Peugeot 106 Sport 1.1 (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 Sport 1.1 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 58.000 km |
De eerste kilometers
- 58.000 km
Nadat ik mijn vorige auto (Volvo 480) had verkocht, ben ik op zoek gegaan naar een auto met wat lagere kosten. Als student maak ik weinig kilometers maar vind ik het wel fijn om een auto te hebben. De Volvo was m'n eerste auto en gelijk ook een dure les. Ik wilde graag een mooie oude Volvo en omdat door de weinige kilometers de variabele kosten niet veel uitmaakten, werd het een lichte Volvo (lage wegenbelasting =lage vaste lasten) maar met wel een hoog benzineverbruik en onderhoudskosten. Ik kocht de auto met veel achterstallig onderhoud en kwam er naar mate te tijd vorderde achter dat ik niet het type ben dat urenlang kan/zin heeft om te sleutelen. Omdat de ramen nauwelijks meer opengingen (het werd zomer en de interieurblazer deed het vaak niet), de hele klokkenwinkel niet meer werkte er veel roest en rammelingen in zaten heb ik de auto uiteindelijk met moeite en veel verlies verkocht. De heerlijke 2.0 motor met automaat, super fijne stoelen met stoelverwarming en zijn bijzondere uiterlijk hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat ik de auto een half jaar heb gehad.
Nu dus mijn verstand aangezet en gaan zoeken naar een simpele, betrouwbare, lichte en zuinige auto. Omdat ik niet het type grijze Polo ben moest het wel een leuke verschijning zijn en na even zoeken vond ik deze Peugeot van de eerste eigenaar met maar 55dkm op de teller. Het is een sportuitvoering wat inhoud dat er een soort sideskirts en bredere wielkastranden opzitten, beide meegespoten, sportstoeltjes en lichtmetalen velgen. Met name de gele kleur maakt de auto een leuke verschijning vind ik. Geen airco, stuurbekrachtiging, elektrische ramen of ander ongein dat kapot kan. De 1.1 met 60 pk is ook niet representatief aan het label 'Sport'.
Na de 16 jaar oude Fransman bekeken te hebben en een goed gevoel bij het verkopende autobedrijf had, heb ik hem gekocht. De auto rijdt als nieuw. Afgezien van een klein beetje loslatende blanke lak op de bestuurdersdeur en achterbumper, geen rammeltje of kraakje en zowel van binnen als vanbuiten geen gebruikerssporen.
Mijn moeder heeft korte tijd een 107 gehad en je merkt dat het schakelen even rubberachtig aanvoelt als bij die auto. Hoewel die auto's evenveel pk's hebben vind ik de 4-cilinder in de 106 wel fijner omdat ie aanzienlijk stiller is. Als je alleen in de auto zit kom je goed mee met het verkeer en heeft de motor ook laag in de toeren voldoende power. In z'n drie over een rotonde kan makkelijk. Echter als je met 2 of zelfs meer in de auto zit dan moet je er wel aan trekken.
De sportstoeltjes bieden veel zijdelingse steun waardoor je goed vastzit, maar zelfs voor mijn kleine lengte (1,80) is de steun voor je onderbenen slecht. Ook het in de goede stand zetten vind ik lastig vergeleken met de stoelen in de 480 waarbij je traploos kon verstellen. Precies de goede stand vinden is lastig. Daarentegen hoor ik van meerijders dat de ruimte op de achterbank goed te doen is. (Misschien door lage verwachtingen als je vanaf de buitenkant naar de kleine auto kijkt).
De Kanarie heeft geen stuurbekrachtiging en dat was aan het begin wennen maar wel erg leuk. Het voelt aan als een kart in combinatie met de vrij stugge (vergelijkbaar met de 107) vering. Vlak na de aankoop heb ik er een moderne radio ingebouwd met aux/usb. Ik was hem ongeveer iedere 2/3 weken met de hand en heb hem laatst gewaxt.
De eerste maand 3000 km (ivm vakantietijd) gereden en deze zijn goed bevallen. Met een verbruik van 1 op 18 rijd je net even wat fijner dan met een auto die 1 op 9 rijdt zoals de 480.
2 minpuntjes:
-Interieurverlichting gaat niet automatisch aan bij openen van passagiersdeur. Dit moet even opgelost worden.
-Laatst zaten we met z'n vieren 1,5 uur in de auto met 130 km/u en toen de auto weer stilstond met draaiende motor knipperden de handrem en olielampjes tegelijkertijd heel snel bij het optrekken. Dit gebeurt wel vaker bij een warme motor, heb de oorzaak nog niet gevonden.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

Peugeot 106 Rallye (1996) - Op de rollenbank

Seat Arosa 1.7 SDi 303.977 km - Peugeot 106 1.5D 407.733 km - Klokje Rond

Peugeot 106 GTI (1997) - Klokje Rond

Peugeot 106 1.5D Accent (1999) - Klokje Rond

Lezersreacties (0)
Reageren