APK + update
- 350.000 km
Een mooie kilometerstand is er inmiddels op de teller gezet, te weten 350.000km. Februari is APK-maand voor de Espace. Op het gebied van de APK-keuring die ik, net als zijn onderhoud, nog steeds bij de Renault-dealer uit laat voeren, zijn geen punten gevonden die een goedkeuring in de weg zaten.
Geluidje in de auto
- 360.000 km
Auto is nu ruim 6 jaar in bezit en hij blijft maar gaan. Uitgekeken ben ik nog niet op de Espace en de ruimte komt toch elke keer weer van pas. Even met zijn zessen van Noord Holland naar Maastricht, de Espace doet het. Even wat kasten ophalen? Stoelen eruit en inladen maar. En dan de rust en comfort die het rijden met de auto met zich meebrengt. Heerlijk. Alleen was het comfort na een bezoekje aan de Ikea iets minder geworden, er was een redelijke brom in de auto te horen die bij een bocht naar links erger werd. Dus even de express-service opgezocht. Niets te zien, geen lager met speling, geen gecupte band. Vreemd. Drie dagen met die brom rondgereden. De voorbanden werden wat minder en zouden binnen 5k vervangen moeten worden, dus een nieuwe set aangeschaft. Dit keer op advies gekozen voor de Pirelli CINTURATO P7 245/45R18 100Y EXTRALOAD. Prima band blijkt na wat kilometers. Alleen werd de brom niet minder. Het verbruik van de eerste tank wel bijzonder genoeg. Ik moest een wat langere rit maken >190km en werd inmiddels behoorlijk geïrriteerd van de brom. Dus naar de lokale bandenspecialist gegaan en die kon mij wel het verschil laten horen tussen een goed en een slecht wiellager. Rechtsachter was op. Renault maakt voor de Espace een wiellager inclusief remschijf. Dus zowel links als rechts vervangen inclusief nieuwe blokken én een gereviseerde remklauw links (stofkap was al enige tijd versleten volgens monteur) kon ik 's middags mijn weg weer vervolgen. Wat een rust in de auto, heerlijk ;-)
Verder zelf nog een Xenon-lamp vervangen afgelopen maand, type D1S van Philips (85 v 35 w pk32d-2). Wel weer ruim 100 euro voor een lamp, maar hij doet het.
Klein leed (II)
- 365.000 km
Even een ijsje halen, maar eerst nog even snel de tank volgooien met diesel. Vervolgens starten en klikklikklikklik... Toevallig had ik een multimeter bij mij en zal dat er een cel van de accu vochtig was, spanning tussen de polen was lager dan 11V. Klaar, die was overleden. Gelukkig dat ik ging tanken op het industrieterrein, de Ford-dealer op 50m afstand kwam met een jumpstarter aanlopen. Meteen doorgereden naar de dichtstbijzijnde dealer. Snel geholpen en diagnose gesteld, overleden accu. Die is niet heel erg lang meegegaan dus. Eerste accu zat er vanaf 2006 in, tweede vervangen in februari 2015. Dit was overigens een merkloze accu, 80Ah. Nu een Bosch 85Ah laten plaatsen. Wel even snel kuchen bij het pinnen...
Totaal kostenplaatje van dit jaar komt daarmee op:
€ gratis APK
€ 358,84 2x Pirelli CINTURATO P7 (voor) XL 100Y 245/45/18
€ 725,00 Lagers achter + schijven/blokken en remklauw
€ 295,00 Accu
€ 1.378,84 Totaal
Jaarlijkse APK + grote beurt
- 373.500 km
13 jaar oud is onze Espace inmiddels geworden in januari van dit jaar. Januari is ook de maand dat ik de APK uit laat voeren bij de Renault-dealer. Vorig jaar geen enkel punt gevonden, dit jaar drie aandachtspunten gevonden én verholpen uiteraard.
1) stadslampjes moesten vervangen worden
2) spoorstang rechts is vervangen
3) remschijven en blokken voor zijn vernieuwd
Verder dus een grote beurt, filters, motorolie 5w/30 etc vervangen. De velgen met winterbanden zijn ook meteen ingeleerd. Versnellingsbakolie is ververst en het dieselfilter is meegenomen. Wat overbleef was een factuur van twee a4'tjes. Ik kan mij voorstellen dat ik vanaf nu de reguliere onderhoudszaken zelf maar uit ga voeren. Een luchtfilter of interieurfilter plaatsen is geen probleem. Zojuist gekeken op winparts, daar leveren ze een Mahle luchtfilter voor 13,88 euro. Renault rekent 91,00 euro inclusief BTW en montage. Uiteraard gun ik de dealer hun omzet en ik ben ook tevreden over hun dienstverlening, maar dit verschil is gewoon niet grappig meer. Maar goed, de totale rekening voor 2019 staat nu bijna al op gelijke tred met die van 2018. Dus ik hoop dat we verder een probleemloos 2019 mee mogen maken met de Espace. Op naar de vier ton :-)
Kleine update
- 390.500 km
Inmiddels weer 17dkm erbij gereden. Op weg naar Duitsland afgelopen maand kreeg ik een melding 'controleer inspuiting' bij vollast. Met rustig doorrijden geen probleem ondervonden, maar toch even thuis langs de dealer gegaan. Melding kwam overeen met de drukvoeler van de roetfilter die al al eerder vervangen was. Hoofdmonteur had zelfde gevoel. Even op de brug gezet en daar bleek het rubberen slangetje gescheurd van de drukvoeler. Slangetje ingekort en met een nieuwe klem weer vastgezet. Kosten Express-service 60 euro. Verder geen issues gehad. Kwestie van volgooien met diesel, MRB en verzekering betalen. Ook een proefrit gemaakt in een Espace V. Mooie auto, ander concept dan de IV. Helaas een uiterst teleurstellend inruilbod gekregen voor mijn Initiale wat mij heeft doen besluiten rustig door te rijden. Na de schade bij drie ton was de rechterzijkant opnieuw gespoten met 5 jaar garantie. Inmiddels bleek dat er toch niet helemaal netjes gespoten was. Komende week wordt hij dus opnieuw gespoten. Prima service!
APK + financieel jaaroverzicht
- 394.257 km
Het jaarlijkse APK-moment kwam weer dichterbij. Aangezien ik bijna de 400.000km aan tik met de Espace en een roettoeslag mag betalen vanaf 2020 heb ik besloten eerst maar eens een APK-keuring uit te laten voeren zonder onderhoud, gevoelsmatig had ik het idee dat er wel eens een lijstje uit had kunnen komen. En na controle bleek dit ook zo te zijn: motorsteun rechtsboven aan vervanging toe, accu staat los, L+R kraken de veerpootschotels en L+R te veel speling op de fuseekogels. Offerte bij de dealer 1400 a 1500 euro om dit te verhelpen, zonder onderhoud dus. M.a.w. economisch niet te verantwoorden. Na het betalen van de keuringskosten afscheid genomen met de melding dat ik mij ging beraden. Dezelfde dag ben ik naar mijn oude garage gegaan (universeel) en hier werd ik met weer als van ouds begroet (ik had klantnummer 12 nog bij ze). Er was een klus uitgevallen en ze konden mijn auto controleren en wilden dan graag een tegenofferte uitbrengen. Zo gezegd zo gedaan. 's Middags werd ik al gebeld dat ze de veerpootschotels kunnen vervangen, maar dat het geen APK-afkeur is. Rest van de reparatie zouden ze voor minder dan 500 euro uit kunnen voeren. Meteen akkoord gegeven, ze konden de onderdelen bestellen en zouden de 23ste meteen ook alles monteren en keuren. Gratis leenauto gekregen, APK, remtest, koelsysteem afgeperst (controle lekkage), bovenste motorsteun vervangen, accu gemonteerd, knipperlichten achter vervangen (vervaagd), fuseekogels links en rechts en 3lt diesel in ruil voor 472 euro. Ik rij dus weer door met een verse APK. Blijft nog wel de vraag hoe lang ik door wil rijden. Daarom ook een overzicht van de kosten die in 2019 gemaakt zijn:
Kilometers
394072
373160
20912 km
Onderhoud
€ 1.318,63
€ 59,18
€ 1.377,81 totaal
MRB € 168,00 pm
€ 2.016,00 pj
Afschrijving € -
Verzekering
€ 62,05 pm
€ 744,60 pj
Brandstof € 1,30 p/lt - 1 op 13
€ 2.091,20
Totale kosten pj € 6.229,61
Kosten p/km € 0,30
Ook al zijn de jaarlijkse kosten hoog, 30ct de km valt gewoon wel weer mee, dit komt uiteraard door de afschrijving die ik niet meer heb. Tot zo ver deze update!
Helaas, verkocht!
- 396.478 km
Er is een tijd van komen en gaan, en de Espace is vandaag overgedragen aan de volgende Espace-liefhebber. Sinds maart heb ik bijna geen kilometers meer gemaakt en besloten de auto te schorsen met ingang van 1 april. De gedachten was dat de kilometers wel weer zouden komen, maar dat bleek niet het geval. De auto is te koop gezet en alhoewel er niet heel veel interesse was ben ik blij dat de auto overgenomen is door iemand die de identieke Espace rijdt. Al met al heb ik 187478 zeer plezierige kilometers met de auto mogen rijden, in deze tijd is hij uiterst betrouwbaar gebleken en heeft mij en mijn gezin met veel comfort overal gebracht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.