Porsche 944 (1986) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | 944 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 188.600 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
Bijna een jaar 944
- 195.000 km
Inmiddels ben ik bijna een jaar in het bezit van een donkerblauwe 944, met halflederen creme interieur. De Porsche is mijn eerste auto, klinkt vreemd misschien maar ze zijn goed betaalbaar en anders dan met je standaard astra schrijven ze eigenlijk niet af. En met een youngtimer verzekering goedkoop all risk te verzekeren tegen taxatie waarde.
Het leuke van zo'n auto kopen begint met de zoektocht, ik heb er een stuk 8 bekeken door het hele land. De auto's zijn in te delen afgetrapte hokken van mensen die ze eigenlijk niet kunnen betalen, handelaren die denken grof geld aan de auto's te kunnen verdienen en veel te hoge prijzen vragen en de hobby-ist/liefhebber.
Voordat ik deze kocht had ik een andere op het oog maar bij de aankoopkeuring bleek er van alles mee mis. Mijn 944 vond ik uiteindelijk via marktplaats bij een verzamelaar van porsches (had er nog een stuk of 6). Voor een schappelijke prijs, volledige onderhoudshistorie en met aankoopkeuring had ik mijn eerste Porsche gekocht.
Er waren wat kleine zaken die vervangen moesten worden dus ik bracht 'm naar een specialist voordat ik er mee naar Duitsland ging. Die trip moest even worden uitgesteld.... Bij de aankoopkeuring was namelijk een lekke koppakking over het hoofd gezien, was een kostbaar grapje te meer ik gelijktijdig de distributie riem liet vervangen. Gelukkig had ik de auto onder marktwaarde gekocht dus ik had wat marge.
Duitsland naar het Porsche museum. Wat een auto, komt op de Duitse snelwegen zeer goed mee, zonder problemen stukken lang cruisen met 180 zonder zweet in je handen en soms de snelheid (op de teller) laten oplopen naar 220! De auto kon nog verder maar ik vond het welletjes, ook in de bergen een waar feest. De wegligging is subliem en hoewel de auto naar huidige maatstaven niet eens echt veel pk's heeft (163) gaat 't toch nog rap (de auto weeg nl nog geen 1200kg).
Ik heb tussendoor nog wat kleine zaken laten vervangen omdat ik de auto in top conditie wil hebben (oa werkende benzinemeter)
Na 7,5k aan probleemloze kilometers liep de motor rond kerst opeens
warm bij stationair. De ventilator sloeg niet aan, waarschijnlijk een kapotte sensor. De sensor bleek inderdaad kapot maar dat kwam omdat 'ie in een gat in de radiator was gevallen. Kortom er moest een nieuwe radiator in. Dit was de eerste echte tegenvaller.
Ondanks dat ik toch wel wat kosten aan de auto heb gehad blijft het een geweldige auto. De wegligging, het geluid de prestaties. En het feit dat je voor ongeveer 6000 euro zo'n mooie en praktische sportauto kan rijden, het blijft ongelofelijk! Vergeet die nieuwe dacia koop een 944 je zal er echt veel plezier aan hebben.
Er staat weer een tripje naar Duitsland op de planning binnenkort, dan gaat een tom tom mee en gaan we kijken wat de top is van deze 23-jarige atleet!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.