Peugeot 309 GL 1.3 Profil (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 309 GL 1.3 Profil |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 50.000 km |
KM-stand laatst | 129.000 km |
afscheid met pijn
- 129.000 km
In 2000 had ik plots een auto nodig voor mijn werk, een oom van mij kwam dit ter ore en gaf aan dat ik zijn auto wel mocht lenen, een peugeot 309 van 1988.
De auto was toen 12 jaar maar had nog maar 50000 km gereden.
in eerste instantie reed de auto niet fijn, de garage van mijn oom had de auto zo afgesteld dat hij altijd startte.
in de periode voor ik hem ging gebruiken, werd de auto niet of nauwelijks gebruikt, en startte vaak moeilijk.
Door de auto wat rijker af te stellen startte hij beter...
De eerste rijervaringen waren gemengt, een toch wat oubollige auto die ook niet erg prettig reed.....dacht ik.
Nadat de auto goed was afgesteld door een bevriende monteur, bleek hij pima te starten en nog beter te rijden.
Het enige nadeel was wel, geen stuurbekrachtiging dus met in en uitparkeren kweekte je spierballen !
Toen de eerste apk in zicht kwam dacht ik, het zal wel afgelopen zijn.... niets was minder waar, steeds mankeerde er maar minimaal iets, remmen losmaken was wel een terugkerend probleem.
Wat heeft er aan gemankeerd
2001 bekabeling bougies vernieuwen vanwege startproblemen in de winter, remmen losmaken, uitlaat lassen en accu
2002 remmen losmaken/ remblokken vernieuwen en verder niets
2003 nieuwe uitlaat(einddemper)
in 2003 zijn we met de peug naar frankrijk geweest(met predom caravan) daar onze andere auto gerepareerd werd.Dit ging redelijk goed, 80-90 was in duitsland en de vlakke gedeeltes van france prima te doen, werd het heuvelachtiger was de bruikbare snelheid max 70-80.
In 2004 hield de auto plots op, de oorzaak was ene kapotte dynamo dit gerepareerd en toen deed hij het weer prima.
De komende jaren werd het wat saai, telkens kwam de auto weer met minimale kosten door de apk en de roest bij de achterspatborden hield ik door veel lakonderhoud.
2006 uitlaat ei
nddemper vervangen en remslangen achter
Ik reed in die jaren ca 8000 km met de auto en zomers verbruikte hij gem 7 l op 100 km en in de winter 8-9 l per 100 km
In juni 2008 bleek dat onze 'goede'auto niet mee kon op vakantie en besloten we wederom om met de peug van oen 20 jaar oud naar frankrijk te gaan en wel naar vesoul in de buurt van de geboorteplek van peugeot, sochaux en belfort.
Na een beurtje , gingen we op pad en dit keer niet met caravan maar met een vowuwagen.
Ook dit was op sommige hellingen wat aan de zware kant voor deze auto.
we hadden een fantastiche vakantie, in een gebied waar je met een 1300 4 klepper prima uit de voeten kunt , ca 1500 km gereden.
In september van dat jaar reed een auto met aanhanger helaas een grote deuk in de linker deur en voorspatbord.
De verzekering keerde een total losswaarde van 1000 euro uit, omdat de auto nog in zo'n goede staat was.
Ik heb zo goed enzo kwaad mogelijk de deur en spatbord gemaakt, maar je bleef het wel erg zien.
toch nog maar even verder mer de auto, er zat nog immers 9 maanden apk op.
Inmiddels ging de tussenpijp van de uitlaat lekken en uiteindelijk hebben we besloten de auto te vekopen...
Helaas werd deze niet belastingvrij...
In maart 2009 hebben we na bijna 80000 km gereden te hebben de auto voor 300 euro verkocht.
Conclusie; met deze auto hebben we het langst gereden, de misnste kilometers gemaakt per jaar, maar ook de minste kosten aan gehad.
een schrale troost was dat we bij verkoop al een andere peugeot hadden, de 205 1.4
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.