Polestar 2 Long Range Single Motor (2024) #6

autoreview

Polestar 2 Long Range Single Motor (2024)
Polestar 2 Long Range Single Motor (2024)Polestar 2 Long Range Single Motor (2024)Polestar 2 Long Range Single Motor (2024)Polestar 2 Long Range Single Motor (2024)Polestar 2 Long Range Single Motor (2024)

Signalement

Uitvoering2 Long Range Single Motor
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf15.485 km
KM-stand laatst17.184 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaring

  • 17.184 km

Hoewel een review natuurlijk eigenlijk pas waarde heeft als de eigenaar er langer in rijdt begin ik er toch maar mee. Omdat ik van van plan ben, net als de vorige EV review, deze periodiek te "updaten" is het mogelijk toch zinvol. Laat de lezer dat maar bepalen.

Waarom een Polestar 2?

Misschien dit maar eerst eens verklaren. Wij reden twee auto's, een kleinere Opel Mokka E en een Volvo S80 T6 AWD. Die laatste werd vooral gebruikt voor het trekken van onze (zware) caravan en als tweede auto wanneer wij beiden weg moesten.

Ons profiel: Mijn vrouw is sinds 1,5 jaar gepensioneerd en ik al 5 jaar maar ik werk nog wel op free lance basis als toeristisch gids. Wij wonen in een plattelandsomgeving met veel 60 en 80 km wegen, zijn rustige rijders en haast is ons inmiddels niet zo bekend meer. Onze kinderen wonen ver weg dus wij rijden met enige regelmaat nog behoorlijke dag-afstanden. Verder bezit ik zelf nog een 60-jarige Volvo oldtimer waar ik in rijd en ook sleutel.

De Opel Mokka E heeft ons 3 jaar met veel plezier overal zonder ook maar enig probleem en storing gebracht en met zeer weinig onderhoudskosten. Wij wilden graag van twee naar nog maar één auto maar die moest zowel 100% elektrisch zijn, een behoorlijk rijbereik hebben en vooral een caravan kunnen trekken. Dat laatste toch ook met een redelijk aanvaardbaar bereik. Terug naar benzine was geen optie en plugin had niet mijn voorkeur. Voor mij persoonlijk was rijplezier ook erg belangrijk, vroeger heb ik veel Honda's gereden naast Volvo (privé i.v.m. caravan en 4 kinderen). Het rijplezier van een Honda staat mij nog altijd bij.

Voor wat betreft de caravan is het volgende van belang: onze zware Tabbert caravan van max 1800 kg hebben wij recent ingeruild voor een veel bescheidener Eriba Touring. Deze heeft een hefdak, is smaller en gladder qua luchtweerstand. Dat laatste lijkt de belangrijkste factor voor bereikefficiency. Het gewicht van de Eriba was tijdens onze laatste vakantie 1340 kg met alles erop en erin. De reden voor caravanwijziging was heel simpel, wij wilden weer meer zoals vroeger trekken door vakantielanden in plaats van langer verblijven op maximaal 1 of 2 campings, ook zijn wij nu langer op vakantie.

De selectie van de EV's ging uiteindelijk om:

KIA EV6
Hyundai Ioniq5
Polestar 2

Uitgangspunten waren met name de varianten met 2WD en grootste accu, dit i.v.m. caravanbereik.

Mijn vrouw had ook een belangrijke stem want die moest er ook met plezier en goed gevoel in kunnen rijden. Onze selectie bestond uit Demo's of ex company cars van pakweg 1,5 tot 1 jaar oud waar de eerste forse afschrijving vanaf was. Bijkomend voordeel was dat de prijzen van deze 3 auto's in dit kader redelijk dicht bij elkaar lagen.

De KIA viel snel af, mijn vrouw vond de vormgeving niet mooi, maar vooral vanwege lagere instap en matige uitzicht in de auto zelf. Vervolgens hebben wij in de Hyundai en Polestar 2 x 2 ritten gemaakt, waarvan op twee verschillende dagen met beide auto's elk die dag een rit onder nagenoeg dezelfde weersomstandigheden, met exact hetzelfde traject.

In tegenstelling tot mijn verwachting bleek tijdens beide ritten de Polestar iets zuiniger te rijden. De keuze tussen de twee modernste versies was niet makkelijk, de Hyundai was duidelijk ruimer en heeft een betere laadsnelheid en nog wat betere specificaties maar uiteindelijk is toch de keuze op de PS gevallen. Snel laden zullen wij vrijwel niet doen in Nederland en alleen op vakantie met caravan, maar ook de PS laadt zo snel dat die eerder vol is dan dat wij koffie hebben gedronken en hebben gepauzeerd.

Het rijplezier en gebruiksgemak van de PS2 gaf de doorslag. ook sommige hier beschreven reviews hebben ons over de drempel gehaald, onder andere de review van "Polly", geweldig!
Het is uiteindelijk een PS 2 RWD 82 KwH versie geworden, in Vapour grey, 20 inch, lichtgrijs interieur. Bovendien uitgerust met het meest uitgebreide Pluspakket, alleen volledig leer ontbreekt.

Wij hebben de auto gekocht bij Polestar Nieuwenhuijze Zwolle, de aflevering liet iets langer op zich wachten vanwege een deukje wat eruit gelepeld moest worden. een beschadigde velg hebben ze keurig gerepareerd.

De aflevering vond plaats in onze vakantie zodat wij ook nog "caravan"ervaring op konden doen. Niets dan lof voor de aflevering, er werd ruim tijd genomen om ons "oudjes" dit moderne wonder van elektrische voortbewegingstechniek inclusief digitale google applicaties en weet ik veel wat nog meer uit te leggen. Ik begreep het zowaar, vooral het grote tabletformaat vind ik iets geweldigs om me in te verdiepen, thuis is mijn notebook nauwelijks groter haha.

Tot zover een beetje de aanleiding en oorzaak en wat achtergronden, ik hoop de komende paar jaar via wat updates jullie op de hoogte te houden. Dit is mogelijk vooral interessant voor diegenen die een caravan willen trekken.

Hieronder een eerste indruk (en niet meer dan dat) na 1500 kilometer:

Comfort:

Zoals verwacht lijkt het een "strakke" rijdersauto, de vering is stevig en kan ingesteld worden, opvallend vind ik dat drempels snel worden gecorrigeerd na inveren. De rust in het interieur is heerlijk, de auto zit degelijk in elkaar wat betreft bijgeluiden of windgeruis, dit ontbreekt. De elektromotor geeft wat aandrijfgeluid zodat je toch nog enige geluidsbeleving hebt, voor de rest gaat het ogenschijnlijk zonder enige moeite. Ook de bediening van het tablet noem ik maar even met google maps lijkt ogenschijnlijk kinderlijk eenvoudig en is verdraaid mooi en makkelijk.

De app voor bediening op afstand is werkelijk een wereld van verschil met die van Opel, die laatste werkte voor geen meter, deze lijkt tot nu toe precies dat te doen wat ie moet doen. Op afstand laad percentage bepalen en voorverwarmen, het is werkelijk geweldig. Jullie moeten je natuurlijk wel realiseren dat ik ben begonnen met het rijden in de jaren 70 in bijvoorbeeld een Dyane, Peugeot 204 en Opel Kadett. Eens in de week probeer ik een rondje in mijn oude Volvo oldtimer te doen, dan zie je wat er in een periode van 50 jaar aan ontwikkeling heeft plaats gevonden.

Prestaties.

Tsja, prestaties, wat moet ik daar van zeggen. Op mijn leeftijd heb ik geen haast meer, of ik 5 minuten eerder of later kom maakt me niet uit. Lange afstanden in Nederland zijn overdag vaak uitdagingen qua drukte en files. Mijn gewoonte de laatste jaren is veelvuldig de CC gebruiken, max 105 per uur en ik kom gewoon op tijd op bestemming zonder enige vorm van druk. Met de caravan reden wij zo al zo niet harder dan pakweg 90 per uur. Overigens dat moest je met de Volvo T6 ook niet willen want dan was zelfs het verbruik zodanig dat het tegenwoordige "laadangst" in de Volvo in werkelijkheid "tankangst" werd.

Maar goed, is de PS snel? Nou ja laat ik het zo zeggen, als je echt gas geeft dan verdwijnt je maaginhoud snel naar achteren en beneden. erg snel dus, maar naar mijn mening zinloos. Hoewel, bij inhalen op onze twee-baans provinciale wegen eigenlijk toch wel veilig. Pas wel op met gladheid en modder of blad op de weg, de achterwielaandrijving doet dan wel zijn werk.

Betrouwbaarheid.

Daar kan ik eigenlijk niks zinnigs over zeggen na 1500 km, dat komt te zijner tijd wel aan de orde. Tot nu toe doet hij het feilloos, zou ook wel raar zijn.

Kosten.

Laat ik me beperken tot een eerste indruk van verbruikskosten. Wij hebben de auto opgehaald in onze vakantie en zijn met caravan terug gereden naar huis. Daarnaast is van belang dat de keuze voor de EV ook te maken heeft met onze beschikking over een eigen oprit, laadpaal en zonnepanelen. Met onze Opel reden wij vrijwel "gratis" qua brandstofkosten, dat zal met de PS niet anders zijn.

Maar goed, naar huis met caravan vanuit de Achterhoek. Die ochtend was het grijs en koud weer bij vertrek, 11 graden Celsius, weinig wind. Druk op de weg en 15 graden bij thuiskomst. De afstand was 214 kilometer naar huis. De tripcomputer paar kilometer na vertrek gereset (vergeten) en uiteindelijk was het resultaat een verbruik van 26,5 KwH per 100. Wij vertrokken met 93% accucapaciteit, zonder voorverwarming. Wij kwamen aan met 30% in Zierikzee, uiteraard zonder bijladen onderweg.

Daarna heb ik weer de boordcomputer gereset. Vervolgens tot nu toe rond de 1200 km gereden in de periode eind september tot 23 oktober. het gemiddeld verbruik over allerlei kortere en lange ritten bedraagt nu 15,5 KwH per 100. Voor een 1900 kg zware auto lijkt me dat niet slecht, de buitentemperaturen waren de afgelopen tijd tussen de 8 en 15 graden.

Het is maar een eerste indruk maar interessant is het verbruik met caravan, dat is 1,7 x het normale verbruik op basis van deze eerste ervaring. Niet meer dan een indicatie maar het geeft aan dat rijden met een caravan die qua vormgeving en luchtweerstand goed is vorm gegeven het goed haalbaar is. een rijbereik van max 300 km in de zomer met hogere temperaturen lijkt met deze combinatie goed haalbaar en dat is voor ons vakantie trekkers gedrag uitstekend.

Ik zal de komende paar jaar af en toe een update geven.


8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.