Peugeot 206+ XS 1.4 (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206+ XS 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 63.000 km |
KM-stand laatst | 63.000 km |
Over mijn 206+
- 63.000 km
Aanschaf september 2015
Voordat ik tot aanschaf ben overgegaan van deze auto, reed ik in een Volkswagen Polo 9N met 75pk 1.4 motor; dit was mijn eerste auto. Deze auto heb ik een jaar lang met veel plezier gereden. Echter werd dit plezier regelmatig onderbroken door hoge onderhoudskosten. Naast het standaard onderhoud gingen vlot na elkaar de stuurpomp en de katalysator ook stuk. Omdat ik destijds een 19-jarige student was, werd deze Polo mij te duur door de garagerekeningen en daarom heb ik ervoor gekozen om te gaan kijken naar een andere auto, aangezien ik mijn vertrouwen in de Polo voorlopig verloren had en geen zin had in nog meer extra onderhoudskosten. Ik was wel gehecht aan mijn auto, dus makkelijk was deze keuze niet. De Polo had 180.000 km op de teller en ik heb hiervan 20.000 km gereden. Mijn volgende auto moest een auto worden met ongeveer dezelfde specificaties en ook moest de auto niet veel zwaarder worden dan mijn Polo en veel vermogen was ook niet noodzakelijk, dit om de vaste lasten op hetzelfde niveau te houden. Ik gebruik de auto vooral voor woon-werk verkeer (bijbaan) en vrije tijd, heel veel kilometers zullen er per jaar daardoor niet bijkomen.
Toen ik mijn Polo na een reparatie bij de garage weer op kon halen, viel mijn oog toevallig op een 206+ die daar in absolute nieuwstaat in de showroom stond voor een gunstige prijs; mijn interesse was gewekt. De standaard 206-variant van Peugeot heb ik altijd mooie auto's gevonden, met nog steeds een prima uitstraling ondanks de leeftijd ervan. Over de 206+ variant had ik al regelmatig wat gelezen en toen vond ik het maar een opmerkelijk besluit van Peugeot om de 206 op deze manier 'uit te melken'. Dit zou geen auto worden waar ik mijzelf in zie rijden dacht ik toen.
De 206+ die ik in de showroom aantrof, bleek de 1.4 XS variant met 75 pk vermogen te zijn, met de relatief betrouwbare TU3-motor van Peugeot erin. De auto was van 2009 en had ‘slechts’ 63.000km op de teller van de eerste eigenaar. Nadat ik auto van binnen en buiten had geïnspecteerd, werd ik enthousiast. De auto zag er ook van binnen nog als nieuw uit met een mooi sportief interieur en chromen accenten. Het viel mij wel op dat de auto van binnen iets krapper was dan de Polo, maar aangezien ik er vaak alleen in zou zitten was dit geen groot probleem. Bovendien bleek het gewicht lichter te zijn, waardoor de auto in een lagere wegenbelasting categorie kwam. Vervolgens de verkoper vertelt over mijn interesse en toen ging het snel. Ik maakte een proefrit en het viel mij op dat de Peugeot heel volwassen aanvoelt, met een pittig karakter. 75 pk is bij deze auto, gezien het lage gewicht, voldoende om normaal mee te kunnen met het verkeer. Verder ben ik zelf geen strepentrekker en heb ik een relaxte rijstijl. Toen de motor eenmaal op temperatuur was reed ik de snelweg op en ook op de snelweg vond ik de 206+ geweldig rijden. Eenmaal terug bij de garage een mooie inruildeal gemaakt en ik was de eigenaar van deze rode Peugeot.
September 2017 – 88.000KM
Inmiddels ben ik twee jaar eigenaar van mijn 206+ en de auto bevalt nog steeds goed! Ik ben zuinig op de auto en hij verkeert daardoor nog steeds in nieuwstaat. Momenteel staan er 88.000 kilometers op de teller en de kilometers zijn probleemloos afgelegd. De auto had bij aanschaf 2 jaar APK gekregen met een grote onderhoudsbeurt. In 2016 heeft deze auto een beurt gehad en recentelijk is de auto weer voor de jaarlijkse beurt weggebracht en is de 206 probleemloos door de APK gekomen. De onderhoudskosten van deze auto zijn niet heel duur en gezien de relatief eenvoudige 206-techniek, bleven grote kosten voor garagerekeningen uit. Verder laat ik de auto elk jaar grondig poetsen met een beschermlaag op de lak, zodat de auto er strak uit blijft zien. Sommige rode auto’s worden na verloop van tijd door de zon wat dof; dit hoop ik graag te voorkomen.
Sinds de auto in mijn bezit is, heb ik de auto beetje bij beetje meer naar mijn wens gemaakt. Bij levering stond de auto op 14’’ lichtmetalen velgen. Deze velgen heb ik vervangen voor een mooie set van 17’’ Dezent velgen. Persoonlijk vind ik dat de auto goed staan, al gaat dit wel ten koste van een stuk rijcomfort. Het verbruik van de auto is ongeveer 1/14 en gezien de brede banden (205/40R17), vind ik dit netjes en het komt in de buurt van de fabrieksopgave van 1/15,6.
Verder heb ik het volgende aan de auto veranderd:
- Armsteun toegevoegd.
- Rode remklauwen.
- Velours matten set.
- DAB+ radio met nieuwe speakers.
- Subwoofer + versterker.
- Ramen getint (B-stijl).
- RVS-sportuitlaat met sierstuk.
- K&N luchtfilter.
Momenteel is de auto naar wens en zijn er geen zaken meer die ik zou willen aanpassen. Zolang ik nog studeer is dit een mooi autootje om te hebben en voordelig voor mij in de maandelijkse vaste lasten. Ik gebruik hem vooral in mijn vrije tijd en voor het woon-werk verkeer. Zolang deze auto betrouwbaar blijft, zal ik er naar verwachting nog veel kilometers bij gaan rijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren