Porsche 944 Turbo (1987)

autoreview

Porsche 944 Turbo (1987)

Signalement

Uitvoering944 Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf180.000 km
KM-stand laatst198.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 198.000 km

De Keuze

Het is nu bijna 2 jaar dat ik in deze Porsche 944 Turbo uit ’87 rijd. Het was mijn eerste auto, misschien geen voor de hand liggende keuze, maar ik had op het moment van de aanschaf geen auto nodig om veel te rijden en ik was op zoek naar een bijzondere auto. Als kind lag mijn hart altijd al bij Porsche. Toen ik op zoek ging naar een betaalbare klassieker kwam ik al snel de 944 tegen. In eerste instantie was ik op zoek naar een belastingvrije niet-turbo. Op het moment van mijn zoektocht waren alleen de type-1 944’s met het oude dashboard belastingvrij. Ik vond dat absoluut niet mooi en had besloten dat ik dan toch liever een paar jaar belasting zou betalen voor een mooiere 944 type-2. Zo’n auto koop je maar 1 keer, dan kun je het beter meteen goed doen. Dankzij een financiële meevaller kwam opeens de Turbo en S2 uitvoering binnen mijn budget. De keuze tussen een S2 en een Turbo kun je niet vanaf het internet maken, dus ben ik in beiden gaan rijden. Hoewel de S2 een heerlijke auto is was ik bij de eerste keer meerijden in een Turbo meteen overtuigd. De S2 is een beschaafde tour-auto, maar de Turbo is een heerlijke maniak! Ik was overtuigd. Na ongeveer een half jaar zoeken had ik mijn 944 Turbo gevonden: Een donkergrijze met zwart half-leder interieur.

Rij-ervaring

Wat kun je van een 944 verwachten? Het is geen pure sportwagen, daarvoor is hij te slap geveerd. Maar dat maakt het wel een heerlijke sportieve GT voor op de openbare weg. De wegligging is zeer goed, mede dankzij de gewichtsverdeling: 50% voor en 50% achter. Op de openbare weg kun je er heerlijk sportief mee rijden zonder dat de auto je onaangenaam verrast. De auto is niet zo comfortabel geveerd als een gemiddelde sedan, maar zelfs bij lange ritten heb ik de auto nooit oncomfortabel gevonden. De stoelen zitten lekker en de zitpositie is zeer fijn, zoals je van een sportieve auto mag verwachten.

De motor, hier draait het toch om bij een sportieve auto, is niet zo soepel als een moderne turbo-motor. Misschien zien sommigen dat als een minpunt, maar voor mij is dit absoluut een pluspunt. In eerste instantie presteert de auto niet veel, tot 2500 tpm is de auto redelijk tam. Dat is fijn, want als je vroeg opschakeld kun je zo lekker rustig rijden. Er is wel genoeg kracht bij lage toeren dankzij de 350 NM koppel. Maar dan bij ongeveer 3000 tpm ontwaakt het beest: De turbo komt erin en je krijgt een heerlijke duw in je rug die tot 6400 tpm doorgaat! Heerlijk! Lekker voluit accelereren met deze auto is echt een genot! Het feit dat ik nu opeens achter iedere zin een uitroepteken zet benadrukt dit! Ik word al spontaan vrolijk als ik alleen maar aan deze ervaring denk. De versnellingsbak schakelt wellicht wat zwaarder dan je van je normale auto gewend bent, maar hij schakelt vrij strak en ik heb in 2 jaar tijd nog nooit per ongeluk een foute versnelling ingelegd. Het lekker korte pookje, dat goed in de hand ligt, maakt het schakelen tot een genot. De koppeling gaat wel vrij zwaar. Dat is eigenlijk nooit een probleem, alleen in files krijg je soms toch wel last van je linkervoet/been.

Comfort

In eerste instantie ben je bij een Porsche natuurlijk niet op zoek naar comfort. Maar toch is dit wel altijd al een sterke kant van Porsche geweest: Hun auto’s zijn stuk voor stuk allemaal zo ontworpen dat ze prima geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Zo ook de 944 Turbo. Waarschijnlijk vind je niet vaak zo’n grote kofferbak in een sportieve auto als in de 944. Dus hij is ook nog eens handig als je iets wilt vervoeren of als boodschappen-auto. De achterbank is niet geschikt voor volwassenen. In de 2 kleine kuipzitjes houdt een volwassene het niet langer dan een half uurtje vol. Maar het zijn wel ideale kinderzitjes! Voorin de Porsche is het heerlijk vertoeven. Je zit goed, de stoelen bieden genoeg zijdelingse steun, je hebt genoeg ruimte en als het moet blijf je met gemak een paar uurtjes heerlijk zitten. Enkele honderden km’s rijden met deze auto is echt geen probleem. Het geluidsniveau is wel duidelijk jaren ’80. De rijwind en het afrolgeruis van de achterbanden is de hele tijd duidelijk hoorbaar. Maar ondanks dat is het geen enkel probleem om gesprekken te voeren zonder te schreeuwen in deze auto. Bij snelheden van boven de 140 km/u moet je wel je stem verheffen en bij echt hoge snelheden is schreeuwen wel een vereiste, niet dat je bij die snelheden een zinnig gesprek gaat hebben... Mijn 944 Turbo is een targa uitvoering. Dat wil zeggen dat hij een uitneembaar stalen klapdak heeft. Je kunt dit dak normaal elektrisch bedienen om het zo open te klappen, maar je kunt het ook volledig eruit halen. Dit is echt een genot in de zomer! Dakje eruit, raampjes naar beneden en genieten maar! Het dak eruit halen en vervolgens in de leren hoes in de kofferbak doen kost je een paar minuten. Het is geen ingewikkelde klus, je kunt het zelfs in je eentje doen, maar voor korte ritten loont dit niet. Met het dak eruit is het niet comfortabel om nog 180 km/u te gaan rijden, maar dat hoeft ook niet, want met het dak eruit is het echt genieten om over de mooie Limburgse landweggetjes te toeren.

Betrouwbaarheid

In de afgelopen 2 jaar heb ik naast de normale onderhoudsbeurten ook nog een flink bedrag aan het onderhoud moeten betalen. Dit weet je van tevoren als je een sportieve auto van ruim 20 jaar oud koopt. Maar toch denk ik dat het nog redelijk meevalt. Ik heb het eerste jaar ongeveer 2000 euro uitgegeven aan onderhoud en het tweede jaar ongeveer 6000 euro. Dat laatste lijkt veel, maar daar zat wel een motorrevisie bij. Ook dat hoort bij een sportieve auto van deze leeftijd. Het valt op dat veel onderdelen van de auto nog origineel zijn. Dus als ze nu vervangen zijn gaan ze waarschijnlijk wel weer 20 jaar mee. Het is een degelijk gebouwde auto met vrij weinig problemen.

PROBLEMEN

  • 198.000 km

- Einddemper (7-2008)

- Rubbers stabilisatorstangen (7-2008)

- Brandstofdrukregelaar (8-2008)

- Nieuwe remblokken en schijven voor (08-2009)

- Motorrevisie: (08-2009)
-- Revisie cilinderkop
-- Nieuwe inlaat- en uitlaatkleppen
-- Nieuwe klepgeleiders
-- Nieuwe koppakking
-- Nieuwe waterpomp
-- Nieuwe distributieriem
-- Nieuwe span- en looprol
-- 2 V-riemen vervangen
-- Nieuwe temperatuurgever
-- Bougiekabel vervangen

- Aandrijfassen vervangen (12-2009)
- Wiellager links achter vervangen (12-2009)

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens