Peugeot 405 GLX 1.6i (1995)

autoreview

Peugeot 405 GLX 1.6i (1995)

Signalement

Uitvoering405 GLX 1.6i
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf250.218 km
KM-stand laatst298.630 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 250.218 km

Eigenlijk op zoek naar een vervangende 306 break voor de 306 break met een scheur in het carter kwam ik bij toeval deze 405 tegen.
Normaal zou ik niet kiezen voor een sedan maar na bijna twee weken lang alleen maar afgetrapte 306en te hebben gezien keek ik ook hier even naar. Dealer onderhouden, rekeningen aanwezig en volledige afgestempelde onderhoudshistorie. Dit even gecheckt bij de dealer die alle onderhoud en reparaties had uitgevoerd (je kan immers nooit weten) en hoera het klopt.

Eigenlijk een perfecte auto behalve dat de kachel lekt. 300 van de prijs af daarvoor en voor €550,- het heertje.

update

  • 267.253 km

De kachellekkage ga ik zelf oplossen. Inmiddels is het niet alleen meer dat ik het af en toe ruik maar soms komt er plakkerige condens op de ramen.
Daar het vervangen een paar tientjes aan onderdelen is en niet moeilijk alleen maar heel veel werk ga ik dit zelf doen en monteer meteen een USB aansluiting boven in het dashboard.
Een 205je aangeschaft zodat ik toch volledig mobiel blijf.

update

  • 274.450 km

Inmiddels voorzien van een verse kachel. Geen plakramen en geen stank meer.

De eerder genoemde 205 is gebleven en heeft er zelfs nog een broertje bij gekregen. De 405 wordt nu alleen nog voor grotere ritten ingezet, geen boodschappen of forenzen tochtjes voor deze.
Dat is niet alleen omdat de 205jes het beter doen in de stad maar ook omdat de 405 zich eigenlijk meer leent voor het langere afstandswerk.

Bijkomend hier is dat de versnellingsbak eigenlijk wat te ruim lijkt gekozen voor deze auto. Je moet echt iedere versnelling aanspreken en 100km/u in vijf resulteert in compleet géén acceleratie meer bij gas intrappen. Is er dan wellicht iets niet in orde met de motor? Nee, alles nagelopen en gecheckt. Het vermoeden bij mij is dat de bak van een 2-liter blok is afgekomen. Met 120km/u in vijf constant op de teller doet het verbruik zo rond de 1 op 17, dat was dan bij een rit van het Gooi naar Groningen. Ook de topsnelheid is hoger dan aangegeven voor de 1.6; bij ritten in Duitsland is een gemiddelde van 180km/u gewoon aan te houden (afgelezen op de Tomtom & Garmin, de teller doet dan dik 190). Hoogst gehaalde top bij een licht dalende weg in Duitsland was 202km/u op de Tomtom.

Door de versnellingsbak waarbij iedere stap ver uit elkaar ligt hoort bij stadsgebruik ook een hoog verbruik en de keren dat ie daar voor was ingezet was dat te merken ook. Zo rond de 1 op 6 á 7. Nog een reden dus om de 205jes er bij te houden.
Overigens heb ik onlangs ook met een, in theorie, gelijke 405 een proefrit gemaakt en het viel me daarbij op de de versnellingen veel dichter bij elkaar liggen.

Het interieur is vervangen voor een bijna perfect lederen setje in ook nog eens de zelfde kleur grijs als het standaard interieur. Zitcomfort is beter daar de stoelen meer steun geven aan rug lendenen en zitvlak. De bijgekomen stoelverwarming zal ik wel nooit gebruiken omdat ik het nooit koud heb en de kachel eigenlijk alleen gebruik om de ramen vrij te houden van condens in de koude periodes.

Achterin heb ik de middelste (heup) gordel weggehaald. De leren achterbank heeft een erg hoog middenstuk waar je niet echt op kan zitten. Ook kwam de heupgordel in de knel met de openingen in de zitting van de bank. Daarbij wil ik eigenlijk helemaal niet iemand daar in het zicht van mijn spiegel hebben. Het ziet er nu gewoon strak uit en daar we maar met drie zijn en er bij hoge uitzondering nog een extra persoon meegaat zitten we helemaal goed. Voor de RDW en keuring geen punt want de RDW vermeldt bij 'aantal zitplaatsen' helemaal niets.

De APK was weer gewoon een formaliteit waarbij alleen de CO aanvankelijk wat tegen viel maar na een setje frisse bougies viel het allemaal weer ruim binnen de toleranties die zelfs voor nieuwe auto's gelden.

update

  • 298.630 km

Alweer wat jaren terug dat ik wat heb neergezet over deze.
Eigenlijk niet veel gebeurd.

Nieuwe banden, remblokken en een lampje links en rechts. Wat wel aandacht behoeft (bijvullen) is de airco, die het haast niet meer doet. Is al wat jaren geleden dat die is bijgevuld dus normaal onderhoud.

Verder begint de koppeling heel licht soms te slippen. Mijn ervaring is dat dat nooit lang duurt voor er een nieuwe zit aan te komen in zo'n geval dus dat palnnen we ook maar voor komend jaar.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens