Peugeot 406 Break SR 1.8-16V (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Break SR 1.8-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 116.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Maart 2003 was het zover: wegens het veranderen van werkgever moesten we de lease-bus (Opel Zafira) inleveren en zelf een andere auto uitzoeken. Met het oog op ons jonge gezin moest het (weer) een ruime auto worden, waar in ieder geval de kinderwagen probleemloos naar binnen geschoven moest kunnen worden. Dieselen was voor ons niet voordelig meer, dus moest het een grote tweedehands benzine-auto worden, die er ook nog eens goed uitzag. Ziedaar: de 406 Break. Via internet een kekke blauwe 1.8 SR 16V uit 1998 opgespeurd, voor een redelijke prijs en met een jaar lang garantie.
Van die garantie hebben we een paar keer gebruik moeten maken: twee keer voor het vervangen van kromgetrokken remschijven, en één keer voor het updaten van het motormanagement.
Voor de rest hebben we gekregen wat we zochten, en meer. Wat een comfortabele auto zeg! In vergelijking met de diesel die we hadden heerlijk stil, met lekkere Franse stoelen en een comfortabel onderstel.
Wat de stilte nog het meest verstoort is het windgeruis langs de dakdragers. De motor doet zijn werk goed genoeg om vlot met het verkeer mee te komen. Geen topprestaties, maar daar nodigt de gezinsbak ook niet toe uit. Het verbruik blijft op die manier ook binnen de perken. 1:13 is prima voor dit formaat auto.
En dan die ruimte! Vanwege onze verhuizing kwam die prima van pas, en we hebben ons letterlijk verbaasd over hoeveel verhuisdozen er ingaan als de achterbank is neergeklapt!
Naar de afschrijving durven we niet te kijken. Helemaal met de nieuwe 407 in aantocht...
Conclusie: we zijn voorlopig zeer tevreden met onze aanschaf. (tot we hem inruilen??)
Maart 2005: Ingeruild voor weer een 406 Break. Eén uit 2002 met een lage kilometerstand. Inruilwaarde ongeveer 4.500 euro.
PROBLEMEN
Remschijven zijn vrij snel na aanschaf vervangen, en na ongeveer 8000 km nog eens. Gelukkig beide keren onder garantie.
Het motormanagement heeft na aanschaf een update ondergaan, wegens het inhouden van de motor bij optrekken vanuit bepaalde toerentallen (ong. 2200 tmp). Viel ook onder garantie.
Middendemper uitlaat is bij 132.000 km vervangen.
Problemen met luchtrecirculatie bij 150.000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren