Peugeot 106 XR 1.1 X (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 XR 1.1 X |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 100.438 km |
KM-stand laatst | 101.012 km |
Eerste auto gekocht
- 100.438 km
Hoe kom ik eigenlijk aan deze auto?
Het is 24 Augustus 2022. Op mijn werk (Autobedrijf) stond een zwarte Suzuki Swift uit 2008 te koop. Een jong stel kwam naar mij toe om te vertellen dat ze een afspraak hadden gemaakt om die auto te komen bekijken. Ik laat ze de auto zien en vervolgens gaan de twee een stukje rijden. Na de proefrit kwamen ze enthousiast terug, ze vertelde dat ze erg geïnteresseerd waren en de auto wel te willen kopen. Na een babbeltje kwam het aan op onderwerp prijs. Ze wilden graag hun oude auto inruilen. Mijn collega kwam ondertussen naast ons staan en het jonge stel wees naar de auto die ze wilde inruilen. Een iets wat verwaarloosde (zo op het oog) Peugeot 106 1.1i XR uit 2002. Gelijk vertelde ze erbij dat er van alles aan mankeerde. Een grote deuk in de bestuurders deur en zijscherm, een barst in de voorraam en een Airbag lampje dat brandde. " Dat word de sloop'" hoor ik ze nog zeggen. Toen ik hem bekeek zag hij er wat viezig en vaal uit. De eigenaren vertelde ons dat hij van binnen nog erg netjes was voor zijn leeftijd en dat klopt. De Peugeot had een mooi blauw, smetteloos interieur. Tja.. hij had ook maar 100.000 km gelopen in 20 jaar tijd. 250 euro!, dat konden we voor de auto geven. En dat was een deal, de twee keken elkaar enthousiast aan. Mijn collega nam het van mij over en ging met hun alles rond maken. Niet lang daarna waren de twee eigenaar van de zwarte Suzuki Swift en reden ze bij ons de straat uit.
Ik keek naar de auto. Wat is dat eigenlijk een leuk ding zeg! Er zat een open dakie in! Een optie waar ik persoonlijk altijd erg blij van word. Het was even na sluitingstijd, mijn collega en ik gingen voor de grap even een rondje over het industrie terrein rijden. Hij tikte mij aan en vroeg of dit niks voor mij was. Tja.. ik had mijn rijbewijs nog niet dus of dit wat voor mij was? Geen idee...
Ik kreeg de 106 maar niet uit mijn hoofd. Ik ging het thuis maar overleggen (omdat hij nog niet op mijn naam kon i.v.m. minderjarig zijn). Mijn baas vertelde dat ik hem voor de inruilprijs mocht overnemen, dus voor 250 euro. Gelukkig kon hij op mijn vaders naam staan totdat ik 18 word. Ik kon de 106 echt niet naar de sloop zien gaan. Graag wil ik h'm helemaal gaan opknappen en een tweede leven geven.
Enige tijd later
- 101.012 km
In de tussentijd is er al veel met de auto gebeurd. Er zitten nu originele GTi velgen onder (Alize), de auto is volledig gepolijst, er zitten luxe kenteken platen op en er is een nieuwe voorruit geplaatst ( de oude zat een barst in). De oorzaak van de barst/ scheur in de ruit is waarschijnlijk door de roestvorming die eronder zat. Dit is geheel geschuurd, geplamuurd en opnieuw gespoten. Er is ook een nieuwe APK opgekomen waarbij de dynamo, ruitenwisserbladen en een aandrijf as zijn vervangen ( homokineet kapot). De linker dorpel had bij het linker achterwiel helaas aan de binnenzijde roestvorming. Dat is door mijn collega gelast, anders zou hij niet door de APK komen. De remklauwen hebben daarnaast ook een ander kleurtje gekregen en ik heb een nieuw openluchtfilter geplaats voor een iets donkerder geluid. De 106 heeft wat nieuwe gebruikte onderdelen gekregen (o.a. afdekkappen c-stijlen interieur, sportievere pookknop en een nieuw voorscherm). Een vaak voorkomend probleem van de 106/Saxo is dat de kleppendeksels erg snel vergaan (roesten). Ik heb de kleppendeksel verwijderd en opnieuw gespoten. Dit ziet er toch wat mooier uit als je de kap open trekt ;)
Kosten:
APK: € 164,-
Gebruikte onderdelen: €55,-
Overig: € 100,-
Volle tank: +/- 65,-
De auto bevalt erg goed, hij is zuinig en goedkoop in het gebruik. Voor zijn leeftijd rijd hij erg goed, daarom blij mee dat ik hem van de sloop gered heb ;) De XR heeft de standaard stoelen erin zitten, maar ook die zitten erg goed (ben zelf 1,92). Verder begint het opendakje een klein beetje te lekken met het winterse weer, dus heb ik het rubber eruit gehaald, schoon gemaakt en opnieuw gekit. Hopelijk blijft het voortaan wel droog als ik een bocht naar rechts maak ;)
Het motortje loopt nog erg goed voor zijn leeftijd. Geen gekke dingen gelukkig.
De XR uitvoering kom je grappig genoeg erg vaak tegen onder de talloze tweedehands sites. De verschillen met de Sketch (instap) uitvoering:
- Bumpers in carrosseriekleur
- Spiegels in carrosseriekleur
- Toerenteller
- Elektrische ramen
- De 1.1i 60 pk i.p.v. de 1.0i 50pk
Mijn exemplaar heeft ook mistlampen, maar dat is er waarschijnlijk ooit achteraf ingezet.
Verder wil ik hem steeds een stukje beter maken en staan er nog een aantal dingen op de planning om te vervangen/ na te kijken. De deuren gaan helaas niet meer van een afstand open (centrale deurvergrendeling met originele afstandsbediening sleutel). Hier en daar nog wat werk ;)
Word vervolgd!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

Peugeot 106 Rallye (1996) - Op de rollenbank

Seat Arosa 1.7 SDi 303.977 km - Peugeot 106 1.5D 407.733 km - Klokje Rond

Peugeot 106 GTI (1997) - Klokje Rond

Peugeot 106 1.5D Accent (1999) - Klokje Rond
