Peugeot 806 ST 2.0 (1997)

autoreview

Peugeot 806 ST 2.0 (1997)

Signalement

Uitvoering806 ST 2.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf143.500 km
KM-stand laatst288.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Onze Passat werd te klein voor ons gezin (2 volwassenen + 4 (zeer) grote kinderen. Gezocht naar een 6 persoons auto speciaal voor vakanties en zo. VW Sharan was destijds te duur, Espace overtuigde niet qua bouwkwaliteit, Voyager niet qua comfort. Deze 806 via het internet gespot, een luxe uitvoering met toen relatief veel kilometers (143.500). ABS/Airco/2 airbags/alles elektrisch/lichtmetalen velgen allemaal standaard
De 806 is een ruime en comfortabele wagen, een ideale vakantiepartner. Met 6 personen plus bagage plus 2 fietsen is het comfort prima en valt het verbruik niet tegen, 1 op 12 tot 13 is haalbaar bij 120/130 km/uur. Gemiddeld in de dagelijkse praktijk (incl. stadsverkeer) is 1 op 11 prima haalbaar mits met een zuinige rechtervoet. Wegligging is prima, ook de overzichtelijkheid achter, voor is de neus niet zichtbaar, dat went snel. De auto is erg praktisch, alle stoelen eruit en je hebt een zee van ruimte, het is me gelukt een 3 en 2-zitsbank te vervoeren met de klep dicht! Alle stoelen zijn individueel te verstellen, het zitcomfort is prima. Ik mis alleen een axiaal verstelbaar stuur.

De auto komt vrij sloom op gang, je bent nooit de eerste weg, op de snelweg is de pit er best wel, in het buitenland helpt het om zo nodig even terug te schakelen.
De remmen mogen van mij wat bijteriger zijn.

De vakantiebagage van 6 personen is vrij gemakkelijk in te laden, de wagen kan ook een hoog extra gewicht aan zo'n 800 kg.

PROBLEMEN

  • 254.000 km

De 806 is niet vrij van storingen en nogal duur in onderhoud. Het volgende ging er aan kapot, buiten het normale onderhoud:

Scheur in de (kunststof) achterklep (806 kwaal, zat er al in toen ik hem kocht, dus niet goed opgelet, er zit nu binnenin een extra versteviging, maar het blijft oppassen, reparatie kostte € 400)
Inmiddels al de 3e (!) radiateur, de 2e was een ruilradiateur, nu maar weer voor een nieuwe gekozen.
Nieuwe koelslang
Nieuwe koppeling bij 190.000 km
Nieuwe remschijven voor
Achterremmen 2 keer gereviseerd (waarschijnlijk is dit de eerste keer niet goed gebeurd, ik ben o.a naar aanleiding hiervan van dealer gewisseld)
Nieuwe startmotor en accu
Aircopomp/compressor is kapot niet meer laten maken vanwege de hoge kosten, ongeveer € 1.400 was de schatting. Zonder airco ging het trouwens de laatste vakantie prima, alle raampjes kunnen zo nodig geheel open.
Afwijking kilometerteller ca. 5% tot 8%, misschien door de lichtmetalen velgen

De banden voor (Michelin) zijn nu al na 40.000 km aan vervanging toe, de achterbanden (Vredestein) hebben al het dubbele gedraaid!

De auto heeft ons 2 keer binnen 1 week in Tsjechie laten staan, de Peugeot dealer daar wist er geen raad mee, auto via de ANWB gerepatrieerd na veel tijdsverlies, bleek een sensor in de benzinetoevoer te zijn, kosten ongeveer € 180.

Een goede betrouwbare en eerlijke dealer is wel van groot belang bij dit type auto.
Verder is de auto nu vrijwel afgeschreven dus vind ik het duurdere onderhoud niet heel erg vervelend.

Update bij 254.000 km

Inmiddels al weer bijna 30.000 zorgeloze kilometers gereden. O.a. naar Roemenie met de auto geweest. Naast APK en kleine beurt zijn alleen de achterbanden vervangen, de remblokken voor zijn vernieuwd en ik heb zelf beide lampjes van de koplampen verwisseld (wat werkelijk zeer eenvoudig zelf te doen is)
Het olieverbruik is nog steeds bijna nihil, het koelsysteem functioneert uitstekend, het blijft een ideale comfortabele reisauto die ik zo lang mogelijk wil houden. De achterklep vertoont wel weer een beginnend klein scheurtje, jammer, maar de auto heeft wel meer kleine deukjes en krassen.
Het benzineverbruik blijft rond 1 op 11 tot 13 afhankelijk van het soort ritten.

geen grote problemen meer

  • 279.300 km

De afgelopen periode heeft de auto zich prima gehouden.
De enige pech was dat het rechter voorportier raam met een grote klap in de deur verdween tijdens een vakantie in Frankrijk. Temperatuur was 14 graden (het gebeurde 's morgens vroeg) en lichte regen, gevolg lekker koud in de auto.De plaatselijke dealer heeft met een houtklosje het raam dichtgezet. Kosten 40 euro. Dit klosje bleek 2 maanden later toch te verschuiven gevolg een kier. Tweedehands onderdeel besteld (50 Euro, nieuw 250 Euro) en hiermee naar een garage in NL (ik ben geen monteur). Bleek ondanks opgave chassisnummer verkeerde onderdeel te zijn. Weer 50 Euro lichter. Uiteindelijk bij een garage in Malden 2e hands onderdeel in laten bouwen, kosten 125 euro.

Verder het normale onderhoud, olie verversen, APK, distributieriem (de 3e of 4e).
Ik vul nu af en toe een halve liter olie bij, niets om je zorgen over te maken.
En enkele details van de dashboardverlichting werken niet meer. Nu ja de auto is 15 jaar oud en afgeschreven.

Het blijft een zeer ruime en comfortabele auto waarmee erg goed relaxed te rijden is. Benzineverbruik op de grote weg ca. 1 op 12 bij 110-120 km/u.

Een detail: de ruitenwissers kraken zijn al 2 keer vervangen blijven kraken. Waarschijnlijk te verhelpen door een beetje buigen, maar de dealer weet het niet. Ik blijf er maar af.

update

  • 288.000 km

Voor de zomervakantie 2012 was het volgende aan reparaties te melden:
APK en spoorstangkogel vervangen inclusief opnieuw uitlijnen € 240
grote beurt (filters, bougies, vloeistoffen, enzovoort) + nieuwe accu + nieuwe middelste en achterste demper + verwisselen voor- en achterwielen i.v.m. profieldiepte € 1080.
Flinke kosten maar afschrijving is € 0. De auto is nu tussen de € 500 en 1000 waard en zolang hij rijdt blijft dat zo.
Vervolgens naar Zuid-Frankrijk op vakantie gegaan in een flink heuvelachtig gebied.
Een uitstekende reisauto ook met 5 volwassenen plus bagage plus 2 fietsen. Het viel me wel op dat het benzineverbruik boven de toegestane maximum snelheid in Frankrijk erg rap toeneemt, dat is de tijdwinst niet waard.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.