Peugeot 807 ST 2.0-16V HDiF 136pk (2008)

autoreview

Peugeot 807
Peugeot 807peugeot 807peugeot 807peugeot 807peugeot 807peugeot 807peugeot 807peugeot 807peugeot 807Peugeot 807peugeot 807peugeot 807peugeot 807peugeot 807peugeot 807peugeot 807peugeot 807peugeot 807peugeot 807

Signalement

Uitvoering807 ST 2.0-16V HDiF 136pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst38.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 807 2.0 HDi FAP 136pk ST Comfort (B)

  • 38.000 km

Na 2x een C8 2.0 HDi 110pk, nu een 807 2.0 HDi 136pk, mét FAP (roetfilter).


Kort over de C8's:

- eerste uit 2003: veel problemen, alles in garantie opgelost, ingeruild bij 101.000km na 2 jaar, nét voor verloop garantie
(zie reviews bij C8: die met 95.000km)

- tweede uit 2005: 3 problemen: zitkussen bestuurdersstoel tóch nog slijtage-gevoelig (zijwang), maar pas veel later dan op eerste C8 / ruitenwissermechaniek na 120.000km teveel speling / maar het belangrijkste: gebroken distributie-riem na 117.000km !! en nog geen 2.5 jaar (maar in garantie hersteld, zeer goeie service van dealer gehad - verder gereden tot 3 jaar en 149.000km - zie reviews bij C8: die van 31 juli 2009)


Nu over de ondertussen één jaar oude 807 (38.000km).

- 136pk versie nogal wat zuiniger dan de beide voorgaande 110pk versies - ik zit op ong. een 7.4L/100km gemiddeld - bij heel zuinig rijden heb ik over een afstand van een paar honderd km een paar keer 5.9L/100km gehaald, maar die discipline heb ik meestal niet, omdat de motor zo lekker trekt
- 6 versnellingen nu
- 136pk en 320Nm koppel (overboost 340Nm) - vorigen hadden 270Nm

- motor zo mogelijk nóg stiller dan beide vorige
- deze motor is in de 1.800kg zware 807 nog levendig (vergeleken met de vorige 110pk versies) - met het grootste gemak versnel en herneem je, verbazend eigenlijk, heb niet het gevoel dat ik iéts tekortkom in deze "familiebus"

- maar deze motor wordt bv. ook gebruikt in een aantal Volvo's (s40, v50, v70, s80), (in Fords ook, zij het met een FAP zonder additief daar) en de tests zijn er enkel zeer lovend over (rekening houdend met het voor de v70 en s80 beperkte vermogen: men prijst vooral de werkingsstilte én de grote souplesse van het blok - iets wat in deze 807 ook zeer ontspannen rijden in de hand werkt)

- tot nu toe (na één jaar en 38.000km) geen enkel probleem

- heb zo'n MPV gewoon nog nodig voor het gezin (4 zoons, de jongste even groot als ik, de rest langer)
een Sharan of Alhambra is krapper qua hoofdruimte op de derde zitrij -
een Galaxy III zit daar niet lekker door de klapstoelen (te laag boven de vloer en de leuning is ook erg laag => hoofdsteun moet helemaal uitgeschoven en komt dan nóg niet hoog genoeg)

- elektrische schuifdeuren standaard op de ST versie, werken over 't algemeen goed
maar als de auto bv. rechts op een trottoir staat, wil in dat geval de linkse weleens niet 100% sluiten en gaat dan opnieuw open (het gewicht van de deur + de wrijving van de kabel zet dan de antiklembeveiliging in werking - een beetje WD40 op de kabel spuiten (gewoon in de opening van de rail) werkt afdoende voor een paar maanden, ik vraag dus niet eens of het in de garage iets minder kritisch afgesteld zou kunnen worden)

- op m'n vorige C8 deed ik ruim 70.000km met de voorbanden, en bijna 120.000km met de achterbanden - weet niet of ik dat nu wéér zou halen met deze lekker trekkende motor - in ieder geval zien na 38.000km zelfs de voorbanden er nog prima uit, profiel nog behoorlijk diep

- op de C8's zaten altijd Michelins, gek genoeg op de 807's wordt af-fabriek Pirelli P6 (215/60/16 99H) gemonteerd - ik mag over de wegligging en het comfort in ieder geval niet klagen: de Pirelli's liggen minstens zo goed op de baan en ik heb het idee dat ze comfortabeler zijn - afwachten hoe lang ze in totaal zullen meegaan

- ook verbazend hoe agiel deze wagen rijdt, terwijl de stabiliteit op de snelweg prima voor elkaar is (behalve bij echt hàrde zijwind, dan voel je wel dat-ie hoger is)

- het ESP heb ik één keer voelen corrigeren, afgelopen winter op een besneeuwde erg gladde weg (je ziet dan het lampje opflakkeren)

- de remmen bijten echt, stoppen is STOPPEN, moeiteloos


- ik zou vanaf deze motor om de 30.000km naar de garage kunnen, echter ik ga evengoed nog om de 20.000km:
* 20.000km onderhoud: 150€
* 60.000km onderhoud: 250€ (nog niet gehad, maar vast nagevraagd)
komt vrijwel exact overeen met vorige C8's

(het uurtarief hier in België ligt bij ong. 42€, excl. BTW, ja een hele grote Peugeot/Ford garage, m'n vorige Citroën garage was een kleinere, met een viertal mensen)

- of ik de wagen kan aanbevelen? tot nu toe absoluut, echter ik wacht, gezien de C8 ervaringen in het verleden, eerst maar eens de 100.000km af





9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.