Peugeot 405 T16 - Rij-impressie - Uit de Oude Doos

De Leeuwenkoning

Peugeot 405 T16

Peugeot had in de jaren 80 en 90 de sportieve smaak goed te pakken en trakteerde ons op een wel heel potente 405, de T16. Exact dertig jaar geleden maakten we kennis met deze 'Leeuwenkoning'.

Peugeot krabbelde in de jaren 80 weer overeind na een financieel bijzonder moeizame periode en wist met de 205 en grote broer 405 het tij te keren. Net als zijn kleine broer werd de 405 warm onthaald en als gevolg daarvan rinkelden de kassa's bij Peugeot er vrolijk op los. In Nederland groeide de 405 uit tot Peugeots best verkochte middenklasser in de moderne geschiedenis. De teller zou hier uiteindelijk in 1997 bij dik 80.000 exemplaren stoppen. Na topjaren 1989 tot en met 1992 moest een subtiele facelift de 405 nog even fris houden, alleen kon dat niet voorkomen dat de verkopen na 1992 terugliepen. Ook de komst van een uiterst potente topversie bracht daar geen verandering in, maar daarvoor was de Peugeot 405 T16 natuurlijk ook niet bedoeld.

De Peugeot 405 T16 was in zekere zin vooral een prestigeproject. De aanduiding T16 kenden we al van de uiterst exclusieve 205 T16, met zijn in het midden geplaatste motor en flink uitgebouwde koets. Een homologatieauto die in wezen maar weinig deelde met de 205jes die naar de gewone stervelingen gingen. De 405 T16 was van een ander slag. Dat was namelijk in de basis wél een 'gewone' 405, met een extra potente motor en diverse technische en uiterlijke aanpassingen. De T16-aanduiding verdiende hij dankzij de zestienklepsmotor met turbo en intercooler. Een 2.0 die er 200 pk vermogen uitstampte en met overboost tijdelijk 220 pk. Daarmee washij een stuk sterker dan de tot dan toe krachtigste 405, de 160 pk sterke 405 Mi16, die het zonder turbo moest stellen.

Peugeot 405 T16

Uiterlijk was het nog geen sinecure om de Peugeot 405 T16 van de Mi16 te onderscheiden. De T16 kreeg net als zijn iets minder bedeelde broer iets dikker bumperwerk en een achterspoiler die tegenwoordig als 'subtiel' omschreven zou worden. Ook stond de 405 T16 op de reeds bekende lichtmetalen wielen van de Mi16. Onderhuids waren er wel degelijk grote verschillen, behalve de motor natuurlijk. De 405 T16 had permanente vierwielaandrijving, schijfremmen voor en achter met geventileerde exemplaren vooraan en een sperdifferentieel dat je met een druk op een knop elektronisch kon afregelen. Uiteraard behoorde ook de uitrusting van de 405 T16 tot de crème de la crème van het 405-gamma. Zo nam je plaats in sportstoelen, werd je omgeven door een met alcantara en leer afgewerkt interieur en zaten er naast centrale vergrendeling en elektrisch bedienbare ramen automatische klimaatregeling en (als optie) een elektrisch bedienbaar schuif-kanteldak in.

Exact dertig jaar geleden mochten we al dat moois van dichtbij bekijken en ervaren: "De 405 T16 heeft slechts 7,1 seconden nodig om van nul naar honderd te sprinten en haalt 235 km/h. Het is een keurig uitziende en comfortabele auto die er als een pijl uit een boog vandoor gaat en flitsende inhaalmanoeuvres mogelijk maakt. Daarbij loopt hij op rails en ligt hij, ook als het nat is, als een huis op de weg. De vierwielaandrijving laat onwaarschijnlijk hoge bochtsnelheden toe. En remmen doet de auto als de beste. Veel schakelen is niet eens nodig, want de maximale trekkracht van 288 Nm is tussen 2.600 en 4.500 toeren aanwezig. Valt er dan echt niets op aan te merken? Jawel; de koppeling werkt knap zwaar en het schakelen gaat wat moeizaam."

Peugeot 405 T16

Al met al was het een indrukwekkende sportieve uitspatting, die helaas wel met een bijbehorend stevig prijskaartje kwam. De Peugeot 405 T16 kostte in ons land bij de lancering in 1993 maar liefst ruim 80.000 gulden. Een exclusief verhaal was het dan ook zeker. Er zijn in totaal zelfs maar iets meer dan 1.000 exemplaren van gebouwd.

Signalement

Merk Peugeot
Model 405 T-16
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 37.727

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 288 Nm bij 2.600 tpm
Inhoud brandstoftank 67 l
Lengte / breedte / hoogte 4.408 mm / 1.714 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.669 mm
Massa leeg 1.340 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 590 kg
Banden205/50ZR16Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,1 s

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.