Peugeot 406 Break ST 2.0-16V (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 406 Break ST 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 200.000 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
406 Break, beauty!!
- 30.000 km
Waarom nu juist een 406 Break?
Tjah simpel. De 206 SW was te klein, de 508 SW te nieuw en te duur, de ruimte in de 407 SW te beperkt, dus de 406 dan maar.
Natuurlijk was er meer te kiezen, maar eerlijk gezegt was ik uit op een ander merk/model, maar ben hier tegenaan gelopen. Na 2 eerdere 405´s Break, nu dus mijn 3e Peugeot station en wat voor 1. Vanaf model 2, dus vanaf de facelift was ik al helemaal verlieft op dit model, wat een plaatje. Een mooie lijn, sportieve neus, prachtige binnekant en een zee van ruimte. Na aanschaf van deze auto met 2.0-16V motor kwam daar nog bij dat ik onder de indruk ben van de souplesse van de motor, dat hij heerlijk stil zijn werk doet, geen grote drinker is, een zeer lekker onderstel heeft die het midden houd tussen comfort en sportief en ondanks dat het geen sportieve versnellingsbak is, hij schakelt mooi duidelijk voelbaar.
Daar komt nog bij dat de auto, op mij, nog helemaal niet gedateerd over komt en ondanks dat de 406 een flinke auto is, heb je niet het gevoel met een echt grote auto onderweg te zijn. Alles is ten alle tijden onder controle. Je bent ook werkelijk voorzien van bijna alle gemakken.
Oh ja, waar zijn die rammels gebleven waar de 405 bekend om stond?
Je kunt de auto flink de sporen geven en hij trekt mooi door, maar tegelijkertijd kun je auto met deze motor ook heerlijk schakel lui rijden (bij 40 naar zijn 5 zonder bokken vind ik uitstekend).
Tel daarbij op dast deze auto ruim 2 ton praktijkervaring achter zijn kiezen heeft, dat valt me dus alles mee. Ook van oliegebruik is geen sprake.
Zoals gezegt, ook niet al te dorstig. De auto heeft, meen ik, een inhoud van 63 liter, en een ruime 700 km op een tank rijden (veelal snelweg kilometers) vind ik netjes, al meer dan eens de 800 kilometer aangetikt op 1 tank.
Mijn 2 honden, om wie ik een station nodig heb, zitten heerlijk achterin. Meer dan genoeg ruimte voor Hayleigh, de rottweilster, en voor King, de kruising Sennenhond. Toch 90 kilo bij elkaar, en alleen het roldeel inschuiven is voldoende.
Mijn ervaring is tot nu toe dat de 406 net zo betrouwbaar is als zijn voorganger, de 405. Deze voelt echter wel meer solide aan (meer een "kloek" geluid bij deuren dicht gooien). Eerlijkheid gebiet mij wel te zeggen dat Peugeot voor de 406 nog steeds redelijk dun plaatwerk heeft gebruikt, maar dit scheelt ook weer wegenbelasting, maar schade gevoelig is het wel.
Daarbij is deze 406 van een veel hoger niveau als de 405, het is amper te vergelijken.
Nu ik mijn huidige 406 Break heb aanpast aan mijn smaak, met nieuwe 17 inch velgen, xenon, wat chroom accenten, dakrails mat zilver etc, vind ik hem helemaal van deze tijd. Hij was voor mij, zeker de mooiste station in zijn klasse van toen, en momenteel vind ik stiekem alleen de nieuwe C-5 Tourer van Citroen mooier, gevolgt door de nieuste V-50 van Volvo, maar direct daarna deze 406.
Ja, ik heb een echt groot zwak voor deze sportief ogende ruimtebak van Peugeot en hoop er nog lang in te mogen doorrijden, en daarna zal er zeker GEEN 407 SW komen vanwege de te beperkte ruimte.
Ach, wie weet volstaat een 206-7 SW tegen die tijd als er nog maar 1 hond is, we zien wel. Dat het een Peugeot word is zeker, de afgelopen 3 Peugeots hebben mij een echte Peugofiel gemaakt!!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.