Peugeot 3008 Allure Pack Business 1.2 PureTech 130 (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 Allure Pack Business 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 43.000 km |
KM-stand laatst | 43.000 km |
Je zit lekkerder in een Peugeot!
- 43.000 km
Recent heb ik een review geschreven over mijn nieuwe auto, een Renault Arkana, Alpine Esprit uitvoering. Tijdens het schrijven hiervan bedacht ik mij dat ik nooit iets over mijn vorige auto heb geschreven., dus bij deze! Mijn ervaringen met de Peugeot 3008!
AANSCHAF EN EERSTE INDRUK
Omdat de voorloopauto (Peugeot E-2008) niet geschikt was voor mijn werk en in het algemeen al niet helemaal beviel i.v.m het laden en actieradius, dient er iets anders op de oprit te komen! Omdat de auto snel nodig is en de baas de wagen zelf koopt., tijd om bij de dealers langs te gaan! Het eisenpakket is absoluut niet groot en bestaat zo ongeveer uit; SUV, stoere uitstraling, praktisch in gebruik en nog enigszins betaalbaar. In een tijdsbestek van 2/3 weken heb ik een hele hoop auto's gezien en getest, waaronder een Ford Kuga, Opel Grandland, Mazda CX-5, Renault Arkana en Austral en Nissan Qasquai., maar deze redden het allemaal niet ten opzichte van het gefacelifte model van de Peugeot 3008. Vooral het interieur sleept punten binnen voor de 3008., dit is gewoon iets wat ze bij Peugeot uitstekend op orde hebben. Van indeling tot gebruikte materialen tot binnenruimte zijn gewoon goed in balans. Daarnaast is de facelift van de Peug in mijn beleving een goede keuze geweest, want hij heeft een veel stoerdere snuit op deze wijze.
Het valt op dat de auto van de binnenkant, op het centrale scherm na, niet echt gewijzigd is ten opzichte van de vorige versie, maar desondanks onderscheidt het zich nog steeds. Wat goed is hoef je ook niet te veranderen en dit is goed., vooral de brede armsteun is prettig met als leuke verrassing; het gigantische zwarte gat wat zich hieronder bevindt. Daar kan je zo ongeveer de hele inboedel, gekoeld en wel, in kwijt! Dat is echt een verademing! Wat iets minder praktisch is, zijn de bekerhouders. Die zijn gepositioneerd vóór de armsteun en achter de schakelpook, wat ervoor zorgt dat je eigenlijk geen flesjes in de bekerhouders kan plaatsen.., maar goed, what's in the name...
Buiten dat om, is het een bijzonder prettige omgeving om je in te begeven, de stoelen zitten fijn en bieden aan iedere mogelijke kant voldoende steun, de materialen die je aanraakt voelen prettig en redelijk hoogwaardig en het gebruiksgemak is over het algemeen gewoon prima.
DE EERSTE KILOMETERS
Doordat alles lijkt te kloppen qua interieur, is voor mij het rijden eigenlijk al een feestje. Maar buiten het interieur om is het rijden zelf ook absoluut geen straf! Met 130PK is het geen strepentrekker, maar voor mij heeft hij echt wel voldoende power om lekker mee te komen in het verkeer. Hij schakelt voor een fransman meer dan prima! Het korte pookje laat zich gemakkelijk bedienen en is trefzeker. De positie van de schakelpook ten opzichte van de armsteun is ook dik in orde., je hoeft niet overmatig met je arm naar voren om te schakelen.
Tijdens het rijden is het bijzonder prettig dat de airco en navigatie, etc. een pianotoetsje onder het centrale scherm hebben gekregen wat ten goede komt van het bedieningsgemak en ervoor zorgt dat je niet eindeloos moet zoeken naar een iets koeler windje in de auto.
SCHEEF STUUR
Doordat een drempel iets hoger was dan verwacht, klapte ik hier wat ongelukkig en iets te hard bij op, met als resultaat dat mijn stuur licht scheef stond. Irritant. Dus naar mijn vrienden van Haaima Hylkema te Drachten!
Uitlijnen was het devies en dat zou volgens hen het leven weer een stuk mooier maken., maar helaas. Zonder succes. Ik zal jullie het hele verhaal besparen, maar in totaal ben ik vijf(!) keer terug geweest om de scheeftstand te laten oplossen, wat ze niet gelukt is en tot overmaat van ramp hebben ze gezegd niks meer te kunnen en willen(!!!) doen, om het probleem op te lossen. Erg netjes, terwijl de auto nog garantie heeft.., maar goed, waardeloze ''service'', totaal onbeschoft personeel en bijzonder veel misplaatste arrogantie.
Uiteindelijk maar bij de wagenparkbeheerder neergelegd, voordat het uit de hand zou lopen. Via een andere weg is het wél netjes opgelost!
RIJEIGENSCHAPPEN
Je voelt je lekkerder in een Peugeot, maar geen F1 chauffeur. Niet dat ik die ambities heb, overigens. Door de zit van en het gevoel van de auto, merk ik dat ik juist heel relaxed ben. Hij trekt lekker, maar ik rij gewoon lekker mee, ik jaag de boel niet meer zo op. Dat is een beetje het gevoel wat ik ken uit mijn cactus-periode, je hebt daarin toch echt wel meer de drang je te laten zien op de weg o.i.d.., zeg het maar. Maar nee, de Peugeot anonimiseert je juist, je bent lekker incognito onderweg, je zoemt er geruisloos tussendoor. Tot je hem even in de toeren drukt, want dat laat hij ondanks 130pk echt wel wat merken. Dan stuurt hij ook echt verrassend strak en is hij echt wel zeker van zijn zaak! Verder doet hij alles hoe hij het moet doen., hij is prima geveerd, je zit uitstekend, voldoende zicht rondom, het multimedia werkt echt prima en de ruimte is dik in orde!
WINTERSPORT
Dit jaar gaan we met zijn tweeën op wintersport! Een heenreis van zo'n 980 kilometer voor de boeg, maar met de Peugeot weet ik al dat dit geen probleem gaat zijn! Omdat er altijd meer spul meegaat dan je denkt en we ook nog onze eigen ski's hebben, heb ik de dakkoffer maar vast klaargelegd., maar eenmaal tijdens het inladen sta ik versteld van wat er allemaal verdwijnt in de kofferbak! Dit is de eerste keer dat we zoveel moeten vervoeren in de auto en het valt nu pas op hoe ontzettend veel ruimte we hebben en oh ja, het ski-luik is een prachtige uitvinding ;-). De dakkoffer blijft dus thuis!
*Rijden naar Oostenrijk*
Super, relaxed, uitstekend zelfs! Dat zijn de woorden waarin ik de eerste 980 kilometer wil vangen. Je voelt gewoon dat je met een solide auto op weg bent, je hebt prima overzicht, hij schakelt erg fijn, je hebt echt wel voldoende vermogen ondanks ''maar'' 130pk en je zit gewoon heerlijk. Het navigatiescherm achter (of boven) het stuur werkt erg prettig, geeft nuttige informatie en is duidelijk. Dit heb ik vaak genoeg anders gezien en vind het daarom echt een verademing. Een goede reisauto laat zich kenmerken door het feit dat wanneer je uitstapt, je zo fris als een hoentje bent, en dat is hier dus het geval.
De adaptive cruise is met zo'n reis echt wel fijn en de lane assist is ook een prima compagnon voor dit soort ritjes.
Grappig, want ik vervloek beide in het dagelijks leven.
*Verbruik op de snelweg*
Gemiddeld rij ik rond de 140km/u. Snel genoeg en ik vind dat je in Duitsland niet gekker hoeft te doen dan je gewend bent, maar ieder voor zich. Voor het verbruik is het natuurlijk fijn dat de dakkoffer thuis kon blijven. Het gemiddelde verbruik valt mij echt ontzettend mee! Volgens de auto rijden we 6.7/100km (1:14,9) en volgens de bon en de gereden kilometers komt het verbruik neer op 1:13.3!
*Rijden in de bergen*
Doordat de weersomstandigheden dit jaar meer tranen trekken dan een gemiddelde begrafenis, is het niet echt glibberen en glijden op de weg. De wegen zijn overal schoon en zo ook de bergpas welke wij dagelijks over moeten. De bergwegen zijn peanuts qua sturen en vermogen. Je voelt wat de auto doet, zowel in de pedalen als in het stuur en alles voelt heel zeker aan.
Uiteindelijk toch nog wat sneeuw gehad en over de bergpas gehobbeld. Uiteraard iets minder snel dat op de sneeuwloze wegen, maar ook dit zonder nukken. Hoewel dat ook in verband staat met de Michelin winterslofjes.
Maar toch heeft de zit en het opgedane vertrouwen in mijn beleving wel een bijdrage aan de manier waarop je in de sneeuw rijdt, want vergis je niet, we zijn drie gestrande auto's tegengekomen en wij hobbelde keurig door.
VERDERE ERVARINGEN
Uiteraard zijn er ook zaken die iets minder bevallen. Zoals het multimediasysteem, die zo af en toe onbedienbaar is en vervolgens een zwart scherm toont. Dit is dan wel op te lossen door 7 seconden de telefoontoets in te houden (hard reset), maar wel een beetje irritant na 3x in 1 maand. Wel heb ik half-half begrepen dat dit via een update is op te lossen.
De motorkap zou van mij wel een gasveer mogen krijgen om hem omhoog te houden, maar dat is een luxeprobleem.
Als je het helemaal tot hier hebt gehaald, zal je ook gelezen hebben dat ik de Lane-assist en ACC in het dagelijks leven vervloek. En dit zal ook niet zo snel veranderen. De ACC is dus niet uit te schakelen. Nou ja, ACC aan of uit., maar het CC gedeelte waardeer ik dan weer wel.. Het vervelende van de ACC is dat ik persoonlijk vind dat de afstand tussen mij en mijn voorganger te groot is., zo groot dat mensen altijd nog snel hun auto er even tussenproppen waardoor ik weer afrem. Heel irritant.
De lane-assist zet in zo af en toe even aan als ik een broodje eet in de auto of net even iets anders voor handen heb. Hoewel het in de basis prima werkt en beter dan bij sommige andere merken, vind ik de bemoeizucht van het systeem nogal storend. Gelukkig is deze functie uit te schakelen als het broodje is verdwenen.
PLUS EN MINPUNTEN
+ ruimte
+ zicht
+ prachtig interieur
+ armsteun met veel bergruimte
+ bergruimte in het algemeen
+ stoelen, stuur en digitale cluster
+ automatische kofferbak met voet-veeg-functie(?)
- ACC
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.