Porsche 944 (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 944 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 154.000 km |
KM-stand laatst | 173.200 km |
Aankoop 2e project
- 154.000 km
Al een tijdje wilde ik nog een auto voor erbij. Dit moest een auto voor 1988 worden voor de overgangsregeling en moest sportiever zijn, voor comfort en ruimte heb ik de Volvo 240 al!
Zoekmachine aan geslingerd en kwam ik uit dat een Porsche mogelijk was, na inlezen, video's kijken (ik raad Hagerty op youtube aan) besloten dat het een Porsche 944 moest worden. Toen 1 bekeken in A'dam, welk er netjes uitzag, maar geen historie (want auto kwam uit België), niet aangedurfd en verder gezocht.
Toen 1 in de buurt gevonden, bij een particulier die Porsche liefhebber is en de auto altijd als 2e auto gehad heeft voor de afgelopen 4 jaar.
Volledige onderhoudshistorie sinds 1993, altijd bij Porsche centrum of specialisten en 0.0 roest heeft mij besloten deze te kopen!
Ik kon mij begin dit jaar / ooit niet inbeelden om op mijn jonge leeftijd van 24, 2 van mijn droomauto's te kunnen betalen en ervan te kunnen genieten!
De prestaties zijn precies goed, niet traag, maar niet bloedstollend snel zoals de huidige sportauto's. De 2.5 viercilinder (wat een echt Porsche blok is) heeft een heerlijke rauwe roffel met de verfijning aan boord. Geen getril in de cockpit, wat ter vergelijking de Volvo 240 een heel anders is. De auto rijdt en schakelt heerlijk. Waar de Volvo anoniem is, is de Porsche een echte publiekstrekker, je wordt overal nagekeken haha! De klapkoplampen maken het plaatje helemaal af.
Na de 1e meters
- 155.500 km
de 1e 1500 km er ongeveer opzitten. De vorige eigenaar melde het olieverbruik, van ongeveer 1L op 1000 km, wat ook klopt.
De auto moet in november van de weg af, dus als voorbereiding een grote beurt laten uitvoeren bij Garage de Loods, de specialist voor transaxle Porsche's. Ze waren erg positief over de auto! 0.0 roest, motorisch top, ik ben helemaal tevreden! De olielekkage komt van het uitlaatspruitstuk, wat na de winterstalling opgelost gaat worden. De auto heeft daarbij ook weer 2 jaar APK zonder adviespunten.
Na de winterstalling ook kijken naar nieuwe banden, want deze hebben de beste jaren wel gehad.
De auto rijdt nog steeds perfect, starten en genieten! De uitlaat betreft een sportuitlaat, origineel van Porsche. Hierdoor maakt de auto een goed geluid, zonder asociaal te zijn. Op de snelweg is het geluid acceptabel voor langere stukken. De auto rijdt mega comfortabel waardoor je asociaal hard overal kan rijden. Je merkt direct hoe een sport auto moet voelen en hoe capabel en controleerbaar de auto wel niet is. De auto heeft een korte versnellingsbak (100 km/h is 3000 in z'n 5) wat perfect past bij de auto. Vaak schakelen zodat je auto in de optimale toeren blijft, daarnaast maakt de auto ook snel toeren, zonder enige tegenstribbeling.
Het verbruik is ongeveer 1-10, waarbij ik de auto rustig warm rij en dan af en toe de auto opentrek.
Voor meer updates, check mijn instagram @bart_240_944!
Dynamo+banden+versnellingsbak
- 157.000 km
Tijdens het rijden in februari om de auto in beweging te houden zag ik de volt meter op 10 volt staan, ja hoor de dynamo laad de accu niet meer genoeg op... Accu en dynamo uitgemeten en bleek dat de accu in slechte staat was én de dynamo bijna geen stroom gaf.
Dynamo losgehaald (1e keer) met behulp van de Haynes handleiding ging het mij goed af. Dynamo laten controleren, niets mee aan de hand. Wat bleek: alle massapunten waren vettig en hadden slechte contacten, dus alle contacten schoongemaakt en nieuwe accu. Alles werkt weer naar behoren!
Gelijk de moeite genomen om onder de motorkap alles schoon te maken, op te schuren en metalen weer strak zwart te spuiten, een hele verbetering!
Tijdens de winterstalling de versnellingsbak/differentieel olie vervangen gezien onbekend was hoe oud deze was. De kleur was nog goed, wat een geruststelling was. Geen verschil in schakelen of geluid uit de bak, maar fijn dat het vers is voor de geruststelling.
Daarnaast nog in de winter een nieuwe set velgen + banden gevonden. De originele wielen waren aardig verkleurd en de nieuwe zien er beter uit. Daarmee ook gelijk nieuwe banden geregeld voor de auto!
olie lekkage wordt van de zomer gemaakt voordat ik met de auto op vakantie ga. De planning is om regulier onderhoud (olie, bougies, filters) zelf te doen. 1 uit kostenbesparing (olie moet om de 4.000Km vervangen worden, 6.5L !) , 2 omdat ik ervan geniet om zelf onderhoud uit te kunnen voeren en de auto beter te leren kennen!
We rijden weer door en genieten van elke kilometer!
Koni, uitlaat, banden
- 161.050 km
Afgelopen week de Porsche gebracht naar Garage de Loods voor het uitlaatspruitstuk, hier zaken enkele scheurtjes. Daarnaast kwam het advies om de schokdempers te vervangen gezien de huidige slap waren geworden. Advies overgenomen en de KONI Yellow dempers laten monteren. Wat een transformatie! Geen bodyroll, geen geduik meer bij remmen!
Daarnaast de banden vervangen door sportiever rubber (achterbanden waren ook op), hierdoor minder wang beweging en veel meer grip. De auto rijdt alsmaar beter!
Verder nog de olie + oliedruksensor vervangen. De olie moet af-fabriek om de 5.000km, ik doe het uit voorzichtigheid en omdat ik het zelf doe om de 3.500km. De Porsche is een fijne auto om aan te sleutelen, alles is goed te bereiken logisch.
Als laatste de wielkasten + bodem getectyleerd ter roest preventie. Daarnaast de plastic wielkast schoongemaakt en weer zwart gespoten, het ziet er weer top uit! De auto blijft heerlijk rijden en met de huidige upgrades rijdt de altijd alsmaar beter. De vakantie in Duitsland staat gepland en een rondje op Zandvoort!
Tuning en revisie,,.
- 167.000 km
Garage de Loods (top specialisten voor watergekoelde Porsches) hebben een remap ontwikkeld voor de 944, hiermee worden de injectoren vervangen door 4 gaats en wordt een remap uitgevoerd, zodat het injectiesysteem beter afgesteld wordt op 98 en de verbeterde injectoren.
Dit ging voorspoedig. Echter tijdens de werkzaamheden hebben we een compressiemeting uitgevoerd, waarbij cilinder #1, 7 bar had staan, de rest netjes 14 bar... ook waren diverse krassen te zien in de cilinderwand.
de vraag is hoe dit naar voren kan komen, gezien de auto een nette historie heeft, met tijdig onderhoud.
Ik wist dat de auto lichtjes olie verbruikte, maar niet door de hevige slijtage. Na een nachtje slapen besloten om de auto te houden en een revisie te laten uitvoeren. Hierbij wordt het blok gedemonteerd en volledig uit elkaar gehaald om stalen cilinderbussen te plaatsen.
Komende tijd breng ik de auto, ik zal jullie op de hoogte houden!
Na revisie
- 168.000 km
De Porsche is gereviseerd, alles wat bedacht kan worden heb ik laten aanpakken. Een korte opsomming: Stalen cilinderbussen geplaatst / volledige motorblok schoongemaakt / cilinderkop gevlakt / nieuwe zuigers / nieuwe koppeling / nieuwe distributieset + waterpomp en nog wat zaken.
De Porsche moet opnieuw ingereden worden, 500 km rustig en 500 normaler, daarna olie eruit en nieuwe erin. Daarna is het motorblok volledig ingereden en kan er gereden zoals een Porsche hoort te rijden! Momenteel heb ik ongeveer 650km gereden, en wat een verschil. Snellere start, stiller, zuiniger, alerter op het gas. Daarnaast is het nu een genot om onder de motorkap te kijken!
Ik heb komende maanden diverse tourritten staan, o.a. naar Zandvoort, Classic Remise Düsseldorf en een midweek zuid Duitsland waar ik optimaal kan genieten van de Porsche.
Update
- 173.200 km
Nu het goede weer er bijna op zit, gaat de Porsche weer in de stalling. Verse olie erin en klaar, accu eruit, banden oppompen, 2 ontvochtigers erin en klaar. Ik heb bijna 6.000 km gereden met de auto. Een midweek Duitsland, weekend België en nog enkele grote tourritten. Elke rit is genieten van het rauwe geluid van de grote viercilinder, het vermogen is genoeg om hard te gaan, maar niet om te hard te gaan. Op de Autobahn is de auto het fijnst rond de 4000-4500 toeren, ongeveer 180 kmh. Het was weer een goed jaar. Volgend jaar staat er een grotere vakantie gepland richting Stuttgart (Porsche en Mercedes Museum), München en Neurenberg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.