Peugeot 205 Génération 1.4i (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 205 Génération 1.4i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 155.972 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Een liefhebbers Auto!
- 162.505 km
Ik was specifiek en gericht op zoek naar een nette Peugeot 205 en eerlijk gezegd, was dat niet bepaald makkelijk. De 205 is namelijk langzamerhand echt een liefhebbers auto aan het worden, dus daardoor zijn de prijzen de afgelopen jaren ook helaas gestegen.
Al vind ik persoonlijk dat ik best een goede prijs voor mijn 205 Generation 1.4 betaald heb: namelijk € 750 totaal, voor een vijfdeurs die je relatief weinig tegen komt. De vijfdeurs had ook echt mijn voorkeur, want het is gewoon veel handigere dan een driedeurs. Vooral met in en uitstappen van passagiers!
Het is dus ook echt een auto waar je ook met gemak een weekendje kunt gaan toeren met vrienden: want de auto zelf is lekker licht en heeft een motor van 75pk, waarmee je goed mee kan komen in het moderne verkeer. Naar mijn mening zelfs beter dan hededaagse auto's, welke in dezelfde gewichtsklasse vallen.
Het is dus gewoon heerlijk auto rijden in zo'n 205 en motorische verkeert mijn exemplaar gewoon in goede staat, dus daar heb ik wel geluk mee gehad. Al heb ik er helaas wel aan kosten aan gehad, en moet er ook nog het een en andere aan de auto gebeuren.
Zo heb ik de banden al vervangen door 4-seizoensbanden van Vredestein, wat mij € 260 koste. Maar daarmee hoef ik mij ook direct geen zorgen te maken, wanneer ik in de winter met de auto naar Duitsland wil.
Dus ik zag de banden ook als een noodzakelijk kwaad, anders blijf ik klooien met zomerbandjes. En een discussie met oom agent in Duitsland zie ik ook niet bepaald zitten, maar daarnaast gaat het natuurlijk ook over mijn eigen veiligheid!
Andere kosten die ik gemaakt hebt, zijn het vervangen van de remschijven en remblokken. Daar was ik € 93 totaal aan kwijt: maar eerlijkheidshalve, was ik er wel echt vroeg bij. Want ik had nog makkelijk met de oude remschijven kunnen rond rijden, maar op advies heb ik ze toch eerder laten vervangen.
Tot slot zijn er nog een aantal lijken uit de kast gekomen: een van de kwalen van een 205 Generation is het subframe, dat wil nog wel eens gaan roesten. En als dat te erg is, dan kom je het te vervangen omdat de auto anders niet door de APK komt. Dus dat staat nog op te doe lijst, alleen ik moet ik eerst een subframe vinden en dat zal ongeveer tussen de € 25 a € 75 gaan kosten.
Persoonlijk vind ik de kosten wel mee vallen: maar het is hier en daar een tientje, dus je moet echt geen 205 gaan rijden als je geen geld in onderhoud wilt steken. Al geld dat eigenlijk voor iedere auto, of je moet het leuk vinden iedere jaar een andere auto te kopen?!
Maar bij een Peugeot 205 is er altijd wel iets dat gemaakt dient te worden, of je moet toevallig een heel goed exemplaar gekocht hebben. Alleen dan betaal je er ook naar, terwijl onderhoud bij de 205 eigenlijk best goedkoop is. Je moet het alleen niet via een officiële garage doen, en ook is het vinden van onderdelen soms lastig.
Hoe dan ook, de auto heeft mij sinds aanschaf niet in de steek gelaten en in een korte periode heb ik dan ookal ruim 6535km afgelegd en ben zelfs al met de auto in Groot Brittannië geweest. Wat ook geen enkel probleem voor de auto bleek te zijn.
Autorijden kost geld!
- 162.809 km
Ik had natuurlijk tot de APK kunnen door rijden met de auto, zonder enig onderhoud te plegen. Maar ik prefereer om het achterstallige juist nu al uit te voeren, zo kom ik op de APK niet plotseling allemaal verassingen tegen!
Maar gaandeweg lopen de kosten voor het onderhoud toch aardig op: eerst € 260 voor een set Vredestein 4-seizoensbanden, daarna voor € 93 de remschijven en remblokken voren. En als dat alles was geweest, dan was ik echt blij geweest.
Alleen ik kom er langzamerhand achter, dat een auto in deze prijsklasse vaak het nodige achterstallig onderhoud heeft. Dus ik denk ook niet, dat een andere auto kopen verstandig zou zijn: want auto rijden kost nou eenmaal geld, en alleen bij een nieuwe auto kan ik zeker zijn dat er geen achterstallig onderhoud aan zit.
Afzien van de banden valt het eigenlijk best nog mee vind ik: alleen nu kom ik de auto ook opnieuw uit te lijnen, nadat de draagarmen en subframe vervangen waren wijkt mijn auto uit naar links. Gelukkig kost uitlijnen niet zoveel, maar ik had er alleen niet op gerekend.
Daarnaast is de aandrijfas rechts gescheurd/lek, dus die dien ik ook te vervangen. En de koppakking zweet ook al, dus dat komt er ook vast wel eens aan in de toekomst. Ik begrijp dus best waarom zoveel mensen hun auto maar naar de sloop brengen, alleen ik zie het als een investering.
Al hoef ik die koppakking natuurlijk nog niet te laten maken, dus hopelijk word dat zweten niet veel erger. Die koppakking stel ik namelijk liever uit, dat is best een dure reparatie helaas. Het scheelt gelukkig wel dat onderdelen voor deze auto lekker goedkoop zijn, want dat is bij een nieuwe auto absoluut niet het geval.
Nieuwe APK en 3e Roadtrip Engeland
- 173.085 km
Afgelopen oktober ben ik met de 205 dit jaar, voor de derde keer in Engeland geweest. En dit keer waren het flink wat meer KM's die de 205 moest afleggen: want de roadtrip ging dit keer richting Cornwall, en dus ook de Jurassic Coast bezocht.
De 205 bleek hier geen enkele moeite mee te hebben: probleemloos heb ik de +- 2000km afgelegd, zelfs toen storm Brian Cornwall een bezoekje bracht. Wel heeft de 205 enkele schrammetjes opgelopen, doordat je op kleine landweggetjes in Engeland vaak de struiken in dient te duiken met je auto!
Maar tijdens de roadtrip ging alles gewoon goed: ik had pas pech met de auto, toen ik thuis in Nederland was aangekomen. Mijn linkerachterband bleek toen lek te zijn: de boosdoener was een schroef, en gelukkig was de band verder niet beschadigd. Dus na een noodreparatie door de ANWB, is de band voor € 25 gerepareerd geworden.
Sindsdien ben ik alweer 3177km verder, en heb ik de auto allang door de APK gekregen. Er was enkel wat roest onder de motorkap, dat gelast moest worden en de rechterkoplamp moest vastgezet worden. Dus nu kan ik gewoon een jaar zorgeloos rondrijden.
Ik ben dus ook niet van plan om tot de volgende APK nog preventief onderhoud uit te voeren, naar mijn mening is dat niet nodig. Aangezien de auto momenteel in een hele goede staat is, en ik ga er ook gewoon voorzichtig mee om.
Afscheid genomen van de Peugeot 205
- 180.000 km
Nadat ik al ruim € 1000 aan onderhoud in de auto gestoken had, in nog geen jaar tijd: bleek dat de auto nog meer problemen had. De startmotor was overleden, de koppeling was bijna op en de koppakking was lek/zweten.
Ik was er net mee teruggekomen van Engeland, waar ik ongeveer 2150km afgelegd had. In Dover begon de zeik echter, en gaf de startmotor af signalen dat hij op sterven was. Gelukkig kon de AA mij weer op weg helpen, dus wij zijn nog veilig thuis gekomen.
En toen begon het gezeik pas echt: want ik constateerde dat er aardig wat olie in Koelvloeistof vaatje zat. Dus heb ik de buurman eens gevraagd te kijken, welke het een goed idee vond om Barleaks uit te proberen. Dat zou kunnen helpen bij een lekke koppakking....
Uiteindelijk vertelde hij dus ook, dat mijn koppeling op was: dat had ik zelf ook al gemerkt, maar ik dacht dat het met de koppakking te maken had. Kortom de koppakking was wel eventjes mijn minste zorg, omdat ik daar immers best lang mee door zou kunnen rijden.
Als eerste zou de startmotor en koppeling vervangen moeten worden: de kosten, voor de koppeling zou op zo'n € 400 komen en dan zat er nog niet eens een nieuwe startmotor in. Dus dat zal vast € 200 tot € 350 extra gekost hebben. Zo heb ik dus de totale kosten om alles te maken, geschat op minimaal € 1500 en dan zou het wit door een garage gedaan worden.
Uiteraard, zou zwart goedkoper zijn: maar dat vind ik zelf niet zo fijn, omdat je daar ook mee moet oppassen. Voor mij was de auto dus financieel Total loss en omdat ik ruim 22.000km gereden had. Was het okay voor mij om de auto af te schrijven.
De km-prijs kwam uiteindelijk uit op € 0,18 per km. Ik heb online dus een andere auto uitgezocht, die precies aan mij wensen voldeed: zuinig, genoeg pit en ruim genoeg. Het is de Suzuki Celerio geworden, een jonge auto met nog geen 35.000km op de klok.
Ook hier ben ik de tweede eigenaar van, maar i.t.t. de Peugeot 205 zit hier wel een onderhoudsgeschiedenis bij. Dus gezeik met die auto verwacht ik niet, en het onderhoud is veel goedkopere de komende jaren: omdat ik enkel voor de beurten langs hoef, en zoals ik rustig rij kan er ook niet veel stuk gaan.
Ik ga de Peugeot 205 zeker missen, maar aan de andere kant ben ik blij dat ik eindelijk een moderne auto heb. Want in de ellende die ik met de 205 had, daar heb ik geen zin meer in. Leven is daar veel te kort voor en ik ben geen arme 18e jarige, maar een 30 jarige die gewoon een centje gespaard heeft.
Dus dan mag jezelf ook weleens belonen :D
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.