Renault Clio 16V (2000) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De gedachte destijds was om een pittige, betaalbaare, luxe en DEGELIJKE auto te kopen.
Naief als ik ben wist ik toen NOG niet dat bovenstaande wensen niet binnen één auto zijn te combineren.
Het werd dus de Clio 1.6 16v met werkelijk alles erop en eraan. Om de kosten te druken heb ik een wagen gekocht met daarin een LPI installatie, aangezien ik toch bijna 30.000km/jaar rij.
De wagen had ongeveer 120.000km gereden, zag er goed uit en er zat het volgende op en aan: leer, airco, cd-wisselaarset met stuurbediening, alles elektrisch, ABS, LM-velgen, afstandbediening op CV etc.. Kortom voor zo"n kleine wagen super! Gekocht bij een handelaar was dit een ex-lease wagen. (***NOOIT MEER***, maar dat vertel ik nog)
Ik zal beginnen met wat er goed is aan deze Clio:
De wegligging is formidabel, echt super strak te sturen en ook op hoge snelheid rotsvast op het asfalt. De 110pk sterke moter heeft totaal GEEN moeite met de 970kg wegende Clio. De prestaties zijn dus ruim voldoende en een top van 205km/h zit er zeker in. De 190 haalt het karretje echt op zijn sloffen. Dit meld ik even om duidelijk te maken dat je op de snelweg ontzettend hard kan inhalen en ook zwaarder bemeten TDI"s zijn goed bij te houden. Een 110pk TDI doet er absoluut WEL voor onder, en das telkens weer lachen.
Ik moet zeggen dat alles wat op deze auto was gemonteerd prima heeft gefunctioneerd, nooit geen storingen, airco altijd goed geweest en audio geluid (Renault wisselaar en standaard 6 speakers) was zelfs subbliem.
De zit en het interieur waren ook goed voor elkaar, al vind ik het nieuwste Clio dashboard een stuk strakker overkomen.
Afijn tot zover de positieve indruk die de wagen op mij heeft achtergelaten.
U voelde het al aankomen er waren zeker ook problemen:
Nog nooit heb ik een auto gereden met zo"n belabberde slechte kwaliteit lak. Gedeeltelijk heeft dit te maken met een "motoriek" gestoorde vorige eigenaar die het blijkbaar slim vond om kratten of weet ik veel op het dak -tijdelijk- te plaatsen. Ook was deze man/vrouw vies van handwassen, want volgens mij is het karretje zijn hele leven door de wasstraat gereden als hij vuil was. Steenslaggevoelligheid is echt een hel, vogelpoep betekent ook meteen water erover anders is het een definitieve vlek. Op sommige plaatsen waren er ook kleine scheurtjes in de lak waarneembaar. Helaas kom je deze oneffenheden pas tegen NADAT je zo"n wagen koopt en je die vervolgens MET DE HAND eens grondig gaat wassen.
Erger was het gesteld met de moter. Blijkbaar -dit geven 3 Renault dealers toe- is de hoogtoerige Clio moter niet geschikt om veel kilometers op gas te rijden. Bij 155.000 kilometer was ik dan ook toe aan een cilinderkoprevisie. Uit de onderhoudshistorie bleek dit al eens gedaan te zijn!!! Ook elke 3000km één liter olie bij moeten vullen is NIET normaal en waarschijnlijk allemaal te wijten aan die kl*te gasinstallatie. Ook hier kom je pas na verloop van tijd achter. Voor mij waren dit genoeg redenen om de wagen weg te doen.
U kan samen met mij conluderen dat:
- Sportief rijden op gas met een moderne 16v moter gaat goed tot de 100.000km, waarna een grote ellendige lijdensweg gaat beginnen.
- Goedkoop blijkt duurkoop en laat a.u.b. die handelaren links liggen en ga toch voor de dealer, want daar staan echt de betere exemplaren en hier kan u vast een uitgebreide garantieregeling treffen.
- Lease bakken? Voor mij NIET weer. Ga er van uit dat die auto"s behandelt zijn op een manier hoe U het liefst uw schoonouders behandelt.
- De Clio is zeker luxe, rijd goed, is snel, maar blijf af van LPI, dat verdient deze auto NIET!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.