Porsche 944 (1986)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 944 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 134.800 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 5 jaar lease auto te hebben gereden (Peugeot 206 1.4 75 PK, Seat Ibiza 1.9 TDI 100 PK, Honda Civic 1.7i 130 PK, Seat Leon 1,9 TDI 110 PK, Volkswagen Polo 1.4 75 PK) moest ik i.v.m. ander werk een eigen auto gaan rijden. Omdat ik niet meer dan ongeveer 3500 euro te besteden had heb ik rond gekeken naar vele auto’s.
Mijn oog viel uiteindelijk op een Porsche 944. Mijn broer heeft jaren zo’n auto gereden en de auto is me altijd bevallen. Het uiterlijk van de auto is voor een 20 jarige zeer modern te noemen en de auto is volledig verzinkt zodat roest na 20 jaar nog niet zichtbaar is.
Dat ik geen airco in de auto had (was trouwens als optie wel al leverbaar in die tijd) viel me aan het begin tegen. Echter heeft deze auto een electrisch targadak die schuin open en dicht kan maar ook in zijn geheel kan worden uitgenomen wat voor een zeer acceptabele koelte zorgt.
Verder heeft de auto standaard vanaf 1985 aan de bestuurders kant electrisch verstelbare stoel en een dashboard wat niet onderdoet voor huidge auto modellen.
De auto heeft zeer comfortabele stoelen, een zeer goede weglegging, een redelijk verbruik 8-10l/100l (voor een 2,5 liter 163 PK motor zelfs goed te noemen), voor een sportauto redelijk grote laadruimte en als uw kleine kinderen heeft (of kleine volwassene) kunnen deze zonder probleem achterin zitten.
Er zijn weinig mooie sportauto’s van zo’n leeftijd die behalve modern er uit zien, prima van kwaliteit zijn en er ook eens zeer goedkoop zijn in aanschaf! Een goed onderhouden Porsche 944 zorgt voor jaren rijplezier!
Tip: Laat een aankoopkeuring doen en zorg voor een type na 1985 type 2 die moderner tonen en standaard meer opties hebben.
PROBLEMEN
Aankoopkeuring gedaan waar niet al te veel spectaculaire dingen kwamen. Distributie moet binnenkort vervangen worden.
- Auto viel op een dag uit, had hem net. Relais om te starten was op (zat er al sinds 1989 in). Auto had 3 jaar stil gestaan. Vervangen en sinds dien geen problemen meer.
- Kilometerteller stuk gegaan, motortje was stuk. Vervangen voor een vervangende (is zelf te doen)
- Electrische linker spiegel was tijdens keuring stuk bevonden. Bleek draadje niet goed te zitten (zelf gedaan).
- Voor de rest is een pootje van het targa dak niet helemaal goed hangt een beetje scheef (nieuw pootje nodig moet nog gebeuren)
Er zijn heel veel gare 944’s in omloop. Een goede vinden is moeilijk! Heb er 3 maanden overgedaan en heb er 13 bekeken. Succes! Auto is motorisch prima en omdat het een oudere auto is is er veel zelf te doen!
Update April 2007:
Grote beurt gedaan en distributie, targadak rubbers, spanrollen vervangen, Achterklep veren. Dit alles voor nog geen 1150 euro.
Voor de rest geen problemen gehad met deze auto. Altijd starten en lopen!
Update november 2007 - 139.000 KM:
Auto is behoorlijk gaan verkleuren (rood werd roze) daarom de auto compleet laten overspuiten door erkent bedrijf.
Update februari 2008 - 141.000 KM:
Na het spuiten ellende naar voren gekomen.
- Raam gaat niet meer volledig dicht. Linker zijkant binnenin demonteerd bleek dat de bekabeling van de electirsch verstelbare spiegel tussen het raam schanier zat.
- Lekkage. Rubbers van Targa dak laten vervangen. Ook zijn de rubbers waar de achterklep invalt teruggeplaatst zoals het hoort. Dit is gedaan bij een Porsche Specialist.
Update november 2008 - 147.131 KM:
- APK gehad. Geen problemen.
Update februari 2009 - 150.352 KM:
- Linker achterlicht opnieuw laten kitten. Water kwam naar binnen door het achterlicht waardoor de vak bij het linkerachterwiel vol water liep.
- Targa dak motor moet op kort termijn een keer vervangen worden volgens de specialist. Bij het openen van het dak komt het rechter pootje niet meer helemaal omhoog. Zou aan het tandwiel kunnen liggen dit komt wel vaker voor. Nu met wat kracht handmatig in het dak gedrukt zodat het dak in ieder geval goed vast blijft zitten en bij het openen op gelijk niveau staat.
Update Augustus 2009 - 153.200 KM:
Nieuwe problemen zijn naar voren gekomen
- Targadak pootje is er uit geschoten. In het targa dak zijn de gelijders versleten.
- Aan de voorkant waar het targa dak in valt is het plastic afgebroken bij het uithalen van het targa dak. Zelf vervangen voor 2e hands exemplaar.
- Water lekkage. Lijkt te komen van rechter achterlicht en het dak dat niet goed afsluit. Op kort termijn laten fixen (gelukkig nu mooi weer).
Toch logisch voor een auto 23 jaar dat er af en toe wat vervangen moet worden. Auto blijft heerlijk rijden!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.