Peugeot 406 Familiale ST 2.0 HDI 110pk (2001)

autoreview

Peugeot 406 Break
Peugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 - interieur

Signalement

Uitvoering406 Familiale ST 2.0 HDI 110pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf142.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

We wilden een grotere auto, liefst 7 persoons, maar geen mega MPV (te duur in gebruik, en overkill voor ons, gezien met 3 kinderen). Ik kwam uit op 1 van de weinige fabrikanten die nog een stationcar kunnen leveren met 3 banken, en waardat ook goedgekeurd is (dat is bij een later, niet fabrieks af, gemonteerd bankje zelden het geval).

De Peugeot rijdt in 1 woord geweldig. Wat een rust met zo"n diesel. Het is beslist geen auto die uitnodigt tot racen, maar je rijdt wel heel relaxed (te) hard. Het verbruik is alleszins redelijk, ca 1:16. De peugeot is met z"n 110 pk en ruim 1400 kilo iets trager dan de vorige auto, een (benzine)Megane met z"n 100pk en ruim 1000 kilo, maar rijdt veel rustiger, en is aanzienlijk stiller.

De radio speakers zijn niet veel soeps, maar goed, daar is mee te leven. Vanaf eind 2001 schijnt een (mooier bij de console passende) radio/cd-speler af fabriek er in te zitten, maar zo kan ik er ook prima mee leven.

Wel zijn de achtergordels voor een maxi-cosi maar net op lengte. Het gaat, maar het is krap; 10cm meer gordellengte had het vastmaken wel wat eenvoudiger gemaakt.

PROBLEMEN

De deurrubbers (bij de dorpel) sneuvelen vrij snel. De pennetjes waar het rubber mee vast zit, zijn wat fragiel. Voor een paar cent is dat weer gerepareerd.

De peugeot is wel gevoelig voor trillingen bij de 120km/h. Pas na 3x balanceren was dit eruit (het waren nieuwe banden).

Verder bleek de intercooler iets olie te lekken, maar daar ik geen vermogensverlies merk (en de peugeot garage ook niet) laten we dit even zitten.

De koppeling grijpt soms wat raar aan (veel eerder dan normaal, en slipt langer). Dit lijkt alleen op te treden als de auto iets scheef staat. Wordt iets voor de volgende beurt (misschien). Ook moet bij 160000 de distributieriem vervangen worden. Dus hoewel er nog geen buitenissige kosten geweest zijn (los van de kleine beurt) komen wel wat stevigere (normale) kostenposten. Ik klaag dus niets als het zo blijft.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.