Peugeot 306 XS 1.8 16V (1997)

autoreview

Peugeot 306 XS 1.8 16V (1997)

Signalement

Uitvoering306 XS 1.8 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf121.000 km
KM-stand laatst182.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 182.000 km

De 306 1.8 16V XS

Ik vind het persoonlijk een erg fijne wagen in het dagelijks gebruik, voor twee personen is hij ruim genoeg, ook de kofferbak van 338 liter vind ik voldoende.

De wegligging vind ik erg vermakelijk, ik heb er 205 GTI velgen met 195 banden omheen en dat verhoogt de grip nog weer een klein beetje.
Je kunt behoorlijk hard een bocht induiken, hij blijft zich goed vastbijten in het asfalt en als je dan gas loslaat geeft hij een leuk stukje overstuur dat goed op te vangen is, zeer leuk!

Voor wat betreft het verbruik, dat vind ik redelijk voor het gewicht en motorinhoud, maar zuinig wil ik het echt niet noemen.
Met normaal gebruik, afwisselend stad en snelweg, met normale tot vlotte rijstijl, rijdt de wagen altijd 1 op 11,5 tot 1 op 12.
Op langere ritten met constant ongeveer 130 op de teller schuift het verbruik op tot ruim 1 op 13.
Het verbruiksrecord wat ik ooit met deze wagen heb gehaald tijdens een rit naar Belgie heen en weer is 1 op 15,8. Hier heb ik bewust 100 a 110 gereden om te kijken of hij ook zuinig kan zijn. Hier was ik toch wel tevreden over.

De prestaties vind ik een verhaal apart, ik hoop ook dat er mensen zijn die reageren hierop. De wagen heeft 112 pk en weegt 1070 kg. Dat is een aardige PK -gewichtsverhouding (1 pk op 9,55 kg) maar je kunt er geen wonderen van verwachten.
De fabrieksopgave van Peugeot belooft weinig goeds (0-100 in 11,2 sec bij een top van 192 km/h). Nou weet ik dat Peugeot in het verleden opgaven deed met halfbeladen auto’s waardoor ze vaak in de praktijk sneller waren.
Nu het rare: Die van mij trekt als een lier!
Topsnelheid is altijd wel 210 km/h op de teller, (volgens navigatie 201 a 202 km/h)
en als ik optrek van 0-100 (105 op de teller) kom ik zo tussen de 8.8 en 9.1 seconde uit.
Nou hoor je weleens dat het ene exemplaar feller is dan de andere en deze is ook altijd erg goed warmgereden en onderhouden, maar ik heb echt het gevoel dat ik 125 pk heb.
Ik heb ook eens om te controleren in een 206 GTI gereden en die voelde niet sneller aan en 80 naar 120 in de 4 was 7.4 tellen ipv 7.2 bij mijn eigen. Ook de 306 XSI 2.0 16v was niet sneller.

Wat betreft de uitrusting: die vind ik naar hedendaagse maatstaven niet echt luxe meer, maar toch heeft hij elektrische ramen, echt lekkere kuipstoelen, mistlampen, hoofdsteunen achter en cv met afstandsbediening.
De tegenwoordig zo populaire airco zit hier niet op.

De wagen heeft mij verder sinds aanschaf in 2004 weinig problemen gegeven, maar ik onderhoud de wagen dan ook trouw. Ik ben over het algemeen zeer tevreden over de wagen maar ik weet niet of ik weer een Peugeot wil hierna (misschien een 406 v6) want de 206 en 307 ben ik niet zo weg van (meer storingen en de 307 heeft echt niets wat sportief is).

Kortom voor het geld een erg leuke en sportieve auto, waarvan de buitenwacht denkt dat het maar een heel gewoon 306’je is.

UPDATE 31-01-2008: Hij bevalt nog steeds prima en heeft tot nu toe weinig onderhoud nodig gehad. Hij krijgt netjes om de 15.000 km zijn welverdiende nieuwe olie:)
Over olie gesproken: Olieverbruik is nog steeds nihil, brandstofverbruik schommelt rond de 1 op 12,5 a 13.

PROBLEMEN

  • 182.000 km

De lijst met problemen is gelukkig kort, ik maak hier onderscheid tussen wat met normaal onderhoud vervangen is en het enige probleem dat de wagen heeft gegeven. Ik wil hier zeggen dat er veel slechte verhalen gaan over recente Peugeots, maar deze auto die mijn ouders vanaf nieuw tot 2004 hebben gereden en daarna door mij overgenomen heeft eigenlijk nooit kuren vertoond, op een maal na.

Met onderhoud vervangen:
Remblokken en schijven rondom
Uitlaatdemper en middenstuk
Wiellager rechtsvoor

Het enige probleem:

De auto heeft mij helaas een keer laten staan, het begon een paar dagen ervoor met de koppeling die iets moeilijker ging en lichte bijgeluiden uit de drukgroep, ik dacht: ’jammer, maar daar kan hij heus nog wel even mee doorrijden’ Helaas niet!
Twee dagen later (Juni 2006) kwam ik ermee in de stad mee stil te staan en had de drukgroep het begeven, hij kon niet meer in de versnelling, dus een vriend van mij heeft mij maar weggesleept. Bij demontage bleek het druklager aan gort, terwijl de koppelingsplaten nog prima waren!!! Ik zag dit ook bij een andere review van een 306 1.8 16v uit 1999. Het zal wel een zwak punt zijn.
De kosten voor de onderdelen waren gelukkig maar 135 euro, dus dat valt weer mee.

UPDATE 20-11-2006
De auto is voor een APK keuring weggebracht en is er volledig doorheen gekomen!
Geen reparatiepunten voor de APK gevonden.

UPDATE 15-09-2007.
Radiateur begon lichtjes te lekken, direct een nieuwe gemonteerd. Tevens is er een nieuwe fuseekogel gemonteerd.

UPDATE 02-11-2007.
Auto is wederom voor een APK keuring weggebracht en is er zonder enige aanmerking doorheen gekomen.

UPDATE 01-11-2008.
Weer een nieuw jaar APK op de 306:)
Er waren een paar reparatiepunten: Nieuwe fuseekogels en nieuwe handremkabel.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.