Renault 5 Automatic (1987)

autoreview

Renault 5

Signalement

Uitvoering5 Automatic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf240.358 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In een paar woorden: compact, betrouwbaar voordelig.

Ik heb deze auto eigenlijk direct gekocht bij de handelaar waar ik de Micra had gekocht. Ondertussen rij ik er langer mee dan ik had verwacht, en ik denk wel dat er nog wat kilomters in zitten. Wel raak ik wat uigekeken op de matige prestaties en het beperkte comfort.

De 5 automatic was een van de luxere modellen uit dit jaar, maar naar hedendaagse maatstaven is de luxe beperkt. Het interieur is sober, maar functioneel. Door de 5-deurs carrosserie en achterklep kan je wel heel wat meenemen.

Het is natuurlijk geen sportieve auto, dus ik zal het niet hebben over acceleratie en wegligging. Toch rijdt het prima, en redelijk stil en comfortabel.

De 3-traps automaat schakelt goed, en met de pittige kick-down is het goed rijden in de stad en op de buitenwegen. Alleen in de bergen en op de snelweg heeft mijn 5 geen puf. Ik heb de indruk dat de (elektronische) ontsteking moet worden afgesteld, want met 1398 cc zou je wat meer verwachten.

In aanschaf en wegenbelasting is de Renault 5 naturlijk een topper. Met het onderhoud moet je wat geluk hebben. Tot nu toe vallen de onderhoudskosten erg mee (500 euro per jaar gemiddeld). Erg zuinig loopt het niet, gemiddeld 1:12.

De carrosserie is eigenlijk nog prima - weinig roest. Wel wat vocht problemen door droge raamrubbers en matige waterafvoer in de achterklep.

PROBLEMEN

Sinds de aanschaf allerlei kleine dingen die je mag verwachten bij een auto uit deze categorie.
2001 homokineet rechts voor
2002 koelwaterpomp + v snaar
2002 lichtschakelaar
2002 kilometertellerkabel
2003 startmotor
2003 pakking carberateur + afstellen
2003 thermoswitch radiateur + thermostaat

Ik ben er eigenijk pas net achter dat heel veel dingen aan deze auto goed zelf zijn te vervangen. Er zit weinig electronica in, en met een beetje geduld is de boel goed draaiende te houden.

Zwak puntje van deze auto is de electrische installatie, dus veel contactpunten, stekkers, schakelaars etc. Op zich geen groot probleem.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.