Peugeot 307 CC 2.0 16V (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 CC 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 26 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen ik de eerste afbeelding van de 307CC zag wist ik het zeker: dit wordt mijn volgende auto!
Het lange wachten werd beloond: na een bezoek aan Breukelen in juni 2003 was het dan zover : de auto was te zien!Na het bezoek aan Breukelen heb ik de lokale dealer bezocht en de 307 CC besteld (in een ongeziene kleur), die na Kerstmis in de showroom stond en inderdaad : niet alleen het model, ook de kleur : een pláátje!
3 januari 2004 was dé dag: er kon mee gereden worden en ondanks de lage buitentemperatuur : dak open, wat een enorme sensatie was (en nog steeds is) waarbij je dan ook weet wat je aan de verwarming hebt.
Het gehele jaar heb ik probleemloos met de auto gereden, wel was er een storing aan de kofferklep en moest ik diverse malen terug naar de garage om het binnenalarm correct te laten afstellen, maar dat was alles.
PROBLEMEN
Dit veranderde begin 2005 toen ik een trilling in het stuur voelde die erger werd naarmate de tijd verstreek. Bij mijn vorige auto’s in een tijdsbestek van ca. 40 jaar had ik dit nimmer meegemaakt, maar dit was dan ook mijn éerste Peugeot.In juni was ik het zat en gaf opdracht de wielen te balanceren, maar de trilling in het stuur bleef onveranderd aanwezig.
In september trad een storing op bij het openen van het dak waarbij ik een beroep op Peugeot Assistance heb gedaan (voortreffelijke service door een collega-Peugeotgarage!) waar ik een opmerking maakte over de trilling en hoe deze te verhelpen was. Desgevraagd adviseerde men mij voor finetuning een bandencentrum in de omgeving te bezoeken. Daar werden twee wielen snel en correct gebalanceerd waarbij men constateerde dat op de zogeheten gebalanceerde wielen het wiellood op de verkeerde plaatsen was bevestigd.
Bij de derde (rechtervoor)band ontdekten zij dat het profiel slechts 2 mm(!!) bedroeg en de andere banden een profiel hadden van 3 mm en dat alles na een gebruik van nog geen 20.000 km.normaal gebruik. Dit betekende het einde van de Dunlop banden die vervangen zijn door Michelin Primacy 91H TL (voor mijn rekening).
Een brief aan Peugeot Nederland met de vraag wat deze extreme slijtage kon hebben veroorzaakt werd na drie weken simpel beantwoord met de mededeling dat -en ik citeer- de geconstateerde afstellingen binnen de door de fabrikant opgegeven waarden lagen(!)hetgeen niet vreemd is wanneer de tolerantie ruim 12 is bij een normale waarde van 3.
Tevens werd verband gelegd tussen rijveiligheid verhogende wielstanden met als bijkomend effect een hógere bandenslijtage(!)(hierover lees je natuurlijk niks in de Peugeotfolders noch wordt hierover door dealers gerept).
Mijn beroep op fabrieksgarantie en mijn verzoek tot gedeeltelijke restitutie van de prijs van de Michelinbanden werd derhalve afgewezen, hetgeen mijn aanvankelijke enthousiasme in het mérk Peugeot - en dat zal geen verbazing wekken - na dit antwoord danig heeft bekoeld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.