Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Espace

Renault Espace 2.2 dCi Expression (2001)

Het origineel

1
Renault Espace 2.2 dCi Expression (2001)
  • Autotest
25 december 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Toegegeven, het is moeilijk te zien, maar Renault heeft zijn Espace eind 2000 écht gefacelift. In combinatie met een nieuwe, dikke diesel is dat genoeg reden om eens hernieuwd kennis te maken met de stamvader der ruimtewagens.

De huidige Espace is het beste te herkennen aan zijn koplampen. Als je goed kijkt, zie je nu ronde, scherpe oogjes achter helder glas. Verder is er van buiten weinig te spotten. Van binnen zijn de bekledingspatronen wat rustiger geworden en is de uitrusting op een hoger plan gebracht. Op zich is zo"n faceliftje best aardig, maar om een logeerpartijtje op de AutoWeek-redactie in de wacht te slepen is meer nodig. Nieuwe motoren bijvoorbeeld en die heeft deze Espace in de dieseluitvoering. Eerder werd de diesel-Espace geleverd als 2.2 dT met 113 pk en 250 Nm. Kopers van de vernieuwde Espace kunnen kiezen uit twee diesels: een 1.9 dTi met 98 pk en 200 Nm en een 2.2 dCi met 129 pk en 290 Nm. Iets meer of iets minder power dus. Onze testauto beschikte over de grotere krachtbron, die in tegenstelling tot zijn minder vermogende broertje is voorzien van common rail-inspuiting.
Die 2.2 dCi-motor past goed bij het reiswagenkarakter van de Espace. Het is een soepele jongen die zijn trekkracht mooi gelijkmatig opbouwt vanuit het lage toerenbereik. Geen dreun in je rug vlak onder de 2000 toeren, maar gewoon netjes doorsjouwen. Lijkt het allemaal wat minder dynamisch te gaan. Maar vergeet niet dat deze Espace leeg 1637 kg weegt en ook nog eens 1,77 meter hoog is. Dan is een sprintje naar de 100 km/h in 12,5 tel helemaal niet verkeerd. Bij onze oosterburen kun je zelfs met een gangetje van 180 km/h ontspannen kruisen. En even versnellen gaat in deze Espace als vanzelf. Een vierpitter die haast moeiteloos presteert en juist daardoor niet meteen een snelle indruk maakt.
Naast die prestaties waren we natuurlijk ook nieuwsgierig naar de dorst van de dieselmachine. Daarbij zijn gewicht en afmetingen wederom een tegenwerkende factor en in dat licht bezien is ons testgemiddelde van 1:12,3 helemaal niet gek. Kun je toch bijna 800 km rijden voordat de dieselpomp weer met een bezoekje vereerd moet worden. De 2.2 dCi krijgt van ons ook een gunstige beoordeling op het gebied van geluid en vibraties. Toch zijn we niet helemaal tevreden over deze motor. Hij is niet hinderlijk rumoerig, maar je merkt toch net even te duidelijk dat er een zelfontbrander in de snuit zit. Daarnaast zijn er nog wat lichte trillingen voelbaar bij stationaire loop. Kleine dingetjes die net niet passen bij de kwaliteit van de Espace.

Super-reissalon

Zo"n Espace, dat heeft gewoon iets: futuristisch van lijn zonder dat het heel nadelig uitpakt voor de praktische bruikbaarheid. En als je er dan mee gaat rijden, bekruipt je zo"n gevoel van absolute verwennerij. Het interieur is dermate huiselijk met bijvoorbeeld rijk aanvoelende bekleding en tapijt tegen het dak, dat je het idee krijgt met je eigen huiskamer op pad te zijn. Riante ruimte voor vijf man en een heel pak bagage en een interieur dat bol staat van de doordachte opbergmogelijkheden. En het is een Espace dus kan er naar hartelust worden geschoven en gedraaid met het meubilair. Standaard heeft een Espace vijf stoelen aan boord; zeven kan ook, maar dat kost - afhankelijk van de gekozen soort - vanaf f 3.000,- (€ 1.361).
Het dashboard is natuurlijk een verhaal apart met zijn langgerekte, digitale display onder de voorruit; we missen overigens wel een toerenteller. Dat gigantische bergvak midden in het dashboard blijft heel handig. Een genot is ook die supercompacte airco-bediening links naast het stuur. In deze simpelste Expression-versie kost die automatische regeling zo"n duizend piek (e 454) extra; altijd doen! De ideale zit vinden achter het Espace-stuur kost gewoon te veel tijd, maar na veel ge"xperimenteer zaten we uiteindelijk heel fatsoenlijk. De zittingen zijn overigens aan de korte kant; krijg je als die dingen ook nog achterstevoren kunnen worden gedraaid.
Een prima beoordeling scoort de Espace eveneens op zijn rijgedrag. Hij stuurt strak en geeft een goed gevoel, helt niet te veel over, remt bijzonder goed, heeft een betrouwbaar bochtgedrag met een vrijwel neutraal stuurkarakter, lekker veel grip om al die Nm"s op de weg te krijgen en schakelt als vanzelf. Als dan het veercomfort ook nog eens uit de kunst is, dan staat daar een vijf- tot zevenzits salon op wielen met fantastische reiskwaliteiten. Okee, het is met bijna f 86.0000 (e 39.025) als Expression geen koopje, maar je hebt dan wel een beresterke dieselende MPV.

Signalement

Merk Renault
Model Espace 2.2 dCi Expression
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 38.990

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.188 cc
Maximaal vermogen 95 kW / 130 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 290 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 76 l
Lengte / breedte / hoogte 4.517 mm / 1.810 mm / 1.690 mm
Wielbasis 2.702 mm
Massa leeg 1.637 kg
Laadvermogen 873 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/55HR16Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s (fabrieksopgave: 12,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,7 s / 14,8 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Espace
Renault Renault Espace

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Espace | Nieuw: facelift 2020

    300
    • 11 januari 2020

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Espace specificaties
  • Renault Espace occasions
  • Renault Espace video's
Advies en informatie
  • Renault Espace tests
  • Renault Espace gebruikersreviews
  • Renault Espace index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    17
    • 8 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    3
    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace TCe 225 Initiale Paris (2018)

    Renault Espace TCe 225 Initiale Paris (2018)

    1
    • 16 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Dynamique (2015)

    Renault Espace Energy TCe 200 Dynamique...

    1
    • 31 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale (2008)

    Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale...

    1
    • 6 december 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2015)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    10
    • 16 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

    Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

    11
    • 21 augustus 2020
meer reviews
Renault Espace 2.0 16V - 2002 - 771.102 km - Klokje Rond

Renault Espace 2.0 16V - 2002 - 771.102 km - Klokje Rond

104

Als Karin Beeftink met haar Renault Espace komt voorrijden voor de Klokje Rond-keuring zijn...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault stopt eind maart met Talisman, Scénic en Espace volgen

    Renault stopt eind maart met Talisman,...

    168
    • 4 februari 2022
  • Achtergrond
    Waarom de eerste Renault Espace briljant was

    Waarom de eerste Renault Espace briljant...

    40
    • 26 december 2021
  • Renault Espace - Occasion aankoopadvies

    Renault Espace - Occasion aankoopadvies

    28
    • 18 november 2021
  • Renault Espace (1986) - Klokje rond klassiek

    Renault Espace (1986) - Klokje rond klassiek

    47
    • 14 september 2021
  • Nieuws
    Renault ziet afscheid van MPV's naderen

    Renault ziet afscheid van MPV's naderen

    37
    • 26 april 2021
  • Nieuws
    Renault Espace klaar voor 2021

    Renault Espace klaar voor 2021

    40
    • 17 november 2020
  • Nieuws
    ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic en Espace’

    ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic...

    98
    • 14 mei 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    43
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    69
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden