Porsche Taycan Sport Turismo (2022)

autoreview

Porsche Taycan Sport Turismo (2022)

Signalement

UitvoeringTaycan Sport Turismo
Versnellingen2, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst44.000 km
Lezerswaardering: 63%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

The pickup

Al sinds de introduction van de Mission-E kijk ik verlekkerd naar de Taycan. Sinds 2020 reed ik een Tesla model 3 performance. Erg snel, maar ik miste emotie bij die auto. Autorijden was niet meer leuk. Emotie, wat is dat nou eigenlijk (en zeker bij een EV)? Moeilijk te zeggen, maar in elk geval dat de auto een gelukservaring brengt als je achter het stuur kruipt.

De Taycan (sedan) vind ik, net zoals de Panamera minder mooi dan de Sport Turismo. Daarnaast was deze er tijdens de introductie alleen in 4S, Turbo en Turbo S, wat toch wel een flinke meerprijs met zich meebracht.

In 2021 bracht Porsche de Cross Turismo variant uit. Eigenlijk een Sport Turismo, maar dan met een offroad pakket en verhoogde rijhoogte. Bij Porsche Gelderland stond destijds een Karmijnrode (Turbo S) in de showroom. 1 ding wist ik wel; dit wordt de kleur! Er zijn al genoeg zwarte, witte of grijze auto's op de weg. Echter beviel de combinatie van Karmijnrood met de wielkasten me niet zo. Offertes aangevraagd voor de inruil van de Tesla, maar toch nog twijfelen... Uiteindelijk niet gedaan.

In januari van dit jaar verscheen dan de GTS Sport Turismo, met als introductiekleur, jawel, Karmijn Rood. Alles klikte in mijn hoofd, en ik wist zeker dat dit hèt moment was. Ik wilde echter voor de RWD variant gaan (mede omwille van het prijspunt), dus nog even gewacht tot deze aangekondigd werden, en toen meermaals bij Porsche Eindhoven geweest voor diverse proefritten. Gesprekken over de configuratie had ik niet nodig, daar zijn (veel te veel) uren al in gaan zitten.

Begin februari de definitieve offerte getekend voor de RWD Sport Turismo. Optimistisch als men was, zou ik in april in de auto zitten. Mooi! Zin in!

Wat opties;
- De kleur natuurlijk! Karmijnrood!
- Performance Battery + (93.3 kWh).
- Comfortstoelen met de gordels in bordeauxrood.
- Volleder interieur.
- Bose soundsystem
- ParkAssist (Surround view), ACC.

Toen de Oekraine oorlog uitbrak kwamen de eerste berichten over vertragingen door leveringsproblemen. April werd mei, mei werd juni, en uiteindelijk is mijn auto eind juli gebouwd (nog net voor de overgang naar MY23, dus met elektrische verstelling van de stuurkolom).

Mooi, ophalen en stroom erop zou je zeggen! Niets bleek minder waar. Door het zoveelste chiptekort is de auto geleverd zonder 12V batterij en heeft deze sinds augustus op bij Porsche Eindhoven moeten vertoeven. Op dat moment was nog niet precies duidelijk wanneer de 12V batterij zou moeten komen, maar het zou ergens rond oktober moeten zijn. Wachten maar. Wel een paar keer kunnen gaan kijken hoe hij erbij stond. Op dat punt was ik iets al wat minder enthousiast dan aan het begin van dit traject.

Begin november belde de verkoopadviseur dat er een tweetal batterijen onderweg waren, en eentje daarvan was voor mijn auto!

De afleverafspraak gemaakt voor 18 november en daar stond hij dan, nog mooi onder een doek. Toen ik het doek eraf trok overtrof dit mijn verwachtingen! Wauw! Wauw! WAUW! En dat gevoel bleef bij het rijden.

Ondanks dat ik een Model 3 Performance heb ingeleverd (en dus een achteruitgang qua PK / 0-100) is de Taycan een compleet andere wereld qua verfijning. De RWD is snel genoeg, zeker met PB+. Soms zou iets meer power wel leuk zijn, maar in dagelijks rijden is het ruim voldoende. De looks daarintegen! Een knalrode Porsche trekt natuurlijk de aandacht, maar iets aan de Taycan onderscheidt hem nog verder. Laten we het er maar op houden dat ik genoeg complimenten en duimpjes heb gehad in de afgelopen week.

Over betrouwbaarheid en kosten kan ik nog weinig zeggen, maar man, wàt een plaatje.

PS. Kan geen eigen foto's uploaden door een fout, dit probeer ik later opnieuw.

Foto's en 1000 km

  • 1.000 km

Het uploaden van foto's is eindelijk gelukt. Nog steeds erg blij met de keuze, maar ook voor de fantastische kleur. Al veel bekijks en duimpjes mogen ontvangen. Eerste 1000 km zitten erop. Heerlijk!

Taycan in de kou

  • 2.000 km

Met de winterse temperaturen van de afgelopen 1-2 weken zijn andere lezers wellicht geinteresseerd in het verbruik van de Taycan RWD. Op 100% geeft de 93.4 kWh batterij (usable capacity is 83.7 kWh) een range van 440km aan en dat klopt vrij aardig. Ik rij (op dit moment nog) Pilot Sport 4 zomerbanden met 20" Aero turbo velgen. Binnenkort maar een winterset regelen.

Met 105 km/h zit het verbruik met de airco op eco, en de stoelverwarming aan de bestuurderskant op ongeveer 22.5 kWh/100 KM. Met 80 zakt dat naar 20 kWh/100 KM.

Al met al heel tevreden met deze range.

2 kleine euvels;
- De Porsche Connect website geeft aan dat er een servicemelding is. Dat moeten ze nog even resetten.
- In de C-stijl / koffer zit een kleine, nauwelijks hoorbare rammel op bepaalde wegen. Met een monteur van Porsche Eindhoven gereden, hij hoorde het ook. In januari kan ik hiervoor even langskomen, dan lossen ze dat op.

De Taycan rijdt nog steeds als een droom, ik ben er super blij mee.

Porsche Advanced Driver Training - level 1

  • 5.500 km

Inbegrepen bij een nieuwe Porsche is de Porsche Advanced Driver Training. Deze training wordt whitelabel gegeven door Dolf Dekking of een van zijn instructeurs. Al eerder wat filmpjes gezien waar Dolf de training zelf gaf, en zijn kalme stijl van instructie geven sprak me super aan, dus het zo weten te regelen dat hij de instructeur was.

Om 9.45 vertrokken bij het lokale Porsche centrum en verschillende onderdelen behandeld, zoals remtheorie en praktijk (in de berm of in een bocht). Daarnaast heel veel tijd kunnen besteden aan het leren van het bere bochtenwerk, ook deels de reden waarom ik me richting sportievere auto's wilde bewegen.

Zaken als de ideale lijn, remmen op het juiste punt, en wanneer uitaccelereren zijn perfect uitgelegd door Dolf. Precies waar ik op hoopte, echt sprongen vooruit gemaakt en bovenal, gigantisch, enorm, bijzonder veel plezier gehad in die ruime 3-4 uur dat we samen onderweg waren.

Niks dan lof voor deze training en Dolf Dekking het bijzonder. Deel 2 van de training heb ik ook nog aangeboden gekregen vanuit mijn PC, maar voorlopig maar eens even oefenen.

8000 km in de Taycan

  • 8.000 km

Met een ritje naar de ouders in (Noord) Limburg, vandaag door de 8000 km gegaan. Gemiddeld verbruik over die 8.000 km zit op 19.8 kWh/100km. Erg netjes, en belangrijker, veel betrouwbaarder qua range dan de Tesla Model 3 (P) die hem vooraf ging.

Grappig, want meestal rijd ik lekker relaxed met ACC en ALK (lane keeping) op de 80 wegen en snelwegen (105 ACC) in range of normal mode, maar op een mooie dag knal ik hem in sport en pak ik wat mooie bochtige wegen om mijn bochtentechniek te oefenen vanuit de Porsche driver training.

Een volle accu met mijn 93.4 kWh batterij (83.7 kWh) zit rond de 450 km. In de praktijk doe ik meestal 80%->20% en dan is die 60% ruim voldoende voor een 250-270 km range. Het huidige weer, lekker zonnig en een goeie 15 graden vindt de Taycan dan ook wel lekker (net als de Tesla, die ging ook wel goed op deze temperaturen).

In een eerdere review schreef ik een stukje over een rammeltje, dat is inmiddels ook de wereld uit geholpen door de dealer met een stukje foam. Dus die irritatie is ook de wereld uit.

Alles bij elkaar ben ik super blij met de Taycan (zeker gezien ik de Tesla inruilde met 0 afschrijving en hij nu te koop staat voor 10k onder waar ik hem voor ingeruild heb). De enige waardige vervanger is een 911. De verkoper van PCE heeft een base Carrera voor me waar ik mee mag proefrijden in mei. Benieuwd hoe goed de Taycan is in vergelijking met de "echte" Porsche.

Op naar Duitsland

  • 10.000 km

Net terug van een lang weekend Duitsland met vrienden en kids. Conclusie kan niet anders dan dat de Taycan een ideale reisauto is. Alle zooi achterin, nog wat in de voorklep en rijden maar. We hadden een enkele reis van zo'n 400 kilometer en lokaal nog wat ritjes naar diverse restaurantjes, zwembaden etc.

Op de autobahn trekt de auto met gemak richting de 240 en is op deze snelheden ook snaarstrak. Wekt ongelooflijk veel vertrouwen en was wel eens leuk om te doen. Op de lokale bochtige wegen ligt hij heel scherp in de bocht.

Het laden hebben we gedaan bij de Ionity 350 kWh chargers, onderdeel van Porsche charging netwerk (gereduceerd tarief). Nog een praatje gemaakt met een aantal Mustang Mach-E rijders die nog stond te laden en niet boven de 50 kWh uitkwam, terwijl de mijne met 200 kWh aan de lader hing. Kwestie van prikken en wachten, niet eens een kaart nodig (plug & charge).

De dochter van onze vrienden (4) vroeg regelmatig of ze met ons in "de rode raceauto" mocht. Vakantie geslaagd en op de terugweg de 10.000 km aangetikt!

Krakende draagarm

  • 22.500 km

Inmiddels 12.500 km extra op de Taycan gezet en eigenlijk nog heel blij mee. Bij wat stevigere drempels was er een lichte kraak vanuit het chassis te horen. Mee teruggegaan naar de dealer en onder garantie is de draagarm vervangen. Geluid is inmiddels ook niet meer te horen.

Niet elke Taycan lijkt vrij te zijn van bijgeluiden, maar fijn dat ze deze gewoon op hebben kunnen lossen. Voordeel van de twijfel dan maar.

Ook een software update is gelijk meegepakt en het profiel op de (zomer)banden is met 5.5 mm van 7.5 nieuw ook prima te noemen. Binnen 2-3 maanden zal hij voor de 30.000 beurt terug mogen, die gelukkig gedekt wordt door de inbegrepen onderhoudsbundel.

Terugroepactie

  • 35.000 km

Ook mijn Taycan was aan de beurt voor de terugroepactie van de remleiding. In tegenstelling tot het nieuws op de voorpagina is de Taycan netjes opgehaald, met een nieuwe Macan T als leenauto. Vervolgens is het euvel verholpen, de auto geladen én gepoetst en heb ik hem weer opgehaald om nog even naar de showroom van Porsche Gelderland te kijken (met Eindhoven doe ik geen zaken meer om meerdere redenen).

Die karmijnrode 911 GTS in de showroom blijft toch lonken…

Nu echt gedegradeerd tot fijne DD

  • 44.000 km

Met de toevoeging van een gentiaanblauwe 911 Carrera 4 aan de stal (type 992.1) is de Taycan nu toch echt "gedegradeerd" tot de rol die hem het beste past; een super fijne en relaxte daily driver.

De 911 is een compleet andere auto, maar toch echt Porsche. Daarover meer in een andere review.

Terug naar de Taycan. Eigenlijk niks te melden, dat beetje onderhoud wat er nodig is komt uit de inbegrepen service bundel. Verder geen bijzonderheden, behalve gewoon fijne kilometers met deze rode knaller.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.