Peugeot 106 Sport 1.4 (1998)

autoreview

Peugeot 106
Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106 - interieur

Signalement

Uitvoering106 Sport 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf195.000 km
KM-stand laatst211.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste Ervaringen

  • 195.700 km

Vandaag mijn 106 opgehaald bij de verkoper. Gelijk een fikse rit gereden, dus genoeg tijd de auto op me in te laten werken. Wat zaken die opvielen:
+ sportief motorgeluid
+ onderstel
+ sportstoelen (ook al is rugzitting te kort)
+ airconditioning
+ radio / cd
+ geen technische mankementen
- zitpositie niet ideaal voor mijn lengte (1.92)
- koppeling aan zware kant
- stuur aan zware kant, niet duidelijk of bekrachtiging werkt
- versnellingsbak vrij hakerig en zit veel 'ruimte' in
- 3500 toeren bij 120, 4000 bij 130
- aantal 'knoppenlampjes' op dashboard kapot
- verstralers functioneren niet

De 106 is mijn eerste eigen auto; ben al jaren op zoek maar pas nu besloten aan te schaffen omdat mijn studenten OV deze zomer afloopt. 106 was dé keuze omdat hij er vrij tijdloos uit ziet, minder suf is dan andere auto's van deze leeftijd en in deze klasse (zeker de Sport), goedkoop is qua belasting en verzekering, en onderhoud eenvoudig is. Over dat onderhoud; veel daarvan wil ik ook zelf gaan doen om nog meer geld over te houden voor benzine :)

UPDATE 198.000:
- Aircoleiding lek
- Bezig met overspuiten mindere delen van de lak (waaronder dak)
- Stuur vervangen door de luxere variant met airbag - ook al is deze niet aangesloten
- Koelvloeistof flush gedaan
- Verbruik zo'n 1:16.5

APK

  • 203.800 km

8/12 apk keuring gehad. Van tevoren wat zenuwachtig, bij een goedkope tweedehands auto weet je nooit hoe erg het is, er is meestal wel wat achterstallig onderhoud. Het viel echter mee; het enige echte afkeurpunt was een remverschil aan de achterkant, veroorzaakt door lekke wielremcilinders in de trommels. De prijs die de garage echter wilde hebben voor de reparatie was me echter te fors.

Daarom op 29/12 opnieuw gekeurd, na zelf een en ander geprobeerd te hebben. Uiteindelijk andere garage bereid gevonden de klus veel goedkoper te klaren (als ik zelf de onderdelen zou aanleveren). Dit leidde tot goedkeuring.

Zomer komt eraan

  • 211.800 km

De tijd vliegt, ik heb de 106 inmiddels al weer bijna een jaar. Met de hitte van de laatste tijd is het wel echt vervelend dat de airco niet werkt, dus heb mij voorgenomen de auto voor de zomervakantie toch nog in te wisselen voor iets anders. Dat is nogmaals niet omdat de 106 niet bevalt, het is echt een geweldige beginnersauto door de lage gebruikskosten en het toch sportieve en moderne uiterlijk. Na de APK heb ik er verder overigens geen problemen mee gehad, al merk ik dat het beruchte 1.4 Tu probleem, de koppakking, ook ooit een ding gaat worden. Want na meerdere dagen stilstaan vind ik soms wat olie op de parkeerplaats en zit er wat prut in de KVS. Qua rijgedrag is er niks te merken, dat is nog net zo prettig als voorheen.

Als opvolger komt er weer een Leeuw, maar dan een 206. Al een tijdje houdt ik het aanbod van 1.6 16v en 2.0 16v (GTI) modellen in de gaten, maar het valt nog niet mee iets leuks te vinden binnen het door mij bedachte budget. Veel te veel 206jes zijn geleverd in een saaie kleur, zoals zilvergrijs of donkerblauw. Ik heb veel liever het felle blauw of rood, of zwart als er een mooi contrasterend interieur in zit. Vanwege het grote aanbod wil ik een versie die goed in de spullen zit, dus liefst met climate controle en mooie lederen bekleding. Ook vind ik de Phase II door zijn meegespoten bumpers en multiplex interieur (jargon, worden 206jes met modernere electronica zoals een boordcomputer en autom. verlichting mee bedoeld) wat aantrekkelijker. De 1.6 16v met 110pk is vaak in nettere staat te vinden dan de GTI (136pk) binnen mijn budget en het verbruik is ook wat schappelijker (1:15 ipv 1:13) maar de genoemde kleuren zijn dan weer erg zeldzaam op deze motor.

Ik ben wel erg benieuwd wat m'n 106 op gaat brengen zodra hij in de verkoop gaat, ik heb er altijd netjes voor gezorgd door problemen direct aan te pakken en het een en ander preventief te vervangen. Toch zie je van de buitenkant wel dat het auto met wat kilometers is door het wat versleten dak (zelf bijgespoten maar blijft zichtbaar), de oude wieldoppen, en hier en daar een krasje (niet door mij veroorzaakt, omdat het mijn eerste auto is ging ik er altijd mee om alsof het een Ferrari was). Het leuke is dat mijn 106 Sport door het GTI-exterieur en Rallye-interieur nog wel eens behoorlijk populair zou kunnen zijn. Vergelijkbare modellen worden vaak voor meer aangeboden dan waarvoor ik mijne gekocht heb, dus wie weet kan ik een kleine winst maken bij de verkoop waarmee het onderhoud en de houderschapskosten van afgelopen jaar deels terugverdiend zijn :)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.