Peugeot 307 XR 2.0 HDI 90pk (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 307 XR 2.0 HDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 136.500 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
ERVARINGEN
- 170.000 km
Ik heb deze auto voor mijn ouders aangeschaft zonder garantie bij een auto-groothandel. De voornaamste reden was omdat een hoge zitpositie gewenst was, 5 deuren nodig waren (de Clio was een 3-deurs), en omdat een airconditioning wel prettig zou zijn. Het moest een diesel worden, en mijn vader heeft een sterke voorkeur voor Franse auto’s. Gezien het budget zou een Scenic niet haalbaar zijn, maar een 307 heeft ook al een hogere zitpositie dan de meeste auto’s.
Meteen na de aanschaf ben ik met een paar vrienden met de auto op vakantie geweest naar Zuid-Frankrijk en dat is reuze meegevallen, je kunt een goede kruissnelheid van 140 km/h aanhouden, maar moet geen gigantische sprintkwaliteiten verwachten van de 90 pk diesel. Wel is de turbo erg fijn in de bergen. Het comfort is typisch Frans: soepele vering, de stoelen zijn lekker hard, dus kun je het lang volhouden zonder rugpijn te krijgen. De ruimte voor en achter is uitstekend.
De auto heeft bij 150.000 km weer een grote beurt gekregen inclusief het vervangen van de distributieriem en een verse APK natuurlijk zonder problemen. De Dunlop winterbanden zijn weer vervangen voor Michelin zomerbanden en dat scheelt een hele berg afrolgeluid.
Het is naar mijn weten een van de eerste Nederlandse 307’s, want ik heb er pas 1 gezien met een ouder kenteken dan de **-HD-R*.
Het verbruik ligt volgens de boordcomputer op gemiddeld 7,4 liter per 100 km, wat ik eigenlijk vind tegenvallen. Dit kan als oorzaak hebben dat er voornamelijk korte ritten mee gereden worden.
PROBLEMEN
- 170.000 km
Bij wegrijden met koude motor en constante snelheid wil de auto nog wel eens ’hikken’, alsof de verstuivers verstopt zijn. Is dit iemand bekend of heeft iemand een verklaring danwel oplossing?
Update 3-11-2008 (170.000 km):
De auto begon bij lage temperaturen steeds slechter te starten. Dit in combinatie met het eerder genoemde hikken heeft de (universele) garage er toe gebracht alle sensoren van o.a. het inspuitsysteem na te kijken, maar hier werd niets gevonden. Alleen.... nadat de sensoren weer terug geplaatst waren, waren alle problemen ineens verdwenen als sneeuw voor de zon! Blijkbaar zat een van die sensoren dus niet helemaal goed ofzo en heeft het eruithalen en terugzetten dit verholpen.
Voor de rest geen enkel probleem gehad, ondanks de slechte naam die de eerste serie 307’s gekregen hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren