Renault Clio Sport 2.0 16V (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Clio Sport 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 203.000 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Verbazend zuinig voor een ' Kliko-RS'
- 210.000 km
Ik tik dit nu vanaf een terras in Noord-Frankrijk en op de linkerbaan van de snelweg vanaf Zwolle hier naar toe gereden en tot mijn verbazing 6,5 l/100km gemiddeld gehaald over zo'n 700 km. Toch een ruime 1:15 (en ja ook bij aftanken en de handcalculatie kwam ik ook ruwweg op deze waarde).
Knap verbaasd voor 168++ pk op een auto van 1050 kg.
Het is tot nu toe mijn ' zuinigste' combinatie van pk contra gewicht auto die ik tot nu toe heb gehad.
(Peugeot 304 cabrio uit '74, Renault 5 diesel, Citroën C5 V6, Opel Combo diesel, diverse MX-5's van een 1991 de 110 pk uitvoering tot een getunende 275 pk turbo 2004 Mazdaspeed uitvoering, Porsche 924, Golf TDI 110pk, Volvo XC70, Lancia Delta HP td (2x), Lancia Fulvia coupe 1,3, Chrysler Royal 1942 met een 350 pk 6,2 liter V8 niet op LPG...auch!, Caddy op G3, Porsche 924, Volvo 144 en een Volvo 124)
Dit is mijn 1ste verslag van m'n blauwe 'Kliko-RS' zoals ik hem met enig sarcasm noem.
Gekocht een klein jaar terug met wat leek 'een kleine hoeveelheid achterstallig onderhoud' voor een kleine prijs. Het onderhoud viel toch wel stevig tegen en zo'n 1500 euro aan onderdelen uitgegeven en alles er zelf onder gesleuteld bij het BMW-specialisatie bedrijf van mijn broer.
Het betreft de 168-pk uitvoering, met vanaf de dubbele-parallel kat een niet te luidruchtige vervangingssportuitlaat (enkel een korte periode had de 168-172pk Clio-RS zo'n dubbele naast elkaar geplaatste kat, erg goed voor de doorstroming als men vanaf de kat een beter sportsysteem plaats, maar relatief dure oplossing voor de fabrikant, dus dat zal wel de reden zijn dat men er mee gestopt is).
Brembo sport remschijven met sportblokken, en blauw leer interieur (de foto op de site is van de juiste kleurstelling, maar niet mijn auto)
Gedaan onderhoud toen ik hem kocht? Pfff, een hele lijst en allen zo rond de 203000 km uitgevoerd..
-2 nieuwe koplampen van het RS-type met de extra lampen er in (zijn nieuw verbazend goedkoop)
-2 nieuwe onderste draagarmen voorkant (blijken van een Megane te zijn vanwege de grotere spoorbreedte van een RS ten opzichte van een gewone Clio
-3de benzine injector vervangen, dit schijnt vaker voor te komen en dan altijd de 3de van de 4 injectoren...deze zal wel op een ' hot spot' zitten van het motorblok
-1 x aandrijfashoes
-Nieuw bobine blok met nieuwe bougies, verse motorolie+filter, verse versnellingsbakolie, remolie ververst, stuurbekrachtigingsolie ververst
-Nieuwe accu door de handelaar geplaatst waar ik hem kocht
-4 nieuwe Vredestein Alltrac-4 all-season banden (omdat ik een groot deel van het jaar buiten Europa zit, heb ik er nog geen specifieke zomerbanden opgelegd, ik rijd eigenlijk te weinig met de auto)
-Deurslot linksvoor (gebruikt gekocht) ivm centrale deurvergrendeling die soms niet die deur meepakte)
---pfff, ik vergeet nog wel wat, maar de lijst is (te) lang. Ik ben een techneut en wil mijn auto's graag technisch goed voor elkaar hebben.
Anyway. Ik leen nog wel eens een BMW van mijn broer en hij had laatst een Compact 320i van +/- 2001 voor weinig gekocht en hij was ' trots' op zijn goedkope alleskunner met dubbele VANOS etc.
Ik er een stuk in rijden en ik moet zeggen dat ik de Kliko vanaf onderin een mooier en vroeger koppel heeft dan zo'n extra gecompliceerde BMW-motor. Ook bovenin het toerengebied is de RS een stuk sterker,.
Ik kan veel zeggen van Franse (electrische) techniek etc, maar motorblokken kan Renault-Sport echt wel maken! Nauwelijks olieverbruik bij 2ton op de teller, hangt goed aan het gas, zuinig, en snel met veel mechanische grip van het onderstel.
Het zwakke punt is de verstelling van de inlaatnokkenas, deze hydraulische unit gaat zo'n 120000 km mee, maar is een relatief goedkoop deel om te kopen en om te vervangen. Veel goedkoper in ieder geval dan de revisie van dubbel VANOS die op een BMW ook iedere 100K-150K moet gebeuren.
Waarom denk men dat mijn broer BMW-specialist is geworden ipv een Toyota specialist?...aan BMW gaat meer dan genoeg kapot en de berijders laten het redelijk makkelijk repareren :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
