Porsche 911 Carrera 4 Targa (1991)

autoreview

Porsche 911 Carrera 4 Targa (1991)

Signalement

Uitvoering911 Carrera 4 Targa
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf169.300 km
KM-stand laatst204.000 km
Lezerswaardering: 20%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers!

  • 169.800 km

De eerste kilometers van mijn nieuwe 964 zijn goed bevallen. Wat een wegligging en wat is die vierwielaandrijving prettig. Ik gebruik hem zowel prive als zakelijk en het valt me op dat deze Porsche zo makkelijk rijdt. Prachtige boxersound. Origineel NL kenteken en gehele onderhoudsgeschiedenis bekend, een must voor een 18 jaar oude auto.

Er is voor een behoorlijk bedrag onderhoud gepleegd, door vorige eigenaren.

Het enige wat me nu niet bevalt is het windgeruis van het Targadak. Er zitten nieuwe rubbers in en hij maakt sindsdien boven de 120 km per uur een behoorlijk lawaai voor bij het raam in het midden.
Vandaag naar de garage om het te verhelpen.

Auto is verder prachtig en vooral klassiek. Volledig lederen interieur, raff leder en comfortstoelen. Het leer is schitterend, echt krakkele leer.

Handig is de boordcomputer. Hoewel ik maar niet naar het verbruik kijk. Gemiddeld is dit 11-13 liter per 100 km.

Tweede indruk

  • 170.300 km

Nu de auto een week in het bezit. Hij bevalt voor dagelijks gebruik prima. Hij rijdt erg prettig. Zelfs in de file is dit de meest dociele Porsche die ik tot nu toe heb gekend. Verbruik hangt erg af van het gaspedaal en valt me niet tegen.

Ik rijd nog steeds veel snelwegkilometers. Wel veel minder per jaar, zo'n 25000 km nog maar. Vandaag lekker even rondgereden zonder targadak. Het open rijden blijft toch wel iets speciaals en je rijdt met de Targa echt open.

Windgeruis dak
Met de Porsche dealer een afspraak gemaakt om probleem van het windgeruis op te lossen. Volgens de garage moet het dak netjes afgesteld worden en is dit geen probleem. Er zitten volledig nieuwe voorruitstijlrubbers in en dan moet hij altijd gesteld worden. Hopelijk is het probleem dan opgelost. Verder viel de claxon gisteren uit en moet de achterruitwisser gesteld worden.

De dealer voert tegelijk een Classic Carcheck uit en daarbij wordt ook een origineel geboortecertificaat bij de fabriek opgevraagd. Een prima service, waarbij alles wordt nagelopen.

na 2700 plezierige kilometers

  • 172.000 km

Nu al 3000 kilometers gereden. Ik rijd straks een stuk minder in de zomer. Het valt me mee hoe makkelijk en soepel hij rijdt. Wat een geweldige auto moet dit ook begin jaren 90 zijn geweest. Wat een verschil ook met de 3.2 uit de jaren tachtig (die heb ik ook jaren gereden) Ook een prachtige auto, maar die is een stuk mechanischer dan de 964 en voor alledag een stuk lastiger te rijden vind ik.

Het rijgedrag is ook erg direct. Ik vind voor dagelijks gebruik een Carrera 4 erg fijn met zijn vierwielaandrijving. Ik heb nog niet eens in de winter met hem gereden. Het verbruik is wel fractioneel hoger dan van de Carrera 2, maar goed wat is 0,2 liter op 100 km.


Windgeruis Targadak. Ben bij de dealer in Leusden geweest en zij hebben het Targa dak afgesteld. Er zat al een nieuwe rubberen afdichting in bij de voorruit. Zij hebben het dak wat laten zakken. Ze gaven aan, dat elke Targa zijn eigen afstelling nodig heeft. Het lawaai is nu voor een groot deel verholpen. Een beetje windgeruis hoor je nog steeds bij de Targa, maar nu kan je tenminste normaal praten en naar de muziekinstallatie luisteren.

Porsche Classic Car check
Ook heeft de dealer een Classic Car check gedaan. Dan checken ze de hele auto en maken ze een begroting voor je met de zaken die vervangen moeten worden op korte of langere termijn.
Ik ben benieuwd naar het certificaat!

Het enige wat de dealer heeft kunnen vinden is, dat de oliekoeler binnen nu en drie jaar vervangen moet worden. Hij zweet een beetje olie. Het verbaast me niet, want de auto was al door de aankoopkeuring in "zeer goede staat" bestempeld. Nou moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven, dat de vorige eigenaren er zeer goed mee zijn omgegaan en er is erg veel onderhoud gepleegd de laatste drie jaar. Bijna alle slijtagedelen zijn vervangen. Denk aan de airco, die is hersteld, de dynamo, banden, schijven en remmen etc.

Het enige wat ik kan aanmerken op de auto is hetvolgende: Als je hem start bij warme motor, dan slaat hij nog wel eens af. Ik begreep, dat dit typisch is voor de 964. Ik zal het eens aan de garage vragen wat dat is.

Verder plezierige kilometers.

964 /3.2. en 993 verschillen

  • 173.700 km

Toch nog wat meer gereden, dan ik dacht deze maand. Vanaf half juni wordt het rustiger.
Op de snelweg haal ik, rond de 100-120 kilometer per uur, makkelijk 1 op 10. Dat zo'n 911 ook nog zo zuinig kan rijden is echt wel knap. Natuurlijk is hij in de huidige tijd geen auto die in de 14% bijtelling categorie komt, maar dat is toch netjes. Hij rijdt ook gewoon op euro 95.
In normaal verkeer in en rond de stad wordt het verbruik wel een stuk hoger. 1 op 7 tot 1 op 8,5 kan dan ook makkelijk.

Maar goed genoeg hierover, want daar koop je geen 911 voor. Je koopt zo'n oude auto uit passie en beleving! Als je dat niet hebt, moet je ook geen oudere 911 kopen. Echt niet doen.

Sound
Het motorgeluid is prachtig, vooral onderin bij lage toeren klinkt hij donker. Boven de 4000 toeren: dan wordt het een beer! Hij brult het dan uit alsof hij nog meer toeren wil maken. Hij toont enorm veel kracht boven dit toerental. Hij blijft maar gaan. Puurder kan niet. 911 bezitters kennen dit bij hun eigen Porsche. Elke 911 heeft dit.

Als je normaal en constant rijdt, is hij opmerkelijk stil.

Deze Targa heeft een Cuproar en dit zorgt voor een nog mooiere donkerder sound. Niet overdreven, maar wel een verslavend geluid. Bij lage toeren en tot 80 km per uur hoor je de donkere sound perfect. Als je gas loslaat ploft de uitlaat ook mooi. Wat een muziek!
Voor de liefhebbers, op Youtube, toets: 964 Cuproar, luister en geniet! Dit maakt de 911 wel tot wat hij is: een pure liefhebbersmachine.

993/964 en 3.2 zaken. Rijdt de 964 meer als de oudere echte 911?

Ik vind dat de 964 nog meer het echte "oude" Porsche 911 gevoel benadert, dan een 993. Hij staat natuurlijk qua leeftijd ook wat dichter bij de oorspronkelijke modellen. Ik realiseer me, dat ik 993-rijders voor de borst stoot wellicht. Ik heb een Carrera 2 (993) gehad en ik heb nu een Carrera (964) Targa 4. En dat is ook al een moeilijke vergelijking. Twee- of vierwiel aangedreven is toch wel verschillend qua rijgedrag, als je met de auto's rijdt. De 993 is ook een sublieme auto en ik heb er zeker van genoten.

Ik moet wel zeggen dat het rijgedrag en de handling wel erg dicht bij elkaar in de buurt komt,
(zeker moderner ten opzichte van een 3.2), maar de 964 voelt meer als aan zoals de oudere Porsches. Hij benadert voor mij meer het klassieker gevoel. Je rijdt in een auto, die qua looks nog zo dicht bij het origineel staat. Dat gevoel had ik bij de 993 veel minder. Die auto is een top 911, maar is toch al erg modern.

De motor van de 993 is top en probleemloos. Dat is wat de 964 zeker in het begin niet had. Maar de meeste problemen met de motor zijn verholpen en Porsche heeft alles prima opgelost. Bij veel 964's zijn de problemen opgelost en verholpen door de garage. Als je een 964 aanschaf overweegt; de recente historie qua onderhoud is ontzettend belangrijk. En daarnaast hij heeft gewoon goed onderhoud nodig.

Ten opzichte van de 3.2. (1984-1989)
De 3.2. is puurder en veel mechanischer. De 3.2. daagt je altijd uit en je moet je hoofd erbij houden. Wanneer opschakelen, lettend op de toeren, veel bewuster.
Alleen wat mij betreft voor mooie ritten in de heuvels van andere landen en Limburg. Als tweede toerauto een prachtige auto waar je veel puur nonconformistisch rijplezier aan beleeft.
In de files van tegenwoordig niet fijn denk ik om dagelijks te rijden.

De 964 is moderner, rijdt veel meer zonder het mechanische in het achterhoofd. Ook soepeler en minder nukkig. Zeker bij wegrijden na koude start. Toch blijf je ook bij deze 911 erbij.

Rijgedrag afgelopen tijd.
Het gemak hoe hij te rijden is verbaast me nog steeds. Het alarmsysteem is inmiddels vernieuwd in de auto. Opgewaardeerd naar klasse 3. Daarnaast een nieuwe cd/usb receiver laten monteren voor ipod en blue tooth telefoneren. Erg handig.

Wat nog steeds staat, is dat de motor af en toe afslaat als hij warm is, na de start. (zie vorige keer)
Ik ben er nog niet uit. Moet nog even langs de garage hiermee. Daarnaast brandt de vierwielaandrijving indicator (automatische sperren) na de start wat langer, voordat hij uitgaat. Wordt vervolgd.

Problemen opgelost

  • 175.700 km

Kort tussenverslag. Startproblemen zijn opgelost bij warme motor, die telkens afsloeg. DME is opnieuw gereset.

Verder wat kleine zaken vervangen.

Verder geen bijzonderheden, lekker gereden. Nu zal het aantal kilometers behoorlijk gaan dalen de komende maanden.

zomer 2009

  • 177.900 km

De Porsche rijdt zoals gezegd veel minder kilometers.

Lak en wax
Hij heeft eergisteren een top behandeling gehad voor de lak. (auto detailing)
Maar liefst negen behandelingen, waarvan twee dikke Swiss Wax lagen en een snel wax als finish. Hij ziet er nu echt als nieuw uit.

Samen gedaan met iemand die de wax en polish middelen heeft en aan auto detailing doet.
Oude krassen zijn door middel van drie verschillende polijstmiddelen behandeld, zonder een te sterke polish te gebruiken. Wel een centrische roteermachine gebruikt.

De lak is zo mooi diepglimmend nu. Zelfs in de showroom staan occasions er zo niet bij. Dat is natuurlijk ook veel te duur qua arbeidsuren.

Nu moet het interieur nodig een poetsbeurt.

Heerlijk om nu open te rijden met de auto. Dakje zit zo in voorklep.

Vakantie

  • 182.000 km

Begin september met de 911 op vakantie geweest. Hij heeft het prima gedaan. Door de Ardennen en door Normandie, langs de kustlijn gereden. Echt genieten geblazen. Deze auto is prima voor alledaags gebruik, maar ook in de vakantie!
In bochtige wegen door de heuvels geeft hij erg veel respons. Alles voel je in de besturing. Hij is iets minder communicatief dan de Carrera 2, maar de verschillen zijn alleen waar te nemen als je beide auto's hebt gereden.


Enige nadeel nu, is dat wederom de Porsche afslaat. Bij een warme motor, houdt hij stationair niet zijn toeren vast en slaat af. Dit is echt vervelend. Vandaag naar de dealer om het probleem te verhelpen. Soms moet je drie tot vier keer starten voordat hij blijft lopen.
Er wordt gecheckt of de luchtmassa meter nog 100% is of de motorsensor. De luchtmassameter is een duur onderdeel om te vervangen. Dit doet de garage stap voor stap om het probleem op te lossen.

Kiwanis Rally en reparatie

  • 182.600 km

Afgelopen zondag met de Kiwanis Rally meegedaan voor het goede doel. Een mooie rally om te rijden. Kinderen worden in staat gesteld om met vakantie te gaan een keer. Dit zijn kinderen die nooit met vakantie zijn geweest of heel lang geleden. Een goed doel en nog leuk ook.

Ik rijd nu een stuk minder en de auto is bij de garage geweest. Ik had zoals aangegeven problemen, met het afslaan bij warme motor. Deze problemen werden groter. Nu bleek bij de garage, dat het niet de luchtmassameter was, niet de stationairregelaar en ook de lamba sensor niet. Wel bleek de startmotor bijna op zijn eind te zijn.
Deze is gereviseerd. Daarnaast bleek het lager van de ventilator uitgelopen te zijn en deze moest ook vervangen worden. Dit komt niet veel voor. Gelukkig op tijd geconstateerd, anders was de dynamo ook kapot gegaan, nu volstond een reparatie van de rotor. Sindsdien rijdt hij weer prima.
Goed en regelmatig onderhoud blijft bij deze auto een issue. Je hebt gelukkig haast geen afschrijving meer op de auto. Dat compenseert een hoop!

Veel regen en rustige kilometers

  • 184.600 km

Heb weer eens tijd om de review aan te passen. Geen bijzonderheden, auto rijdt probleemloos sinds laatste reparatie. Ook het afslaan bij warme motor behoort tot de verleden tijd.

Veel in de regenperiode gereden, ramen beslaan wel als airco uit is. Ook als ramen schoon zijn gemaakt. Geen idee wat dit is. Begint alleen als het regent. De vierwielaandrijving geeft veel tractie tijdens de slechte weersomstandigheden. Fijn systeem.

sneeuw en ijs

  • 186.000 km

De afgelopen tijd ben ik een paar keer door de sneeuw naar het Zuiden gereden. Ik heb nu wel spijt, dat ik nog geen winterbanden gekocht heb. Vierwielaandrijving is heel veilig, alleen wel met winterbanden. Maar goed de zomerbanden komen er ook aan en die gaan voor.

Volgend seizoen neem ik zeker winterbanden, want dan pas werkt de vierwielaandrijving optimaal. Met die brede achterbanden (255/17) heb je toch weinig grip, hoewel een deel van de aandrijving naar de voorwielen gaat. Heel rustig rijden is het motto.

Verder ben ik er achter wat nou voor het snelle beslaan van de ruiten heeft gezorgd. De rechter verwarmingsmotor is stuk. Deze wordt vervangen. (euro 285,00 ex. BTW) Hij besloeg ook met name bij de passagiersstoel door de koude lucht.

Verder geen problemen en ook in deze omstandigheden is het een trouwe kameraad. Weer of geen weer, hij start en loopt.

Bijna voorjaar: dak open en value for money

  • 188.750 km

Bijna voorjaar. De zon komt zo af en toe eens naar voren, hoewel het nog redelijk koud is.
Kon het niet laten, om het dak voor de eerste keer eraf te halen en lekker open te rijden. Wat is dat Targa gevoel toch weer lekker. Je zit helemaal open en toch uit de wind. Alleen een goede jas aan met een capuchon en de verwarming aan. Spartaanser en puurder kan bijna niet.
Grappig dat zo'n dakje zo'n verschil maakt qua rijbeleving.

De Targa is een prima compromis tussen een Coupe en Cabrio. Open rijden in het voorjaar en zomer en coupe rijden in de winter.

De Carrera 4 Targa is ook voor de winter geschikt. Zie voorgaande verslagen.

Nieuwe banden
Inmiddels twee nieuwe achterbanden eronder laten zetten. Prijs valt best mee.
Je merkt wel dat de grip veel beter wordt met nieuwe achterbanden. Nog steeds gaat zo'n 68% van de aandrijving naar de achterwielen.

Kan niet wachten op de zon, dan gaat het dakje er direct af. Binnen 1 minuut is dat geregeld. Bij de huidige 911 Cabrio's kan je zelfs rijdend het dak automatisch openen. Het is maar wat je makkelijk vindt.

Value for money
Het valt me op, dat de 964 zo veel value for money biedt. Daarnaast zullen deze auto's onherroepelijk in waarde stijgen. Even los van de RSen.

Dus als u er 1 overweegt, nu is de tijd. Maar zoek er 1 goed onderhouden en met de volledige onderhoudsgeschiedenis! De meeste problemen zijn zoals eerder aangegeven al lang opgelost.

Grote onderhoudsbeurt, onsteking en secundaire rie

  • 189.250 km

Even een tussen update. Auto wordt APK gekeurd en eind juni een grote beurt. Hij moet om de 20000 km. Niet veel gereden momenteel, maar hij loopt perfect.

Dubbele onsteking.
Wel bezig om te kijken naar het onderhoud van de dubbele ontsteking (voor de dubbele bougies per cylinder). De tweede aandrijfriem van deze ontsteking gaat begreep ik van Porsche zo'n 80.000 km mee en is van rubber.

Modificaties
Door de aanpassingen bij de dealer, kunnen de gassen die in de onstekingsbehuizing vrijkomen makkelijk via de slangetjes (bypass) weg. Deze modificatie door de dealers uitgevoerd jaren geleden, heeft ervoor gezorgd, dat de rubberen aandrijfriem niet door de vrijkomende gassen kapot gaat. Een bekend probleem van de 964 vroeger. Hij kom toen zomaar stuklopen met alle gevolgen voor de motor van dien.

Echter hij moet wel regulier worden vervangen en ik kan nergens terugvinden of hij is vervangen bij 80.000. Bij 160.000 km in ieder geval niet, dus hij is aan de beurt.
Via mijn garage kan ik alleen een totale nieuwe ontsteking bestellen en de oude moet worden ingeleverd. (kosten ca 1.095,00 excl. BTW) Ik ga echter Bij Porsche Leusden vragen of zij alleen de secundaire riem kunnen vervangen. Wordt vervolgd.

nieuwe review na ruim een jaar

  • 202.800 km

Ik heb helaas alleen nu weer gelegenheid om de review bij te houden. Inmiddels staat de teller op bijna 203000 km. Ik heb afgelopen jaar zo goed als probleemloos gereden en erg genoten van deze 964.

De secundaire riem uit de laatste review is nog prima. Deze is niet vervangen.

Ik heb behoorlijk wat (dagelijkse) kilometers gereden en de auto heeft me nooit in de steek gelaten. Alleen normale servicebeurten gehad en afgelopen november nieuwe winterbanden gemonteerd. Wat een grip heb je met 4-wiel aandrijving en winterbanden.

Wat opvalt,is dat hij nog prima meekomt in het dagelijks verkeer, in die zin, dat hij zo makkelijk rijdt. De motor is soepel en smooth. Het geluid blijft fascineren.

Inmiddels ga ik wel overwegen, of de auto met pensioen kan en dan wil ik hem als klassieker houden. Een Targa in deze uitvoering met 4 wiel aandrijving is uniek. Er zijn er niet zo heel veel van gebouwd.

toch verkocht

  • 204.000 km

Auto toch ingeruild voor een recentere Boxster 987 bij PCG. zie review.. Reden dagelijks gebruik en ik wilde maar 1 auto. De auto kan met pensioen gezien de kmstand...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.