Peugeot 508 PSE HYbrid 360 (2024) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 508 PSE HYbrid 360 |
|---|---|
| Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 20.000 km |
Peugeot 508 SW PSE: ondergewaardeerde krachtpatser met Le Mans-DNA
- 20.000 km
Een paar weken mocht ik rijden met de Peugeot 508 SW PSE, het topmodel van Peugeot’s 508-lijn. En eerlijk gezegd: deze auto heeft me positief verrast. Veel mensen vragen zich af: wat is dit eigenlijk voor auto? En dat is terecht, want dit is wat mij betreft een zwaar ondergewaardeerde auto.
In de basis is het natuurlijk gewoon een Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid, maar dan door de Peugeot Sport Engineers flink onder handen genomen. En dat is niet zomaar een paar gekleurde remklauwen, wat badges en andere velgen – nee, dit is echt serieuze hardware. De PSE is zelfs mede geïnspireerd op de Peugeot 9X8 Le Mans-raceauto, die eveneens een hybride aandrijflijn heeft.
Aandrijflijn & prestaties
Onder de motorkap ligt de bekende 1.6 PureTech turbomotor, maar dan in combinatie met twee elektromotoren – één op de vooras en één achter, wat hem vierwielaandrijving (Hybrid4) geeft. Samen goed voor 360 pk en 520 Nm, waarmee de 508 SW PSE in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u sprint.
Dat klinkt indrukwekkend, maar eerlijk gezegd voelt het niet zo extreem sportief als het vermogen doet vermoeden. Een Volvo V60 T6 Recharge voelt net wat feller aan, en een T8 Polestar laat de Peugeot nog wat meer achter zich – al zit die ook in dezelfde prijsklasse. Toch is het geheel indrukwekkend gebalanceerd: kracht, souplesse en stilte gaan hand in hand.
Rijgedrag & techniek
Qua techniek heeft Peugeot zijn huiswerk serieus gedaan. De carrosserie is stijver, de ophanging is sportiever afgesteld en de bestuurdersstoel is lager geplaatst voor een beter gevoel met de auto. Daarnaast ligt de PSE iets lager bij de grond en zijn er 20 inch velgen met Michelin Pilot Sport 4S banden en Alcon-remmen gemonteerd – echte performancecomponenten.
Het adaptieve onderstel is indrukwekkend: in Comfort-stand lekker soepel, maar in Sport verandert de 508 in een knalharde, messcherpe stationwagen. Zelfs het schuifdak laat weten dat het menens is – dat begint namelijk licht te kraken in het stijvere frame.
Interieur & uitrusting
Vanbinnen is het pure luxe. Deze auto had alles wat Peugeot kon bieden: massage- en sportstoelen, 360° camera, night vision, Focal-audiosysteem en natuurlijk dat fraaie i-Cockpit-interieur. Nieuwprijs? Rond de €70.000, en dat was waarschijnlijk ook de reden dat ze destijds niet massaal verkocht werden. Maar als jong gebruikte auto zijn ze nu heel interessant geprijsd, zeker gezien de uitrusting en prestaties.
Conclusie
De Peugeot 508 SW PSE is een auto die je niet vaak tegenkomt – en dat is zonde. Hij biedt karakter, luxe en prestaties in een opvallend jasje. Misschien niet de snelste of puurste sporthybride, maar wél eentje die alles combineert in een stijlvol totaalpakket.
Ken je deze auto niet? Dan ben je niet de enige. Maar wie hem eenmaal een paar weken gereden heeft, weet: dit is geen gewone 508, maar een zeldzame mix van comfort, techniek en emotie. Een auto die je nog iets te vertellen geeft – zelfs op een verjaardag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 508
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Peugeot 508 SW 1.6 HYbrid 225 Allure VOORRAAD KORTING
- 2025
- 10 km

Peugeot 508 PSE 1.6 HYBRID 360PK SPORT ENGINEERED AUTOMAAT / NAVI / LEDER / CLIMA / PDC / 20" LMV / CAMERA / KEYLESS / I-COCKPIT / FULL-LED / ALCANTARA / WINTERPAKKET / FOCAL AUDIO / ADAPT. CRUISECONTROL / FULL-OPTIONS !!
- 2025
- 1.000 km

Peugeot 508 Allure Pack HYBRID | LED | NAVI | Apple Car Play
- 2023
- 10 km
Lees ook

Test: Peugeot 508 - ouderwets genieten van een plug-in hybride

Peugeot voorlopig klaar met sportieve topversies

Century Coupé: eerste van Toyota's merk waarmee het mikt op Bentley













Lezersreacties (0)
Reageren