Peugeot 406 Break SR 1.8-16V (1998)

autoreview

Peugeot 406 Break SR 1.8-16V (1998)

Signalement

Uitvoering406 Break SR 1.8-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf116.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Maart 2003 was het zover: wegens het veranderen van werkgever moesten we de lease-bus (Opel Zafira) inleveren en zelf een andere auto uitzoeken. Met het oog op ons jonge gezin moest het (weer) een ruime auto worden, waar in ieder geval de kinderwagen probleemloos naar binnen geschoven moest kunnen worden. Dieselen was voor ons niet voordelig meer, dus moest het een grote tweedehands benzine-auto worden, die er ook nog eens goed uitzag. Ziedaar: de 406 Break. Via internet een kekke blauwe 1.8 SR 16V uit 1998 opgespeurd, voor een redelijke prijs en met een jaar lang garantie.
Van die garantie hebben we een paar keer gebruik moeten maken: twee keer voor het vervangen van kromgetrokken remschijven, en één keer voor het updaten van het motormanagement.
Voor de rest hebben we gekregen wat we zochten, en meer. Wat een comfortabele auto zeg! In vergelijking met de diesel die we hadden heerlijk stil, met lekkere Franse stoelen en een comfortabel onderstel.
Wat de stilte nog het meest verstoort is het windgeruis langs de dakdragers. De motor doet zijn werk goed genoeg om vlot met het verkeer mee te komen. Geen topprestaties, maar daar nodigt de gezinsbak ook niet toe uit. Het verbruik blijft op die manier ook binnen de perken. 1:13 is prima voor dit formaat auto.
En dan die ruimte! Vanwege onze verhuizing kwam die prima van pas, en we hebben ons letterlijk verbaasd over hoeveel verhuisdozen er ingaan als de achterbank is neergeklapt!
Naar de afschrijving durven we niet te kijken. Helemaal met de nieuwe 407 in aantocht...
Conclusie: we zijn voorlopig zeer tevreden met onze aanschaf. (tot we hem inruilen??)

Maart 2005: Ingeruild voor weer een 406 Break. Eén uit 2002 met een lage kilometerstand. Inruilwaarde ongeveer 4.500 euro.

PROBLEMEN

Remschijven zijn vrij snel na aanschaf vervangen, en na ongeveer 8000 km nog eens. Gelukkig beide keren onder garantie.
Het motormanagement heeft na aanschaf een update ondergaan, wegens het inhouden van de motor bij optrekken vanuit bepaalde toerentallen (ong. 2200 tmp). Viel ook onder garantie.
Middendemper uitlaat is bij 132.000 km vervangen.
Problemen met luchtrecirculatie bij 150.000 km.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.