Peugeot 406 Coupé 2.0-16V (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Coupé 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 114.000 km |
KM-stand laatst | 157.800 km |
Mijn 406 coupé
- 157.800 km
Ik vond de 406 coupé al sinds zijn verschijning een van de mooiste modellen op de markt. In 2008 kwam de wens uit om er ooit een te bezitten; verstandig was dat niet perse, want ik reed net 2 jaar in mijn 206 diesel, die erg betrouwbaar was een ook 'n beetje jonger nog. Maar deze kon ik gewoon niet laten staan; hij stond bij mijn vertrouwde garage, voor een goede prijs, met zes maanden garantie. Na wat onderhandelen kon ik nog een redelijke prijs voor m'n 206 krijgen, plus voor de nieuwe 406 coupé twee nieuwe banden, een nieuwe distributieriem, een vernieuwde uitlaat en een grote beurt/APK. Een goede deal dus.
Het is vooral een hele mooie auto, die fijn rijdt. Wel is hij met deze motor eigenlijk wel een beetje ondergemotoriseerd; het is sowieso een hoogtoerige motor, die al boven de honderd best veel herrie maakt, wat soms ook wel weer lekker sportief klinkt trouwens. Het verbruik met 1 op 10 is zoals verwacht. Het comfort op wat minder wegdek valt me wat tegen, maar wellicht zijn mijn schokdempers aan vervanging toe, of ben ik gewoon gewend aan het comfort van de andere Franse auto´s die ik gereden heb, zoals de 405, een 206, een BX, en de C5 van m´n ouders. Verder ligt de 406 coupe ook behoorlijk laag, wat oppassen is in krappe parkeergarages.
Noemenswaardige problemen heb ik nog niet gehad met de auto. In het begin was er een probleem met een brandstoftoevoerchip, waardoor de motor tijdens het rijden plots kon uitvallen, maar dat werd gelukkig snel en vakkundig verholpen. Een andere keer had ik gelijksoortige problemen in Duitsland, onder erg vochtige weersomstandigheden. De volgende dag bij droog weer, en ook later, heeft het probleem zich niet weer voorgedaan. Volgens de garage zou het met het vochtige weer en de wat lagere wagenhoogte te maken kunnen hebben.
Verder heeft de coupe zich tot dusver een betrouwbare metgezel getoond, die altijd start, ook bij redelijk extreme winterse temperaturen van ver onder nul. Hij moet eind maart voor de APK. Dan zal blijken hoe de vlag er nu bij hangt.
De volgende 406 coupe wordt wat mij betreft echter wel liefst een 2.2, of indien die beter te betalen is, een 3.0 V6, die er iets minder hard aan hoeft te trekken, liefst met een beige of roodleren interieur, i.p.v. het blauwstoffen interieur van deze auto.
Bij 123.500 km; APK & kleine beurt:
Afgelopen week is de auto voor de APK geweest. Was gelukkig niet veel aan de hand. De stabilisatorstokjes moesten vervangen worden, wat direct heeft geleid tot een beter weggedrag; de auto deint een stuk minder en komt makkelijker over verkeersdrempels heen. Verder is er een lampje van de kentekenverlichting vervangen. Na een jaar rijden en zo'n tienduizend kilometer verder dus niet veel te klagen!
Bij 131.500 km; APK & kleine beurt:
Afgelopen week is de auto voor de APK geweest. Was gelukkig wederom niet veel aan de hand. De ruitenwisserbladen moesten vervangen worden, de linkerachterband ook, en hetzelfde gold voor de handremkabel, alhoewel dat een aandachtspunt was. De vervanging van de radiateur zit er aan te komen, maar dat kan nog even wachten. In de praktijk toont de 406 coupé zich een betrouwbare, comfortabele, estetisch verantwoorde, zij het ietwat rumoerige metgezel.
Bij 134.000 km (mei '10):
Vervanging radiateur. Uiteindelijk een exemplaar zonder expansievat. De kosten vielen met 335 euri's inclusief montage relatief mee.
Bij 134.600 km (juni '10):
Heb via Marktplaats een cognackleurig leren interieur gekocht; erg mooi! Electrisch verstelbaar ook. Moet er nog wel even in... Zodra dat 't geval is volgt er hier een foto.
Bij 141.150 km (augustus '10)
In juli een mooie roadtrip door Europa gemaakt. 4100 km door Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Slovenië en Kroatië gemaakt. 185 km/h (TomTom) gaat best op de Duitse Autobahn. Geen centje pijn, wel een litertje olie bijgevuld. Inmiddels zit het nieuwe interieur er ook in, dus ik ben van plan om er nog een poosje in te blijven rijden. Heb al weer een andere wens m.b.t. tot het upgraden van mijn auto: een airco... Duur grapje, denk ik; of niet?
Bij 145.500: APK & grote beurt.
Kostentechnisch viel 't deze keer wat tegen... Maar ja, 't was dan ook de eerste grote beurt na drie jaar en dertigduizend kilometer. Onder andere nieuwe remschijven & -blokken, geleiderpennen remklauwen en nieuwe banden, handremkabel, enz., enz., enz. Nu maar weer 'n jaartje rijden!
Bij 157.800 (3 mrt. '12): motorkap en achterbumper laten overspuiten, nieuwe voorruit, nieuwe uitlaat.
Het afgelopen jaar redelijk veel kosten aan de auto gehad. Afgelopen zomer wel weer 5000 kilometer met de auto door Europa getoerd. Voor de vakantie op kosten van de verzekering een nieuwe voorruit laten plaatsen; er was vocht tussen de lagen van de gelaagde voorruit gekomen, en dan krijg je van die lelijke melkachtige vlekken aan de zijkant.
Helaas viel in Frankrijk de uitlaat onder de auto vandaan; bij 'n Franse Peug-dealer er een nieuwe uitlaat onder laten zetten, Dure business. Wel met zo'n mooi verchroomd uitlaatsierstuk er op.
In Italië, aan de Adriatische zeekust reed er een Italiaan in z'n Punto bij me achterop. Gelukkig reden we stapvoets. Met dank aan Assicurazioni Generali de achterbumper laten repareren en overspuiten.
In het najaar last gehad met de elektriek; de accu liep steeds leeg, en dat lag niet aan de accu (ook al is 'ie wel vervangen). Het alarmsysteem was 't lek. Weer 'n dure reparatie verder is dat gelukkig niet meer aan de orde. Door mijn eigen stommiteit echter wel een kleine schade veroorzaakt. Omdat de accu steeds leegliep heb ik de auto enkele nachten aan de lader gehad. Een paar weken later ontdekte ik een bultje in de motorkap: van de accuklem van de lader... Inmiddels de kap laten uitdeuken en laten overspuiten; steenslag ook direct weg. Eind deze maand moet 'ie weer voor de APK. Gezien de investeringen van de afgelopen tijd, verwacht ik eigenlijk dat 'ie er redelijk makkelijk doorheen zou moeten kunnen komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.