Renault Clio Baccara 1.8 (1995)

autoreview

Renault Clio Baccara 1.8 (1995)

Signalement

UitvoeringClio Baccara 1.8
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf180.300 km
KM-stand laatst224.329 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 200.400 km

Deze auto heb ik voor de lol gekocht om in mijn vrije tijd op te knappen voor mijn vriendin, maar inmiddels is mijn eigen auto gestolen en gebruik ik de Clio zelf om naar mijn werk te rijden.

Meer over de Clio. Ik heb de auto gekocht op 16 mei dit jaar. Ik was op zoek naar een kleine auto die in mijn garage past en het liefts een auto met wat werk, mijn keuze was beperkt tot een Renault 5, Clio I, Clio II en Twingo (het moest een Renault worden vandaar...). Uiteindelijk bij de lokale Peugeot dealer deze Clio gevonden en na afrekening van 400 Euro kon ik de auto meenemen.

Het is een 1995 5-deurs Clio I phase 2 Baccara 1.8 in donkergrijs metallic met 180305 km op de klok geworden.

Dat het een auto met \"wat werk\" was heb ik geweten ook! De auto zou door de Peugeot dealer naar de sloop gebracht zijn indien ik zou besluiten om niet tot koop over te gaan. De problemen waren allemaal van technische aard, de carrosserie heeft wat deukjes hier en daar, maar in ieder geval geen roest.
Ik heb het volgende aan de auto gedaan:
- nieuwe schokbrekers voor
- nieuwe remmen rondom
- nieuw wiellager links voor
- nieuwe uitlaat eind demper
- nieuwe waterpomp
- distributie riem accesoire riem
- achterlicht van de sloop
- Baccara hoedenplank an de sloop, de oude was doorgezakt
- ander klepje voor het dashboard kastje, van de sloop
- 4 nieuwe banden, Uniroyal Rallye 550 in de maat 175/60 R14
- alle vloeistoffen ververst met bijbehorende filters
- nieuwe voorruit
- stabilisator stang rubbers
- ruitenwisser bladen
- en veel, heel veel schoonmaken. De vorige eigenaar hield duidelijk niet van schoonmaken... en hield er wel van een sigaretje op te steken :-( De lucht begint minder te worden, maar is er nog niet uit. Weet iemand een goede geurverdrijver hier voor?

Alles bij elkaar toch flink wat kosten, maar nog steeds minder dan wat een gelijkwaardige auto opbrengt.

Na 3 maanden werken kon ik eindelijk met de Clio gaan rijden, en ik moet zeggen dat het me helemaal niet tegenvalt. Niet in alles te vergelijken met een Renault 25, maar abslouut niet slecht. Ik ben er nu 2 maal mee van Parijs naar Nederland gereden zonder problemen, het enige wat ik merk is dat de stoelen na wat langere tijd niet zo lekker zitten als in de R25. Maar toch niet verkeerd voor een 13 jaar oud \"stadsautootje\". De motor begint wat los te komen en het verbruik begint wat te dalen, nu zo ongeveer 1 op 14 met veelvuldig gebruik van de airco. Ik houd er wel rekening mee dat het niet extreem laag zal worden, het blijft immers een relatief grote motor voor het formaat auto.

update 14-10-08:
Inmiddels zijn we 13.000 km onderweg met de Clio en ik ben nog steeds enthousiast. Er is een periode geweest dat er wat dingetjes mis gingen en dan denk je wel eens \"waar ben ik nu weer aan begonnen, had ik maar een nieuwere auto gekocht\". Maar ja, ook een nieuwe(re) auto is geen garantie op probleemloos rijden.
Het brandstof verbruik is nu 1 op 13.7 gemiddeld, is niet uitmuntend goed voor een auto van dit formaat maar ongetwijfeld ligt het aan de grote motor met single-point inspuiting, nou ja pech gehad. Verder is de motor nu goed los gekomen en kan ik zeggen dat de auto uitstekend presteert, veel mensen lijken verrast dat dit \"ouwe karretje\" nog zo goed vooruitkomt!

De volgende zaken zijn er de afgelopen tijd aan de auto gedaan:
* koppelingskabel bij 184.938 km
* aandrijfas hoes links aan de bakzijde en rechts aan wielzijde bij 185.227 km
* koolborstels voor de electromotor van de stuurbekrachtiging
* koelradiateur bij 188.895 km
* beurtje bij 188.907 km

Update 15-01-2009:
Het afgelopen weekeinde heeft de auto de 200.000 km grens gepasseerd. Op naar de 300.000! De auto houdt zich nog steeds erg goed en gaat steeds lekkerder rijden. Wel merkte ik dat tijdens de afgelopen koude periode de startmotor er bij -15 een beetje moeite mee had, zal een keer de koolborstels nakijken en indien nodig vervangen.

Werkzaamheden in de afgelopen periode:
* beurt bij 196382 km

Tot nu toe de volgende km kosten:
- onderhoud en alle lasten om de auto weer rijdbaar te maken: E 0.17/km
- onderhoud: E 0.01/km
- brandstof: E 0.08/km
Hier moet ik wel bij bekennen dat ik al het werk aan de auto zelf heb gedaan, dus geen hoge arbeidsloon kosten ;-)

PROBLEMEN

  • 200.400 km

Tijdens de zomervakantie brak de koppelingskabel, gelukkig 20 meter bij mijn ouders' vakantiehuis vandaan. Dus toen maar moeders auto gebruikt tot de Clio weer rijdbaar was.

Gaat nog steeds als een speer!

still going strong

  • 218.000 km

De Clio doet het nog steeds uitstekend, we zijn er mee op vakantie geweest naar de Franse Alpen gevolgd door een weekje Verenigd Koninkrijk. In totaal 5300 probleemloze km gereden in 2 1/2 week.

Geweldig veel plezier gehad met dit autootje in de haarspeldbochten en op de bergweggetjes in de Alpen. Af en toe een grommerig commentaar van vrouwlief als er wat bandengepiep klonk :-) Airco aan en 35 graden buitentemperatuur, maar de Clio bleef maar gaan zonder klagen. Ben erg onder de indruk van dit Franse dametje!

Kosten nog steeds allezins acceptabel:
onderhoud: E 0,01/km
auto kosten totaal: E 0,09/km
brandstof: E 0,09/km

Brandstofverbruik gemiddeld 1 liter per 13,8 km.

Wanneer ik mijn auto van de zaak heb en de Clio het wat rustiger aan kan gaan doen, zal ik haar op wat verse ingewanden trakteren:
* nieuwe drukgroep
* nieuwe bak ophangrubbers
* nieuwe aandrijfas links
* gereviseerde startmotor

De auto is het waard, misschien niet financieel maar dat kan me niet schelen.

APK, banden en nog meer...

  • 224.329 km

Een jaartje verder weer en dus tijd om een update te schrijven.

De auto rijdt nog steeds voortreffelijk, elke rit zit ik met een grijns op mijn gezicht achter het stuur. Waarschijnlijk omdat ik weet dat het een wrak was bij aanschaf en nu meer dan 2 jaar later rijdt ze nog steeds vrolijk rond. Hier komt nog bij dat ik de auto eigenlijk niets kan verwijten, ze blijft maar doorgaan zonder klagen.

Er zijn wel een aantal, veelal preventieve, reparaties geweest. Hier een rijtje:
- nieuwe startmotor, had het afgelopen winter wat moeilijk
- nieuwe drukgroep vanwege piepend druklager
- gereviseerde aandrijfas rechts vanwege gescheurde ashoes
- 2 nieuwe voorbanden
- carterpan pakking wegens olielekage, een Renault wil nog wel eens olie lekken. Gekscherend zeg je dan "zolang ie lekt weet ik dat er olie in zit ;-)", maar op een gegeven moment ben je die vette bende zat, nieuwe pakking en vooralsnog is ie dicht. Was trouwens het enige olielek, op zich al heel bijzonder ;-)

Verder een beurtje met verse olie voor de versnellingsbak. De auto kan er voorlopig weer tegenaan.

Tevens heb ik een trekhaak gemonteerd, de auto wordt nu ook gebruikt om puin van de verbouwing weg te brengen. De nieuwe keuken komt er aan, dus die trekhaak gaat nog veel gebruikt worden!

Kosten e.d.
totaal E 0,08 per km
onderhoud E 0,01 per km
verbruik 1 liter Euro 95 per 13,7 km

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.