Peugeot 308 SW Féline 1.6 THP 175pk (2008)

autoreview

Peugeot 308 SW Féline 1.6 THP 175pk (2008)

Signalement

Uitvoering308 SW Féline 1.6 THP 175pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst93.500 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Twijfel over betrouwbaarheid Peugeot 308

  • 77.000 km

Al lezend door een aantal reviews is mijn model van Peugeot niet of slechts een enkele keer beschreven. Derhalve wil ik mijn ervaringen delen van de 308SW-model Feline die nu ruim 6 jaar oud is.
De auto heb ik destijds vanuit de folder besteld, zie een van de foto’s. Met een goede inruilprijs van de 307SW (2.0l motor, 5 jaar oud) was de beslissing snel gemaakt. Als extra opties is gekozen voor een trekhaak, donkere achterramen, het JBL geluidssysteem en een extra Lincancabur (18”) velg (i.p.v. het thuiskomertje).
Het comfort van de auto is m.i. prima in orde. Met mijn 1.99m kan ik een goede zitpositie creëren achter het stuur. Heel prettig, voor de kinderen, blijft het verstellen (schuin zetten & verschuiven) van de achterstoelen. Ook het demonteren van deze 3 stoelen bij vervoer van grote onderdelen. De auto is zo praktisch in te richten. De achterklep is tevens voorzien van een separaat te openen achterraam. Bij een vol beladen kofferbak is het een fijne optie om snel iets te kunnen pakken.
Rijden met dit model in combinatie met de 175 pk motor is een waar genoegen. Motor loopt mooi stationair en bij (snel) acceleren geeft het bijschakelen van de turbo voor extra vermogen een fijn gevoel. Gedurende de eerste 5 jaren geen enkel probleem gehad met de auto of de motor. De beurten zijn ieder jaar op tijd uitgevoerd. Enkel een licht toenemend olieverbruik. Zeg 1 liter op 10000 km de laatste 2 jaar.
Maar eind 2013 en begin 2014 zijn de motorische problemen toegenomen. Met het voor Peugeot eigenaren bekende lampje “emissie storing” dat gaat branden. In oktober-2013, bij een kilometerstand van 64000 km, ging het motormanagement in zijn noodloop. Dat betekent heel rustig optrekken en niet sneller kunnen rijden dan 70 a 80 km/h. Eerste analyse dan uitlezen van de computer geeft aan dat de bobine niet werkt. Kosten zijn hiervan nog te overzien. Echter in januari, bij een kilometerstand van 66000 km, was het weer prijs met de auto. Nu blijkt de verstuiver van cylinder 1 niet te werken. Deze vervangen voor aanzienlijk meer kosten.
De laatste storing heeft zich voorgedaan in zuid-Frankrijk. Bij gas geven, bergopwaarts, gaat weer het lampje branden van de emissie storing. Gelukkig komt de computer niet in de noodloop en kan de reis worden voortgezet. Echter bij iedere keer starten blijft het alarm terugkomen. Een gerust gevoel geeft dat niet. Het meest opvallende hier is dat bij de thuisreis het alarm vanzelf is uitgegaan. Nu heeft de garage laten weten dat bij 75000 km de turbo vervangen moet gaan worden. Het extra vermogen is nu weg. De auto rijdt nu als een ‘normale’ 1.6 motor waar duidelijk merkbaar is dat de ‘extra’ power nu weg is.
Ander detail is dat ik deze auto was en poets met produkten van Meguiar’s. Hier ben ik na de aankoop mee begonnen en de ervaringen zijn tot op heden positief. De auto wordt 3*/jaar in de was gezet. Is misschien voor sommigen wat vreemd maar ik vind het leuk om te doen. De banden, Pirelli ZeroNero XL, zijn bij 48000 km alle 4 vervangen. Ook nu weer Pirelli vanwege het fijne weggedrag. De oorzaak van de slijtage kwam omdat de beide achterwielen tot op de staaldraden waren versleten. Oorzaak ligt hier in het feit dat de achterwielen niet loodrecht op het wegdek staan maar onder een kleine hoek. De binnenzijden waren weggesleten terwijl de bandprofielen (achter) nog voldoende waren. Dit heb ik niet tijdig onderkend.

Wat ik weinig terug zie in reviews is een globaal overzicht van de kosten die per kilometer worden gemaakt. Hierbij een berekening wat deze auto ongeveer kost tot op heden:
Gegeven: Circa 12500 kilometer per jaar
Afschrijving is gebaseerd op ca. 10% van de nieuwprijs (haalbaar als je langer blijft
rijden)
Overige kosten als verzekering, onderhoud en benzine
Kosten: Over de 6 jaar kost deze auto mij nu 55 Eurocent/kilometer

V.w.b. de toekomst met deze auto ben ik aan het afwegen om de turbo wel/niet te laten vervangen. Zo ja, dan rijd ik nog wel even door. Zo nee, dan overweeg ik deze in te ruilen en voor een nieuw model 308SW en dan mogelijk voor het GT model. Hangt ook af van het inruilvoorstel dat de dealer maakt.

AANVULLING VERBRUIK

  • 77.500 km

In mijn eerste verslag ben ik nog vergeten om verbruikcijfers weer te geven. Gemiddeld kom ik uit op 1:12,4.
Opvallend is dat de laatste 3 jaar dit beter gaat met gemiddeld 1:12,8.

Update turbo problematiek

  • 82.500 km

We zijn nu ruim een half jaar verder en een update van mijn ervaringen.
6 mei jl. kon ik na een tankbeurt de motor niet meer starten. Voor het eerst in 32 jaar ANWB lidmaatschap deze moeten inschakelen. Aanleiding is een (te) lage accuspanning en het advies om de garage te bezoeken.
Nu vandaag 12 mei de Peugeot garage gevraagd om de accu en laadspanning na te kijken en de diagnose blijkt dat de accu na 7 jaar "op" is.
Tegelijk gevraagd om opnieuw de turbo na te kijken d.m.v. de computer alsmede een proefrit te maken. Conclusie werkplaats is dat de turbo (en turbodruk) in orde is. Dus Simcaatje heeft toch gelijk gehad dat de turbo bij deze kilometerstand nog niet defect kan zijn.
Nu is het volgende afgesproken omdat ik de beleving kwijt ben van de auto is dat volgende week in de motor wordt gekeken naar de mate van vervuiling/cokes aanslag. Mocht er aanleiding zijn dan laat ik deze reinigen. Behalve het afgenomen vermogen hoop ik dan ook het hoge olieverbruik tegen te kunnen gaan. Nu gaat dat naar ca. 1 liter op 2500 km.
Nog nagedacht voor inruil van deze 308 Feline voor een 308 GT model maar ben teleurgesteld door de nepuitlaten en het geluid van een versterker. Dus ik zal nog een jaartje blijven doorrijden met deze verder fijne auto.

Motorreiniging inwendig

  • 84.500 km

Na eerdere meldingen van mogelijke turbo storing en nadien een vervuilde motor heb ik toch het advies van de garage opgevolgd. Ik heb de motor inwendig laten reinigen met een granulaat behandeling. Op de foto's is te zien dat er op de klepzittingen een vuile rand is te zien en dit kan mede de oorzaak zijn van vermogensverlies en toenemend olie-verbruik.
Op 18 en 19 juni de motor laten behandelen en op 19 juni direct een mooie rit richting Meppel. In eerste instantie voelde de motor 'gretig' echter achter Amersfoort met een keer goed het gas intrappen, komt er al weer een storingsalarm ëmissie". Ook de computer grijpt in bij 155 km/h. De week daarop weer terug naar de garage en nu is het laatste bericht dat er niets defect is maar een slanggedeelte klem heeft gezeten waardoor de sensor van de turbo in de war is geraakt. De betreffende slang is nu anders geplaatst en we wachten het maar weer af. Ik hoop nu weer onbezorgd te kunnen gaan rijden want verder is het een prima wagen.
N.b. Nog even een offerte gekregen voor inruil voor een 308GT benzine maar met moeite krijg ik het bedrag van de ANWB koerslijst. Ik word hier niet warm van.

Laatste review i.v.m. verkoop

  • 93.500 km

Dit zal mijn laatste bijdrage worden in 'my review' m.b.t. de Peugeot 308SW.Hij heeft het een jaar lang geweldig gedaan zonder problemen en zonder bijkomende kosten. Zelfs de lente check bij de dealer was nog gratis waar oa. nog motorolie is bijgevuld.
Concluderend vind ik dat de 308 een geweldige auto is geweest waar veel plezier aan is beleefd en qua kosten een paar zaken zich hebben voorgedaan maar niet dramatisch. Voor de leeftijd en de kilometerstand is het m.i. een mooi moment om de auto in te ruilen voor een andere auo.
Ik heb nog overwogen voor een nieuwe 308SW maar gezien mijn lengte (199 cm) is het lage instappen toch een item geworden waar ik van af wil. Daarom ben ik overgegaan tot een SUV model en helaas heeft Peugeot die niet (meer) in het modellengamma staan.
Ditmaal is er gekozen voor een Mitsibushi Outlander die ergens in juni zal worden afgeleverd. Opnieuw een benzine uitvoering met iets minder pk's maar we zullen het gaan zien. Een werkpaard met hoge instap en een automatische versnellingsbak (CVT).
Ook van deze auto zal ik na verloop van tijd mijn ervaringen beschrijven op dit forum alsmede de andere ervaringen van mensen lezen om daar lering uit te kunnen trekken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.