Peugeot 406 Break ST 1.8-16V (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Break ST 1.8-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 134.000 km |
KM-stand laatst | 178.000 km |
Eerste ervaringen
- 144.000 km
ERVARINGEN
Wij zijn begin 2006 van onze Volvo Amazon Combi uit 1967 overgestapt naar de huidige blauwe Peugeot 406 Break Familiale 1.8 16V (dus van degelijk Zweeds staal naar Frans blik). Een enorme sprong in comfort uiteraard, want de Peugeot rijdt koninklijk. De stoelen zijn ook goed (maar dat waren de ergonomische skai stoelen in de Volvo ook - trouwens, voor zijn leeftijd reed ook de Amazon zeer comfortabel).
De ruimte voorin en op de achterbank in deze Break is prima. Met mijn lengte van meer dan 2 meter kan ik achter het stuur een goede zitpositie vinden (stoel in de achterste stand uiteraard). De bagageruimte is ruim. De wielkasten vind ik wel vrij ver naar binnen komen. De kinderen zijn verliefd op het 3e bankje achterin (Familiale versie), dat in een handomdraai kan worden in- en uitgeklapt. Ze zitten goed en veilig in de driepunts gordels en kijken door de achterruit die een speciaal rolgordijntje heeft. Onder het ingeklapte bankje zit een ’thuiskomertje’ als reservewiel.
De prestaties van de 1.8 motor zijn niet geweldig maar voor ons zeker toereikend. Wij zijn niet van die sprintmonsters (ook al niet toen we nog de Volvo reden - die overigens een 2 liter motor op LPG had). Het verbruik valt erg mee: gemiddeld halen we ongeveer 1 op 12. Op de snelweg is 1 op 14 mogelijk maar bij veel stadsverkeer loopt het verbruik snel op. Maar als je je inhoudt kun je heel zuinig rijden: de boordcomputer heeft één keer aangegeven dat ik (bij bijna volle tank) nog 1140 km kon rijden. Ik had er al 30 km opzitten dus ik heb uitgerekend dat ik op dat moment 1 op 16,7 reed (70 liter tank). Da’s toch niet onaardig voor zo’n grote bak op benzine!
Tot nog toe hebben we zeker geen spijt gehad van deze comfortabele auto!
PROBLEMEN
Geen grote problemen. De twee rechterstreepjes van het 2e cijfertje van de climate control doen het niet. Om een CD af te spelen moet je die er soms een aantal keer in en uit doen, voordat hij hem goed leest (ingebouwde Clarion).
De rubbers onderaan de portieren laten in het midden vaak los maar die kunnen dan gewoon worden teruggedrukt. Tenslotte vind ik het jammer dat maar één van de twee contactsleutels is voorzien van radiografische bediening van de centrale vergrendeling.
Verder zit er op dit moment een gaatje in de uitlaat (ongewenst sportief geluidje dat binnenkort wordt verholpen).
Uitlaat
- 178.000 km
Inmiddels rijden we alweer bijna 4 jaar rond in onze blauwe Peugeot Break Familiale. Nog steeds veel plezier ervan. Naast de bovengenoemde kleine probleempjes eigenlijk nergens last van, behalve:
De uitlaat
Eerder schreef ik al dat de uitlaat vervangen moest worden. Sinds de eerste vervanging (midden- en einddemper) begin 2007 is hij nooit meer zo stil geworden als hij voorheen was. Ook de garage erkende het probleem (en had het bij meer 406-en meegemaakt). Onder garantie is er nog eens een compleet nieuwe einddemper opgezet en uiteindelijk (na een jaar) nogmaals een geheel nieuwe originele Peugeot uitlaat. Maar hij blijft een beetje ronken, vooral bij bepaalde toerentallen. Rond de 2000 toeren is het echt storend dus rijden we maar niet te lang aaneengesloten op dat toerental (ca. 60 in de 4 of bijna 80 in de 5).
Afgezien van de uitlaat zijn we nog steeds bijzonder tevreden. Ik vind wel dat ik vaak olie moet bijvullen; bijna 2 liter per jaar terwijl we nauwelijks 12000 km per jaar rijden. Bij mijn 40 jaar oude Volvo heb ik buiten het verversen om nooit olie hoeven bijvullen (!).
Ik hoop nog vele kilometers in deze auto te mogen maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.