Peugeot 406 Break ST 1.8-16V (2001)

autoreview

Peugeot 406 Break
Peugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 BreakPeugeot 406 - interieur

Signalement

Uitvoering406 Break ST 1.8-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf134.000 km
KM-stand laatst178.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 144.000 km

ERVARINGEN
Wij zijn begin 2006 van onze Volvo Amazon Combi uit 1967 overgestapt naar de huidige blauwe Peugeot 406 Break Familiale 1.8 16V (dus van degelijk Zweeds staal naar Frans blik). Een enorme sprong in comfort uiteraard, want de Peugeot rijdt koninklijk. De stoelen zijn ook goed (maar dat waren de ergonomische skai stoelen in de Volvo ook - trouwens, voor zijn leeftijd reed ook de Amazon zeer comfortabel).
De ruimte voorin en op de achterbank in deze Break is prima. Met mijn lengte van meer dan 2 meter kan ik achter het stuur een goede zitpositie vinden (stoel in de achterste stand uiteraard). De bagageruimte is ruim. De wielkasten vind ik wel vrij ver naar binnen komen. De kinderen zijn verliefd op het 3e bankje achterin (Familiale versie), dat in een handomdraai kan worden in- en uitgeklapt. Ze zitten goed en veilig in de driepunts gordels en kijken door de achterruit die een speciaal rolgordijntje heeft. Onder het ingeklapte bankje zit een ’thuiskomertje’ als reservewiel.
De prestaties van de 1.8 motor zijn niet geweldig maar voor ons zeker toereikend. Wij zijn niet van die sprintmonsters (ook al niet toen we nog de Volvo reden - die overigens een 2 liter motor op LPG had). Het verbruik valt erg mee: gemiddeld halen we ongeveer 1 op 12. Op de snelweg is 1 op 14 mogelijk maar bij veel stadsverkeer loopt het verbruik snel op. Maar als je je inhoudt kun je heel zuinig rijden: de boordcomputer heeft één keer aangegeven dat ik (bij bijna volle tank) nog 1140 km kon rijden. Ik had er al 30 km opzitten dus ik heb uitgerekend dat ik op dat moment 1 op 16,7 reed (70 liter tank). Da’s toch niet onaardig voor zo’n grote bak op benzine!
Tot nog toe hebben we zeker geen spijt gehad van deze comfortabele auto!

PROBLEMEN
Geen grote problemen. De twee rechterstreepjes van het 2e cijfertje van de climate control doen het niet. Om een CD af te spelen moet je die er soms een aantal keer in en uit doen, voordat hij hem goed leest (ingebouwde Clarion).
De rubbers onderaan de portieren laten in het midden vaak los maar die kunnen dan gewoon worden teruggedrukt. Tenslotte vind ik het jammer dat maar één van de twee contactsleutels is voorzien van radiografische bediening van de centrale vergrendeling.
Verder zit er op dit moment een gaatje in de uitlaat (ongewenst sportief geluidje dat binnenkort wordt verholpen).

Uitlaat

  • 178.000 km

Inmiddels rijden we alweer bijna 4 jaar rond in onze blauwe Peugeot Break Familiale. Nog steeds veel plezier ervan. Naast de bovengenoemde kleine probleempjes eigenlijk nergens last van, behalve:

De uitlaat
Eerder schreef ik al dat de uitlaat vervangen moest worden. Sinds de eerste vervanging (midden- en einddemper) begin 2007 is hij nooit meer zo stil geworden als hij voorheen was. Ook de garage erkende het probleem (en had het bij meer 406-en meegemaakt). Onder garantie is er nog eens een compleet nieuwe einddemper opgezet en uiteindelijk (na een jaar) nogmaals een geheel nieuwe originele Peugeot uitlaat. Maar hij blijft een beetje ronken, vooral bij bepaalde toerentallen. Rond de 2000 toeren is het echt storend dus rijden we maar niet te lang aaneengesloten op dat toerental (ca. 60 in de 4 of bijna 80 in de 5).

Afgezien van de uitlaat zijn we nog steeds bijzonder tevreden. Ik vind wel dat ik vaak olie moet bijvullen; bijna 2 liter per jaar terwijl we nauwelijks 12000 km per jaar rijden. Bij mijn 40 jaar oude Volvo heb ik buiten het verversen om nooit olie hoeven bijvullen (!).

Ik hoop nog vele kilometers in deze auto te mogen maken.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens