Renault Clio Sport 2.0 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Sport 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb de Clio RS nu sinds een paar maanden in mijn bezit. Ondanks dat ik uit een Clio 1.6i Si kwam was het toch een beetje wennen in deze auto. De auto heeft een veel gunstiger koppel en als je hem doortrekt ook bergen meer vermogen. Daarnaast is het onderstel anders, hij is een stuk stijver geveerd wat goed is voor het weggedrag van de auto. Die vering maakt hem alleen wel wat stuiterig op klinkerwegen. Maar verder is de auto zeer comfortabel en geschikt om er veel kilometers mee te rijden.
Het juweeltje van de auto is toch wel het motorblok, 172pk uit een 2.0 16v is erg veel. Het mooie ervan is dat je deze motor kan doortrekken tot 7500 rpm en dat levert een prachtig geluid op. Ook sportief is het schakellampje dat echt op het laatste moment gaat branden als het echt tijd is van verzet te wisselen. Als je boven de 5500 rpm komt dan merk dat de Clio echt wil gaan, zeker in zijn eerste, tweede en derde versnelling is de acceleratie echt verbluffend te noemen. Je laat het overige verkeer dan ook een eind achter je.
Wanneer je echt gaat sturen met deze auto merk je ook hoe gaat hij inelkaar zit. Een prima balans, lichtjes onderstuurt als je echt hard gaat maar dan ga je ook echt heel hard. Het weggedrag is verder niet als onvoorspelbaar en gevaarlijk te beschrijven. Als je de auto in de bocht op het gas laat ondersturen en dan van je gas afgaat om te corrigeren dan wil hij nog wel eens met de achterkant gaan schuiven. Dit is doordat de auto stijf geveerd is en een korte wielbasis heeft snel te merken en gemakkelijk met een beetje tegensturen te corrigeren.
Over de het interieur ben ik ook goed te spreken. Lekker zittende sportstoelen met leer en Alcantara bekleed en zeer stoer het Renault Sport logo in de stoelen geborduurd, in de RS kleuren welteverstaan. De stoelen waren mij overigens al bekend uit de Clio Si. Het stuur met dat zachte leer pakt ook heerlijk beet. En de afwerking in het zilver is ook sportief en netjes te noemen.
Over het gebruik van de auto ben ik ook positief te spreken. 1:13 (net iets meer dan 500km op iets minder dan een volle tank 40L) is wel te halen behalve als je veel stadskilometers maakt dan kom je uit op 1:10.
PROBLEMEN
Geen!!
Ik heb de auto bij een merkdealer gekocht, met 2 jaar topoccasion garantie. Daarbij is de distributieriem bij de afleveringsbeurt vervangen (inclusief poelies). En dat geeft toch wel een stukje zekerheid. Ik hoorde alleen wel dat het door de beperkte ruimte rondom het motorblok bij de Clio een tijdrovend klusje was.
Het enige is dat ik geen hout snap van het alarmsysteem. De ene keer zet dit systeem de startonderbreker ongeveer 10 tellen na het openen van de auto en de portieren erop en soms gaat de startonderbreker er niet af. En als je de auto open laat staan zonder sleutel erin geeft deze na ongeveer 30 tellen een paar geluiden en dat doet hij de ene keer wel en de andere keer niet. En toch is het een SCM goedgekeurd alarm. Alleen heb ik niet alle papieren ervan, gelukkig wel het blauwe certificaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Lezersreacties (0)
Reageren