Renault Espace 3.0 V6 24V Privilege (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 3.0 V6 24V Privilege |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 179.000 km |
En toen liet hij me in de steek...
na 9 jaar, 10 maanden en 171-duizend km.
Mijn zoon stond in Amsterdam op vrijdagavond toen de Espace niet startte. De RouteMobiel gebeld, deze auto wordt door meerdere bestuurders gebruikt en dan ligt Route Mobiel voor de hand, want de Wegenwacht helpt alleen leden en niet de auto’s van leden als daar een andere bestuurder in zit. Hij werd binnen een half uur geholpen, maar de monteur kon hem niet op weg helpen omdat de startmotor de boosdoener leek. Vervangend vervoer werd aangeboden maar omdat hij juist met de oude Espace op weg was voor een verhuizing van zijn vriendin besloten we om hem de nieuwe Espace te brengen zodat hij een auto met ruimte had.
Ik moet het even uitleggen: wij hebben een oude en een nieuwe Espace. In 2000 kocht ik een 3-liter V6 vanwege de ruimte en in 2008 ruilde ik hem in voor een nieuwe, bang gemaakt door de aanstaande prijsverhogende slurp-tax. Want ik wilde wel weer een V6, nu met 3.5 liter en 245 pk. Maar op het laatste moment besloot ik de oude er toch bij te houden.
Wij hebben n.l. een hotel in Bergen aan Zee met 40 fietsen voor onze gasten. Wij liggen in het NoordHollands Duinreservaat aan de “Brede Duinenroute”, een van de mooiste fietsroutes van Nederland en dan komt het voor dat je even een fiets met pech onderweg moet omruilen of naar de fietsenmaker moet brengen en dan is zo’n oude Espace als werkauto ideaal. Je rijdt de fietsen er zo achter in. De nieuwe met de leren bekleding blijft dan netjes.
Andere reden om hem te houden was de hobby van mijn zoon, mountainbiken en wielrennen. Hup de fietsen (meestal met vrienden) er in en toeren naar wedstrijden door heel Europa, dan is het een prachtige transporter waar je ook blubber-fietsen zonder schroom mee kan vervoeren..
Terug naar de pech: Route Mobiel bracht de oude Espace maandags keurig naar mijn garage in Heiloo, waar de startmotor werd vervangen, met gelijk een verse accu. Ik heb toen meteen de knoop doorgehakt om het grote onderhoud te laten uitvoeren wat ik vorig najaar overgeslagen had: distributie, multiriem, waterpomp uit voorzorg, aandrijfas-hoes. Het kostte wel een duit, maar hij is het waard want hij rijdt nog erg fijn en ging met de kerstvakantie onverwachts toch ook weer vol jongelui mee naar Oostenrijk, in colonne achter de nieuwe aan.
En na een wasbeurt staat hij weer als nieuw te glimmen met zijn polyester carrosserie.
Het is voor mij altijd een probleemloze auto geweest met veel vermogen, een all-time-high gehaald van 222 km heuvel-af, normaal tot 210 km. Maar vooral tussen 170 en 190 km rijdt hij (nog steeds) erg comfortabel.
Buiten het reguliere onderhoud heb ik nagenoeg geen problemen gehad, een keer de katalysator, het electronische dashboard en verder alleen de aan slijtage onderhavige delen, remblokken en –schijven, de achterste uitlaatdemper en banden.
De onderhoudskosten zijn niet laag maar ik denk navenant aan een 6-cilinder auto.
DE NIEUWE:
Ja dat is wel een andere auto geworden, rijdt echt als een luxe auto en is erg snel, het is een apart gevoel om op de Autobahn met een ”aandringer” achter je bij 140 het gas in te trappen als de weg vrij komt.
Menig achtervolger wordt dan in de spiegel kleiner, toch kicken.
Maar in Nederland geeft de 3,5 litermotor vooral veel rust, de cruisecontrol aan en je zoeft heerlijk en stil over de weg.
Ik heb een Initale, veel extra’s waaronder een glazen (schuif)dak, dit zou ik de volgende keer weglaten want het verlaagt het plafond aanzienlijk. In de “oude” is de binnenruimte een stuk royaler, vooral voor de achterpassagiers. En met het dak open rijden doe je eigenlijk alleen maar in de stad, boven de 60-70 km hoeft dat voor mij niet zo.
De teller staat nu op 42.000 km en het enige probleem tot nu toe was een foutmelding van de ABS/ESP , dit bleek een losse stekker te zijn en was dus snel verholpen.
De laatste onderhoudsbeurt bedroeg 500 euro, inclusief nieuwe remblokken.
Ik lees in reviews nogal eens Renaults met electronica-problemen, ik kan hier niet over meepraten het dashboard in de oude bij 145.000 km en de losse stekker in de nieuwe daargelaten.
Het benzineverbruik is bij de oude 1 op 8, de nieuwe rijdt 1 op 9 ondanks de 48 pk meer!
Al met al heb ik aan de Renault Espace een betrouwbare, comfortabele en veelzijdige auto gehad, de oude met voor mij het mooiere model, de mooiere lijnen, de nieuwe met de fantastische motor en rijcomfort. Ruimte, power en comfort in overvloed!
Jaap Stroomer
Bergen aan Zee
een jaartje verder
- 179.000 km
We zijn nu een jaartje verder en ik wil nog wat bijschrijven over mijn oude espace. Vorig jaar heb ik wat kosten gemaakt want ik wil de auto eigenlijk nog een tijdje erbij houden.
Kerst 2009 reed hij nog onverwachts mee naar Oostenrijk en voor de zomer was er nog een rit naar de Alpen gepland voor mijn mountainbikende zoon. Pa het is toch wel goed als we de oude Espace meenemen, kunnen de fietsen mooi mee! Ja natuurlijk maar dan wil je toch een betrouwbare auto hebben.
Hij reed weer de "Craft Transalp"
http://www.bike-magazin.de/event/bike-transalp/?L=1 en http://www.youtube.com/watch?v=1jOUTwaaQ_8
of zoek op youtube op "leemboer" ,
mooie beelden van een helmcamera!
8 dagen afzien over de alpentoppen van Zuid-Duitsland naar het Gardameer in Italie.
Dus de hoognodige distributie-riem-vernieuwing heb ik laten uitvoeren, met meteen de waterpomp (uit voorzorg), de multiriem en de zwetende radiator laten vervangen. Wel 3200 euro kwijt maar hij is weer in topconditie!
En thuis is de Espace weer voor velen en voor vele doeleinden inzetbaar, personenvervoer, grof vuil naar de gemeentewerf, fietsentransport, een heerlijke luxe om zon kar nog bij de deur te hebben staan!
Mijn nieuwe Espace heeft inmiddels 60.000 km gereden zonder enig probleem, de laatste beurt kostte 298,00 euro, toch te verwaarlozen voor 30.000 afgelegde kilometers.
In November had ik de kans om een all time high te scoren, in de voormalige DDR naar Dresden (Aanrader, prachtige stad!) kom je splinternieuwe snelwegen tegen en daar was het zo rustig en 6-baans dat ik voor het eerst eens volgas kon gaan. Het hield op bij 235 km op de teller, en nog steeds stabiel op de weg! Maar zo rond de 200 is het erg prettig sturen in deze auto.
Vooropgesteld dat de omstandigheden het toelaten, laat dat duidelijk zijn.
Ook naar Italie in januari, 1150 km binnen 10 uur (op zondag!), en dan de limieten in NL. A. en I. in acht genomen!
Over benzineverbuik schrijf ik deze keer maar niet, dat moge duidelijk zijn.....
Ik sluit af met een erg goed gevoel over de Espace, zowel de oude (nog steeds de mooiere) als de nieuwe!
Jaap Stroomer
Bergen aan Zee
Hotel Prins Maurits
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.