Peugeot 106 Sport 1.6-16V (1998)
Budgetgummen!
F 32.500, dát ben je kwijt voor de snelste 106 en daarmee is de Sport 1.6 16V een van de goedkoopste sportwagens in ons land. Maar het is tevens de duurste 106 die er is. Echter: voorheen kostte een 106 GTI met dezelfde motor f 37.000. Peugeot heeft die drastische prijsverlaging weten te bewerkstelligen door te beknibbelen op de uitrusting. In vergelijking met de GTI heeft de Sport bijvoorbeeld geen ABS en lichtmetalen wielen meer en verder is het interieur wat eenvoudiger van uitvoering.
Peugeot 106 Sport 1.6 16V is dus de naam. En daarmee schaf je je zoals gezegd de snelste 106 aan. Ga maar na 120 pk bij een totaalgewicht van 925 kilo. Daarmee komen we dus aan een pk/kilo-verhouding van 1:7,7. Ofwel 1 pk heeft 7,7 kilo mee te slepen. Om de gedachten te bepalen: een toch al wel vlotte 106 (1,4-liter 75 pk) 'doet' 11 kilo per pk. Dít is niet zomaar een 106. Dat zie je om te beginnen aan zijn uiterlijk: spatbordverbreders, gemeen priemende vérstralers (die automatisch inschakelen als je het groot licht aanzet) en brede wielen met eh... wieldoppen. Tja, die lagere prijs moet toch ergens vandaan komen en lichtmetaal is natuurlijk wel leverbaar. Van binnen zien we een mengeling tussen GTI en de tot onze grote droefenis onlangs verscheiden Rallye. Het dashboard is zeer compleet met zowaar een olietemperatuurmeter. Verder: de stoelen en de bekleding van de Rallye. Compleet? Centrale vergrendeling, elektrieke raampjes en zelfs stuurbekrachtiging doen de rechtgeaarde Rallye-liefhebber waarschijnlijk huiveren, maar het zit er wel allemaal op. Maar we raden ook de spartanen onder u aan toch maar even in te stappen, want het Rallye-gevoel is er wel degelijk. Dat begint met het wat minder geslaagde stuur: da's van plastic, maar weet dat Momo iets zeer geschikts heeft.
Gretige motor
Starten. Aaaah, die zestien-klepper klinkt stationair al erg bruut. En dat gaat door tot ruim over de 7000 tpm (!) waar de begrenzer ingrijpt. Nee, die toerenteller is niet kapot, de zestienklepper is zo gretig! En door de verschillende versnellingen heen is er inmiddels heel wat gebeurd. Zo heb je de
0-100 afgelegd in maar 8,5 seconden. En natuurlijk heb je dan ook even geprobeerd hoe vlot die tussenacceleraties gaan. Wij redden het van 80-120 km/h in 8,2 en 11,0 s in respectievelijk de 4e en de 5e versnelling. En da's werkelijk bloedsnel. En natuurlijk gaat dit alles gepaard met een gezonde portie herrie. Bij 100 noteerden we 71 en bij 120 km/h maar liefst 74 dB. Maar: het is een opzwepend sportief geluid. Laten we niemand horen over 'vermoeiend op lange ritten' en dergelijke: deze m-et je gewoon horen. Hij heet geen GTI meer, maar hij is het wel degelijk. En dat geldt ook voor het weggedrag. Alle Peugeots van het type 106 staan bekend om hun nerveuze achterkant en deze Sport biedt dat in overtreffende mate. In snelle slingers is het met een sportieve rijstijl oppassen geblazen. Met deze 106 betekent dat: áltijd oppassen, want hoe je het ook wendt of keert, je bent altijd snel bezig. Dit machientje is namelijk extreem gevoelig voor... gas loslaten. Stel je zit midden in een snelle bocht. Als je rustig van het gas gaat, begint de achterkant 'te duwen'. Gas er op en d--r, niks aan de hand. Ga je onder gelijke omstandigheden abrupt van het gas: dikke kans dat je achterstevoren komt te staan. Hoe te handelen? Ten eerste (we zitten nog steeds in die bocht): stuur iets tegen de richting van de bocht in en ga op dat moment van het gas. Resultaat: een prachtig gecontroleerde schuiver. De 106 Sport is het bewijs dat je voor overstuur echt geen achterwielaandrijver nodig hebt. Zolang je echter niet met het gas aan het spelen bent, is de Sport uitermate neutraal en dus snel. Sneller dan wanneer je overstuurd raakt, maar wat leuk is kan natuurlijk niet lang genoeg duren. Eén advies willen we echter in dit geval niet achterwege laten. Bouw dit kunstje voorzichtig en veilig op... Is de 106 stug? Jawel, hij is hard, keihard. We hebben het idee dat de 106 GTI een stuk comfortabeler was afgeveerd. De Sport zet dat recht: zo moet 'ie zijn. Voor de liefhebbers van klein snel, amusant en niet te duur is er in Nederland maar één mogelijkheid: Peugeot 106 Sport 1.6 16V.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 106 Sport 1.6-16V |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 14.748 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 6.600 tpm |
Maximaal koppel | 145 Nm bij 5.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.678 mm / 1.610 mm / 1.357 mm |
Wielbasis | 2.385 mm |
Massa leeg | 925 kg |
Laadvermogen | 461 kg |
Aanhangermassa geremd | 700 kg |
Banden | 185/55HR14Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s (fabrieksopgave: 8,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,2 s / 11,0 s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

Peugeot 106 Rallye (1996) - Op de rollenbank

Seat Arosa 1.7 SDi 303.977 km - Peugeot 106 1.5D 407.733 km - Klokje Rond

Peugeot 106 GTI (1997) - Klokje Rond

Peugeot 106 1.5D Accent (1999) - Klokje Rond
