Peugeot 205 GE 1.1 (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 GE 1.1 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 155.987 km |
KM-stand laatst | 198.423 km |
aanschaf
- 156.021 km
Ik heb me deze 205 aangeschaft aanvankelijk als overbrugging voor de tijd dat ik met mijn 405 bezig zou zijn om de kachel radiator te vervangen. Na een grondige inspectie van het wagentje heb ik besloten deze te handhaven en weer fris te maken.
Voor het moment komt dat neer op een ander interieur (aangeschaft voor €25,-), een klokje er in (aangeschaft voor €10,- origineel Peugeot), een linker koplamp (€5,-) en een slotensetje zodat ik weer 1 sleutel heb (nog aan te schaffen).
Nog een beurtje geven en dan moet alles weer in orde zijn.
Voor de anderhalve ton loopt het motortje goed zowel warm als koud. Remmerij, vering en electiek; alles helemaal goed. Benieuwd hoe ik er tegenover sta over een maandje als ik de nodige kilometers verder ben.
de eerste maand
- 156.436 km
Nu na een maand gereden te hebben met de 205 is het te merken dat de auto lange tijd niet heeft hoeven werken. Van alles komt tegelijk naar boven. Een slangetje op de carburateur zweet door en ook de anderen zijn niet meer mooi te noemen. (alles bij elkaar €15,-) De kleppendekselpakking begint te zweten op de hoeken. (heb ik nog liggen)
Sinds eergisteren is de dynamo erg luidruchtig geworden. (€20,- getest gebruikt) Ook laat de radiateur zich af en toe ruiken. (€55,-)
Het beurtje is dus meer dan nodig. De onderdelen zijn nog goed te vinden en niet duur dus geen ramp. Het blokje gebruikt geen olie in de afgelopen 400 kilometer, althans niet meetbaar.
Het nieuwe interieur is een hele verbetering en ook de lange ritten zijn geen uitputtingsslag.
Nadelen waar ik tegen aan loop. De vierbak; ik blijf regelmatig zoeken naar de vijf die er dus niet is, en ook niet komt want hij schakelt goed en het verbruik blijft wel erg gunstig. Een rit over 150 kilometer buiten de bebouwde kom met snelheden van 80 tot 135km/u gaf een verbruik van 1:19,6.
Andere nadelen zijn het raamzwengelen en de deuren die ik om de havenklap vergeet allemaal te sluiten. Dit staat op de nominatie om na het onderhoud op te lossen met twee mooie setjes om deze problematiek, voor mij dan, op te lossen. Hierbij komt dan ook meteen deurbekleding in de stijl van het meubilair en rolgordels achterin.
Kortom: lekker bakkie en ik ga het steeds leuker vinden. De kwaaltjes die zich nu ineens manifesteren vergeef ik graag; het is niet anders dan gewoon ondehoud en ook nog betaalbaar en goed zelf te doen.
1e kwartaal
- 158.826 km
Na drie maanden is het wagentje vandaag door de APK gehaald. Geen aandachtspunten. Tenminste op het APK rapport, zelf weet ik dat de remschijven en de aandrijfassen voor volgende keuring aan de beurt zijn. Een nieuwe koplamp en achterlichtkappen zullen er dan ook al zijn.
Vlak voor de keuring de voorruit er uit gekopt wat ik op zich best een prestatie vind daar de auto gewoon geparkeerd stond en ik het dashboard aan het boenen was. Er zit nu een groen getint exemplaar in en dat bevalt me zoveel beter dat ik ook de andere ramen ga vervangen.
In de afgelopen tijd ook maar de uitlaat compleet vervangen; deze was bijna door en wachten tot de gaten er in vallen vond ik niet nodig.
Verbruik van 1:13,7 bij gecombineerd stadsverkeer en forensen is ook een zeer mooie waarde.
Olie verbruik is nihil.
Koelvloeistof verbruik (de radiateur is soms te ruiken) is in 3000km een driekwart liter.
De stoelen die er vlak na aanschaf ingezet zijn (generation) voldeden aanvankelijk zeer goed maar na het rijden in de 205 van een kennis die zijn exemplaar had uitgerust met GTI stoelen van een 106 was ik om; díe moeten er ook in komen! Veel meer steun en ook een (nog) beter zitcomfort op de lange afstand.
En inmiddels zijn die er ook. Eerst de achterbank aanpassen zodat daar hoofdsteunen op komen te zitten en dan de bekleding vermaken zodat die op de 205 kussens past.
Nog genoeg te doen en voorlopig rijdt de 205 gewoon door.
twee jaar
- 166.891 km
Inmiddels is de twee jaar gepasseerd. Vanwege een mooi aanbod van de verzekering staat de auto nu op naam van mijn vrouw.
Dat dit oudje niet helemaal zonder problemen de lange periode van stilstand heeft doorstaan wist ik al bij aanschaf want er is toch wel weer wat nodig geweest om te vervangen.
Er zitten nieuwe aandrijfassen onder (homokineten kapot) en onlangs gaf de versnellingsbak de geest. Gelukkig had ik nog de bak van de door mij gesloopte 205 Generation liggen. (http://www.autoweek.nl/autoreview/42241/peugeot-205-generation-14i) (even plakken in browser) Nu dus voorzien van een vijfbak rijdt het allemaal nog beter. Dus toch een vijfbak hoewel ik die vlak na aanschaf niet nodig achtte.
De stoelen van de 106 GTI in opslag hebben plaats moeten maken voor een lederen setje uit een 306 GTI. Zit er nog niet in want dat vraagt om grote aanpassingen aan het onderstel.
In de planning om te plaatsen:
* vloerbedekking uit een 205 GTI (rood)
* voor- en achterbumperspoiler GTI
* achtergordels
* speakertjes achterin in zijwand
* getinte achterste zijruiten (zitten er al in)
* verlaagde veerpoten voor
* interval op ruitenwisser
* kabelboom van een GTI onder dashboard
* tellerset GTI
Nog genoeg te doen dus. Afgezien van de kapotte versnellingsbak en homokineten zijn er geen problemen geweest en rijdt het wagentje nog steeds dapper door.
The end
- 198.423 km
Aan alles komt een eind en zo ook aan deze 205.
Het laatste jaar was al een beetje kwakkelen. De carburateur was 'op' met lekkage langs de kleppen/schuiven en dus slecht starten en slecht stationair lopen.
Tijdens de rit naar Lutten waar 205Totaal zit (HET adres voor je 205) klapte ook de koppakking eruit waardoor er zoveel witte rook werd uitgestoten dat het verkeer achter me in de problemen zou komen. De optelsom voor alles wat er zou moeten gebeuren was gewoon simpelweg te hoog geworden.
Inmiddels is er wel een vervanger in de vorm van een 205 ACE 1.1 in GTi trim.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.