AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 406 Familiale SR 2.0 HDI 110pk (1999)

autoreview

Peugeot 406 Familiale SR 2.0 HDI 110pk (1999)

Signalement

Uitvoering406 Familiale SR 2.0 HDI 110pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf171.000 km
KM-stand laatst582.000 km
Lezerswaardering: 37%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Still going strong...

  • 426.000 km

Het betreft hier geen Familiale, maar een 406 SV Break. Deze invoerfout kan ik niet wijzigen.
Mijn inloggevens van 2003 ben ik kwijt,
maar dit schreef ik op deze site nadat ik een half jaartje had rondgetoerd met mijn 406 HDI Break:


"ERVARINGEN


Deze Peugeot heeft mij in de afgelopen zes maanden niet teleurgesteld. De auto is ruim, stil, zuinig en comfortabel. Hij voelt bovendien heel solide aan, en geeft een veilig gevoel door de goede wegligging. Je wordt omgeven door allerlei luxe zoals climatcontrol, cruisecontrol, electrische stoelen en Clarion fabrieksaudio met wisselaar, hierdoor is het aangenaam vertoeven in deze auto. Door de combinatie van een tankinhoud van bijna 80 liter en een zeer zuinig verbruik van 1:20 heb je een extreem grote actieradius. Vergeleken met mijn vorige auto is de houderschapsbelasting aan de hoge kant en dat komt vooral door het eigen gewicht van 1435 kilogram.

PROBLEMEN

Tot nu toe heb ik nog geen problemen ondervonden. Wel krijg ik soms een valse melding over een te laag remvloeistofniveau."


Inmiddels zijn we bijna 8 jaar verder en nog steeds rijd ik rond met deze prettige auto. Regelmatig zit ik in recente auto's van allerlei merken, maar op de een of andere manier blijf ik mijn Peugeot erg waarderen.
Op het gebied van wegligging, geluidsniveau, ruimte, economie en levensduur heeft deze auto weinig concurrenten.
Olieverbruik kent de motor niet, tussen de beurten door hoeft er nooit bijgevuld te worden: het niveau blijft gewoon op max.
Het lijkt wel of mijn 406 er steeds meer zin in begint te krijgen naarmate de jaren verstrijken. De prestaties blijven op niveau en doordat ik vrijwel uitsluitend snelwegkilometers maak, ligt het verbruik gemiddeld over het hele jaar iets boven de 1:20. Dit lage verbruik zal waarschijnlijk ook iets te maken hebben met de Michelin Energy banden die ik altijd iets harder oppomp dan aanbevolen.
Ook geloof ik in het gebruik van goede dieselsoorten, ik tank uitsluitend Shell Fuel Save, men claimt dat dit de motor schoon houdt waardoor ook brandstof bespaard wordt.
Om zo'n verbruik te realiseren moet je natuurlijk niet als een gek rondrijden, het is toch echt niet zo dat ik me als een slak door het verkeer beweeg. Het is meer een kwestie van een beetje uitgekiend rijden, sommigen noemen dat "Het Nieuwe Rijden".
Voor mij is dat "Het Oude Rijden", want als privé auto eigenaar heb ik altijd geprobeerd om de boel heel te houden, dat levert tevens een verbruik op dat een stuk lager is dan bij de meeste automobilisten.
In de loop der tijd heb ik natuurlijk wel eens wat reparaties gehad, maar extreme onkosten waren daar niet bij.
Een echte boekhouding heb ik niet bijgehouden, maar kan wel dit reparatielijstje produceren:

Accu, remschijven rondom, uitlaat compleet, twee distributieriemen, multiriem, luchtmassameter, dieselopvoerpomp, waterpomp(preventief) twee spoorstangen, twee stabilisatorstangen, radiateur, kachel, motorsteun, drie(!)aircocondensors en nog wat kleine dingetjes.

Dit houdt dus in dat er veel originele onderdelen aanwezig zijn. Denk hierbij aan dynamo, startmotor, wiellagers, koppeling, hoge druk dieselpomp, turbo en de verstuivers.
Inmiddels heb ik de post afschrijving niet meer, dus als er iets gebeurt met deze onderdelen, laat ik ze gewoon vervangen.

De condensor van de airco is een zwak punt. Deze zit volgens mij op een kwetsbare plek en is dus een schietschijf voor steenslag.

Voor betrouwbaarheid heb ik getwijfeld tussen 4 of 5 sterren. Het werden er 4, want een paar jaar geleden is de 406 twee keer stil gevallen, waarna ik in beide gevallen weggesleept moest worden.
De eerste keer was een defecte opvoerpomp de oorzaak. Een tijdje later zat ik weer in de sleepauto vanwege een geknapte vriescup. Waarschijnlijk was dat het gevolg van het feit dat ik nog nooit koelvloeistof had laten verversen, een verkeerde bezuiniging dus.

Verder heb ik me altijd gehouden aan het onderhoudsschema, ik denk dat zich dat loont.
Samenvattend kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over mijn 406, ik heb nog nooit zo'n prettige auto gehad.

APK + Onderhoudsbeurt

  • 432.000 km

Vorige week is mijn 406 weggeweest voor een onderhoudsbeurt en een apk.
Vervangen werden: Remolie, remblokken achter, multiriem, brandstoffilter, condensor en koelmiddel.

De APK werd doorstaan met een paar aantekeningen: Remschijven voor vertoonden roestvorming en er waren twee stuurkogels met minder dan 1 mm. ruimte.
Ik heb deze spullen toch maar laten vernieuwen en daarna is hij uitgelijnd.
Het rammeltje dat ik voelde bij het passeren van drempels is nu helemaal verdwenen.
De airco is weer ijskoud, volgende week koersen we naar de Franse Alpen.

Deze auto blijft presteren

  • 449.000 km

Inmiddels staat de stand op 449.500 km.
Ik moet zeggen dat deze 406 onvermoeibaar is en de betrouwbaarheid schroef ik op naar 5 sterren.

Inmiddels is wel het relais op de BSI van de airco vervangen, waardoor ik ook op deze warme dagen heel relaxed mijn kilometers kan maken.
De airco blijft een dus zorgenkindje, maar verder heb ik geen klagen over deze voiture.

Inmiddels heb ik me voorgenomen om nog zeker 5 jaar te blijven rijden in mijn 406.
In 2016 staat de teller dan op ongeveer 750.000 km en dan zal het wel tijd worden voor een nieuwe auto.

Lange adem...

  • 476.000 km

De afgelopen winter heb ik vrij zorgeloos kunnen rondrijden.
Tijdens de vorstperiode in februari heb ik talloze auto's zien afhaken bij de koude start, maar mijn trouwe 406 sloeg gelukkig steeds meteen aan.
Ook bij min 15gr. ging dat vlotjes, terwijl mijn zwager tijdens een familieweekend de ANWB moest oproepen om zijn zeer recente Toyota tot leven te brengen.
Die stond daar toch een beetje beteuterd bij te kijken..

Toch had ik zelf wel een paar incidentjes:
Bij het openen van de motorkap zag ik dat de olievuldop verdwenen was.
Die lag gelukkig nog op de bodemplaat.
Door uitgelubberde rubbers was de geluidsdempingsplaat bovenop de motor tegen de vuldop gaan bewegen, waardoor deze los raakte.
4 rubbers van 5 euro ieder hebben dit probleem opgelost.

Onlangs kreeg ik een steen tegen de voorruit en dat resulteerde in een scheur.
Meteen laten vervangen: verzekeringswerk.

Vorige week stilgevallen op de vluchtstrook van de A9: gebroken gaskabel...
Tsja, dan sta je toch even stil! Routemobiel gebeld en die mannen zijn erg goed in wegslepen, en doen nauwelijks aan repareren.

Ik werd met auto en al vervoerd naar Peugeot dealer Pouw in Amsterdam-West.
Daar had men zo'n kabel liggen, maar men wilde hem liever niet monteren.
Het was namelijk al 16.00 uur en om stipt 17.00 uur laat men alle gereedschappen uit de handen vallen.
Zeer slechte service...

Toen heb ik maar besloten om mijn auto te laten vervoeren naar mijn woonplaats.
Daar is snel en vakkundig een nieuwe kabel gemonteerd.

Ik vind dat een gaskabel wel een keer mag breken na zoveel kilometers, dus ik beoordeel de betrouwbaarheid nog steeds met 5 sterren.

Over twee maanden wordt het weer tijd voor wat groot onderhoud.
Ik hoop dat dit beperkt blijft tot een nieuwe distributieriem en een set nieuwe Michelinbanden.
Deze banden gaan akelig lang mee. Mijn voorbanden die ook achter gemonteerd zijn geweest, hebben al 130.000 km achter de rug en zijn nog niet afgesleten.

Wordt vervolgd.

Doorrijden

  • 487.000 km

De aangekondigde onderhoudsbeurt is uitgevoerd.
Behalve twee nieuwe voorbanden en een distributieriem werden de volgende onderdelen vervangen:

krukaspoelie
waterpomp (preventief)
spanrol van multiriem
twee draagarmrubbers
Stabilisatorstang
Spoorstang
Handremkabel
Remslang
Olie/filter
Brandstoffilter
Remleidingen
Diverse vloeistoffen
Cruisecontrol unit

Een hele waslijst, maar het resultaat is een zuinige en comfortable auto die weer als nieuw rijdt.

Deze auto wordt nog niet ingeruild

  • 582.000 km

Na mijn laatste update heb ik er nog wat kilometers bij gereden en ik moet zeggen dat dit redelijk probleemloos verlopen is.
Ik heb twee keer een voorruit moeten laten vervangen vanwege steenslag en heb ik zelf een gebruikte achterruitenwissermotor gemonteerd.
Verder is er een springveer van de voorwielophanging spontaan gebroken terwijl de auto stil stond. Ik hoorde een harde knal onder de carport en toen ik later wilde wegrijden bleek die veer dus bezweken te zijn.
Ook is er bij 530.000 km een nieuwe dynamo gemonteerd. Ik hoop dat deze net zo goed is als de oude dynamo...
Gezien het aantal kilometers dat de auto achter de kiezen heeft valt het allemaal wel mee en is er verder normaal onderhoud uitgevoerd.
Er is geen olieverbruik en de dieselconsumptie is nog steeds ouderwets laag.
Marc Rutte wil graag dat ik een nieuwe auto koop, maar daar wacht ik nog maar even mee..

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren