Renault Espace 2.0 16V Expression (2001)

autoreview

Renault Espace 2.0 16V Expression (2001)

Signalement

UitvoeringEspace 2.0 16V Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf177.000 km
KM-stand laatst184.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kort genot

  • 184.000 km

Mijn ervaringen zijn gebaseerd op drie maanden rijden met deze Espace, gekocht met 177.000km op de teller en weer verkocht toen er 184.000 op de klok stond. Deze review geeft dan ook geen goed beeld van de betrouwbaarheid op lange termijn, meer mijn ervaringen met het rijden met deze auto.

Een Espace is een comfortabele auto, ondanks het formaat. De zitpositie is wel even wennen, je zit vrij rechtop en de stoelen geven mij (1.83m) te weinig steun aan de bovenbenen. Ruimte is er genoeg voorin, in tegenstelling tot achterin: hoewel je het niet verwacht bij zo'n grote auto zitten volwassen passagiers op de tweede zitrij met opgetrokken benen vanwege de hoge vloer. En de hoofdruimte is, bij drie stoelen in gebruik, op de buitenste twee zitplaatsen krap aan. Om over de derde zitrij nog maar te zwijgen. Wat dat betreft kun je beter een Grand Espace kopen met rails waarover de stoelen kunnen schuiven, dan heb je nog meet flexibiliteit en zeker voor de derde zitrij een stuk meer ruimte.

Qua ergonomie scoort de Espace beter. Het 'opgeruimde' dashboard biedt veel bergruimte en het centrale display is prima af te lezen. De radio/CD-speler met wisselaar achterin, afstandsbediening en satelliet aan het stuur is ideaal in gebruik. De losse stoelen laten zich makkelijk verschuiven en uitnemen en zijn niet te zwaar om voor een persoon om te tillen.

LPG
Mijn Espace was voorzien van een onderbouw LPG-G3 installatie. In combinatie met de 2.0-16v motor met 140pk is dat net voldoende voor de 1600kg zware Renault. Groot nadeel was de actieradius: blijkbaar was de kleinste maat gastank onder mijn Espace gehangen, want meer dan 25-30 liter gas kreeg ik er niet in gepompt. En dan kon ik tussen de 200 en 250 km rijden, dankzij een verbruik van 1 op 8-9. Dat is dan wel weer redelijk, maar zo vaak tanken gaat irriteren.
De wegligging is goed, slechts wat zijwindgevoeligheid gooit wat roet in het eten. Verder is de Espace lekker stil.

Betrouwbaarheid
Over de betrouwbaarheid van de Espace III doen nogal wat indianenverhalen de ronde. Ik heb de indruk dat je pech en geluk kunt hebben: mijn Espace was na bijna twee ton technisch nog in goede staat en ook elektronisch waren er nauwelijks problemen. Goed onderhoud is belangrijk. Tenslotte kun je, als je een beetje handig bent, zelf best wel wat doen aan de Espace. Ik heb bijvoorbeeld diverse lampjes in het centrale display en van de aircobediening vervangen. Kosten: een paar euro. Vervanging zou honderden euro's kosten vrees ik...

Verkocht
Ik heb de auto uiteindelijk verkocht omdat gewijzigde omstandigheden zo'n grote auto niet meer noodzakelijk maakte. Bovendien had de Espace voor mij twee grote nadelen: de zitpositie en de wel erg beperkte actieradius op gas.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.