Peugeot 307 CC 2.0 16V (2003)

autoreview

Peugeot 307 CC
Peugeot 307 CCPeugeot 307 CCPeugeot 307 CCPeugeot 307 CCPeugeot 307 CCPeugeot 307 CCPeugeot 307 CCPeugeot 307 CC - interieur

Signalement

Uitvoering307 CC 2.0 16V
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze hele auto staat in het teken van comfortabel cruisen: combinatie van ruimtegevoel, geluidcomfort (ook bij 150 km/u geen gefluit rond de voordeuren), kwaliteit, uitrusting en automaat doet me denken aan de Amerikaanse auto"s die ik in USA wel eens huurde, zij het dat de CC op korte hobbels wat stugger, maar toch comfortabel geveerd is. Soeverein en zonder enige kraak gaat hij met hoge snelheid (40 km) over een gemene verkeersdrempel in mijn buurt, die ik met Tipo en Punto met max. 22 km/u kon passeren.
Verwarming werkt snel. Met de verwarmde voorstoelen kan je zelfs bij vrieskou open rijden.
De automaat schakelt bijna onmerkbaar. De Tiptronic is handig om in de stad toch in het hoogste verzet te rijden, want de adaptieve automaat schakelt op zijn vroegst bij 63 km/u naar de 4e versnelling.

De 2 liter motor loopt zijdezacht, wat benadrukt wordt doordat de automaat een langere hoogste versnelling heeft dan de handgeschakelde modellen.
Voor vlot rijden is de motor zeer geschikt, voor ’sportief rijden’ (wat is dat eigenlijk? racen van het ene rode stoplicht naar het volgende?) zal hij wel minder geschikt zijn. Het leeggewicht van de CC ligt met bijna 1600 kg ongeveer 300 kg hoger dan de gewone 307. Als je attent rijdt, is het benzinevebruik met 1 op 11 bij gemengd gebruik netjes (bij lange ritten en 110 km/u haalde ik al gemiddeld 1 op 14). Rijd je gewoon maar niet anticiperend in de stad dan kan het benzineverbruik oplopen tot 1 op 7.

Ik heb het me nooit gerealiseerd in bijna 40 jaar tijd vaak enthousiast autorijden, wat voor een verschillen er in stuurinrichtingen zijn, maar ik merk nu dat dit op eem hoog niveau ligt: exact op de millimeter, gevoelig en toch niet zwaar, rijdt als een streep rechtdoor. Ik begrijp nu eindelijk waarover autobladen bij dit onderwerp vaak zitten te zeveren.

Met mijn vlotte maar niet spectaculaire rijstijl kan ik weinig meer over de wegligging zeggen dan dat deze vertrouwenwekkend overkomt. De auto rijdt lichtvoetiger dan zijn gewicht zou doen vermoeden.

Het zitcomfort wordt gekenmerkt door prettige stoelen, veel ruimte voor hoofd en benen, maar er zijn enkele automodellen die beter zitten. Stuur is prima verstelbaar en ligt lekker in de hand. Zitcomfort achterstoelen is niet slecht. Ruimte is er voor mensen tot 1,75 meter lengte voldoende voor een lange rit, mits lange passagiers op voorstoelen enigszins inschikken. Met mijn 1,86 meter moet ik op achterbank hoofd ietsje gebogen houden, goed beschouwd amper bezwaarlijk. Een uitnodiging om mee te rijden naar de Riviera zou ik er niet voor weigeren.

Standaard gadgets als boordcomputer, automatische ruitenwissers en koplampen werken goed; de werking van het volautomatisch openende dak is zelfs na 3 maanden nog een openbaring.
Interieurverlichting is chique, leeslampje achter is een auto met chauffeur waardig. Rest van het interieur: fraai. De op foto"s armetierige blauwe cobalt bekleding van stoelen en delen van hetdashboard is in werkelijkheid chique en tegelijk vrolijk. Het dashboard is fraai, zij het nog net niet op A-klasse niveau afgewerkt.
De audio heeft een behoorlijke kwaliteit, jammer dat de nu af fabriek leverbare JBL-installatie in januari nog niet te krijgen was.

Kritiekpunten? Heb ik amper.
De voorportieren zijn breed en zwaar, voor kleine en oude mensen minder prettig en vervelend wanneer naast elkaar geparkeerd moet worden.
De auto is niet erg overzichtelijk. Brede A-stijlen
belemmeren het zicht in bochten enigszins. De praktische parkeersensoren achter nemen een belangrijk deel van het bezwaar weg.
Ten opzichte van mijn Punto Speedgear mis ik de superieure CVT, waaraan de op zich nette Peugeot-automaat niet kan tippen.

Slotsom: elke keer heb ik weer een grijns van oor tot oor, als ik weer achter het stuur met gesloten of (liefst) open dank plaatsneem.

PROBLEMEN

- een rammel in de kapconstructie die doeltreffend onder garantie is verholpen
- een suboptimale benzinemeter die paniek bij niet-ingewijden veroorzaakt doordat hij in combinatie met waarschuwingslichtje boordcomputer 5 liter te vroeg aangeeft dat tank (bijna) leeg is c.q. getankt moet worden. Bij een grote beurt moet maar eens gekeken worden of dat wat beter kan.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens