Peugeot 406 Break XS Premium 2.0 HDI 110pk (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Break XS Premium 2.0 HDI 110pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 221.000 km |
KM-stand laatst | 275.000 km |
- 275.000 km
Na ruim 50.000 km en 2 jaar in de 406 is de komst van een nieuwe auto een mooi moment om de balans op te maken.
Aanschaf
Mijn eerste auto, een witte peugeot 306, voor 16 euro gekocht van een collega en vervolgens voor 1000 euro opgeknapt, begon ergens rond de 285000 kilometer wat kuren te vertonen: een lekkend dakraam en een kleine tik in het koppelingspedaal. De auto gaf nog geen concrete problemen, maar toch liever een opvolger voor het zover was.
In verband met de wens om wat vaker met de auto op vakantie te gaan met wat meer mensen op zoek naar een wat grotere auto. Omslagpunt benzine/diesel komt dan al snel rond de 12.000 km te liggen bij gelijke aanschafprijs. Het volgende lijstje van eisen/wensen rolde eruit:
-geschikt om met 4 volwassen+bagage op vakantie te gaan;
-station;
-diesel
-cruise control, airco;
-budget: +/- 4000 euro.
Voornamelijk gekeken naar Volvo V40 (te klein, geen fatsoenlijke diesel), Renault Laguna 2 (phase 1 te onbetrouwbaar, phase 2 te duur) en peugeot 406. Uiteindelijk bij een specialist in Franse auto's de 406 gevonden, in perfecte staat, hele onderhoudsgeschiedenis bekend en bij een proefrit niets geks gevonden.
De deal was snel rond, 750 euro inruil voor de vrijwel afgeschreven 306 en uiteindelijk 3750 bijgelegd voor de 406, inclusief afleverbeurt.
Comfort
Zoals te verwachten van een grote Franse auto is het comfort uitstekend. Rammels zijn er niet muv een niet te traceren trilling in het dashboardkastje bij exact 1750 rpm. De meeste delen van de auto voelen robuust aan en vertonen nauwelijks slijtage. Op de snelweg worden hobbels goed verwerkt en gladgestreken, op lagere snelheid iets minder. De motor is op snelheid (vanaf ca. 70 km/h - 4e versnelling) vrijwel onhoorbaar. Boven de 120 nemen banden- en windgeruis toe, pas bij ca 3000 rpm (ca 150 km/h) keert het motorgeluid terug. Een gesprek voeren bij die snelheid is nog prima mogelijk, het is niet vermoeiend langere tijd door te rijden. Dat kan dan ook met 4 (grote) volwassenen in de auto, ook achter iemand van 1,95m kan je nog zitten.
Verder is de auto vrij luxe uitgevoerd voor het bouwjaar, met automatische verlichting, regensensor, climate+cruise control, lichtmetalen velgen/iets bredere banden en (zwaar achterhaalde) geïntegreerde navigatie.
Rijden
De auto is zwaar en dat voel je. Hoewel het weggedrag uitstekend is (daar stond de 406 om bekend) en je goed in het stuur voelt wat er met de voorwielen gebeurt merk je in bochten en bij accelereren/remmen dat het allemaal niet vanzelf gaat (bv. tov de 306 of een Polo). Als de auto zich eenmaal heeft gezet in een bocht kan je er overigens wel stevig door - maar eigenlijk is het daar de auto niet naar.
De 406 voelt zich vooral thuis op de snelweg, is dan heerlijk rustig, en volgt de weg bijna uit zichzelf.
De stad is niet echt prettig terrein, de auto is daar vaak gewoon net te lang om makkelijk even te parkeren of te manoeuvreren.
Bergen en bochten zijn dan wel weer heerlijk, ja, je blijft het gewicht voelen maar eenmaal op gang trekt de motor de auto prachtig door alle bochten heen. Alleen haarspeldbochten in smalle bergpassen vallen tegen: in de tweede versnelling valt het toerental dan te ver terug in de binnenbocht en moet teruggeschakeld worden naar de 1e versnelling. Ook moet er dan behoorlijk gestuurd worden, de draaicirkel is groot.
Prestaties
Voor stoplichtsprintjes hoef je geen 406 met deze motor aan te schaffen. De motor heeft een behoorlijk turbogat, tenzij je met een stevig slippende koppeling wegrijdt gebeurt er gewoon niets onder de 1500 toeren. Tussen de 1800 en 3000 toeren is er vervolgens volop kracht voor handen en kan makkelijk met alle verkeer worden meegereden of even worden ingehaald. Met een beladen auto bij Luik omhoog lukt zonder probleem in de 5e versnelling. Op de vlakke Nederlandse snelwegen versnel je redelijk vlot door van 120 - 150, daarna wat langzamer tot 170. Vanaf 170 gaat het nog langzamer richting 180 (zonder tegenwind dan).
Betrouwbaarheid
De auto heeft 1 keer een probleem gehad, namelijk doorgebrande verlichting. Achteraf gezien is dit wellicht veroorzaakt door het verlenen van starthulp, waardoor een aantal lampjes tegelijk de geest heeft gegeven. Vervangen van de H7-lampen loste het probleem op.
De oliepeil/temperatuurmeter is er ook mee gestopt, dit maakt verder niet uit, koelwatertemperatuur doet het wel en de weergave vh oliepeil is sowieso onbetrouwbaar bij de 406. Gewoon zelf peilen.
Een paar keer noodloop gehad na snel herstarten als de motor afsloeg bij het wegrijden met te weinig gas bij zeer lage temperaturen. Contact een minuutje uit, opnieuw starten en alles werkt weer naar behoren. Ook een dagje parkeren in St Moritz bij -20 op 1800 meter leverde alleen een zeer nukkige motor op die even wakker moest worden in de ijle lucht, maar verder naar behoren werkte.
De auto doet verder niet aan roest, naast remschijvenblokken, wisserbladen, banden, enkele lampjes en een piepende multiriem nooit iets hoeven te vervangen. Uiteraard gewoon regulier onderhoud, bij 20.000 kleine beurt, 40.000 grote beurt.
Kosten
De kosten zijn op zich zeer redelijk voor een auto van dit formaat, maar de wegenbelasting blijft gewoon hoog (ca 120 euro/maand). Verbruik: zie monitor, ca. 1:17. Dat zijn bijna alleen maar snelwegkilometers.
Continu 150 rijden leidt tot een verbruik van ca 1:15, 120 is 1:17, onder de 100 wordt 1:20 al snel mogelijk. Tegenwind en koude hebben een behoorlijke negatieve invloed.
De boordcomputer is iets pessimistischer dan de realiteit en schat het verbruik zo'n 10% hoger in dan werkelijk.
Onderhoud: kleine beurt ca 200 euro, grote beurt ca. 400, alles (incl APK) wordt gedaan door een klein zelfstandig garagebedrijf vlak bij huis dat gespecialiseerd is in Peugeots. Alleen de winterbanden aangeschaft bij bandenboer.
Concluderend
Zeer tevreden over deze auto die eigenlijk altijd alles heeft gedaan wat er werd verwacht. Slecht enkele minpuntjes:
-doodsheid van de motor onder 1500 RPM
-motorgeluid in stadsverkeer/bij lagere snelheden (lijkt te horen bij commonrail-diesels)
-draaicirkel
-geluidsinstallatie had beter gemogen (mn de speakers) en een AUX-aansluiting kunnen hebben.
Geen lijstje van pluspunten, omdat al het andere gewoon goed is. Ben zeer tevreden over de verhouding (aanschaf)prijs - kwaliteit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren