Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 110pk (2002)

autoreview

Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 110pk (2002)
Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 110pk (2002)Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 110pk (2002)Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 110pk (2002)Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 110pk (2002)Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 110pk (2002)Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 110pk (2002)

Signalement

Uitvoering406 Break ST 2.0 HDI 110pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf195.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb de Peugeot nog maar 2 weken, maar wat een verademing in vergelijking met mijn vorige auto. Ik zit als een vorst en het comfort is briljant. Ik heb bewust gekozen voor de versie met 110pk motor omdat de 90pk gewoon te sloom is. De auto is uitermate soepel in vergelijking tot mijn vorige auto (Volvo V40) en de motor is een juweeltje. Altijd voldoende trekkracht voorhanden en de motor doet zijn werk zonder drama. Hierdoor is mijn rijstijl veel relaxter. In vergelijking tot diesels die ik eerder heb gereden (VW TDI 130pk en Volvo 1.9D) is deze diesel gewoon twee klasses beter.

Verder natuurlijk een ruime auto. Niet zo ruim als de C5 die ik ook gereden heb, maar ruim genoeg. De 406 is van alle gemakken voorzien, cruise control, climate control, regensensor, automatische lichten en noem maar op.

Omdat ik de auto nog maar 2 weken in mijn bezit heb, kan ik weinig zeggen over betrouwbaarheid e.d., maar door eerder ervaringen met Peugeot denk ik dat dit wel goed zit.


Update 7-3-2006:
De kilometerstand is inmiddels 210000 en helaas is enige ellende me niet bespaard gebleven. Bij 205000 kilometer hield de uitlaat het voor gezien. Zonder uitlaat rijden bleek geen goed idee, want de motor sloeg in de noodloop wegens ’storing uitlaatgas’. Nieuwe uitlaat er onder laten zetten, waarna bleek dat er diverse foutmeldingen in het motormanagementsysteem zaten. De garage is enige tijd bezig geweest om de oorzaak te onderzoeken, bleek dat er ’siliconensnot’ (ik had er nog nooit van gehoord) in de contacten van de bedrading met het motormanagementsysteem zat. Deze is verwijderd en alles functioneert nu weer naar behoren. Gelukkig geen ernstige probleem dus. Verder bleken de remblokken versleten, dus zijn er 4 nieuwe ondergezet. Al met al een reparatie van 600 euries.

Het verbruik is tot nog toe ongeveer 1:14. Nu is mijn rijstijl niet eens zo sportief (130 a 135 km per uur op de snelweg en op andere wegen probeer ik me zoveel mogelijk te houden aan de maximum snelheid), dus dit valt me enigszins tegen. Met mijn vorige auto (Volvo V40) kwam ik met dezelfde rijstijl uit op ongeveer 1:17.

Update 29-5-2007:
Inmiddels is de kilometerstand opgelopen tot 220000. Geen problemen meer gehad. Bij 218000 heeft de auto een grote beurt gehad. Op een nieuwe stabilisator stang (a €70) na geen bijzonderheden. Auto rijdt nog steeds subliem en elke dag geniet ik weer van de geweldige stoelen.
Het verbruik is iets verbeterd (wellicht door het warmere weer?). Ik rijd op het ogenblik 1:15 en in combinatie met de grote tank (+70 liter) staat dit garant voor een grote actieradius.

Update 5-10-2007:
Na weer 20000 km gereden te hebben, moest de auto voor de 240000 km beurt. Deze leverde geen problemen op. Nieuwe vloeistoffen en filters en een lampje in het achterlicht waren de enige kosten.
Het verbruik is weer iets beter geworden. Nu is het bijna 1:16. Ik heb geen idee wat hiervan de oorzaak is, mijn rijstijl is niet gewijzigd.

Update 19-12-2007:
Auto is inmiddels een jaar in mijn bezit zodat het weer tijd was voor de APK keuring. Ook vond ik dat er een vreemd bijgeluid in de motor was te horen. De APK bracht alleen een kapot kentekenlampje aan het licht en het vreemde geluid werd veroorzaakt door een niet helemaal perfect functionerende krukaspoelie, zodat deze is vervangen. Geen idee wat een krukaspoelie is, maar het bijgeluid is inderdaad weg. Al met al een rekening van €250. Het verbruik is teruggelopen tot 1:15. Zal wel te maken hebben met het koudere weer.

Update 9-2-2008:
Omdat ik een nieuwe baan heb met een vervoersregeling die gunstiger voor een leaseauto is dan voor het rijden in een eigen auto, heb ik de 406 verkocht. Mijn nieuwe auto wordt weer een Peugeot: een 308. Tot die tijd rijd ik in een koekblik van Renault. Kan niet wachten tot de 308 wordt geleverd.

PROBLEMEN

Zie update 7-3-2006

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens