Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 106

Peugeot 106 GTI 1.6-16V (2002)

Kras knarren

2
Peugeot 106 GTI 1.6-16V (2002)
  • Autotest
9 juli 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De gerenommeerde Fransoos is al heel wat jaren op de markt. Toch blijft de Peugeot 106 GTI een erkende sportieveling. Het merk met de leeuw heeft een naam hoog te houden als het gaat om no-nonsense-dynamiek en sportieve prestaties.

Het design van de kleine Peugeot kan nog zo tijdloos zijn, want dat is het zeker, maar de jaren beginnen echt te tellen. Uiterlijk kan hij nog prima mee, maar je vindt zijn ontwerpleeftijd vooral in allerlei details terug. Praktische kleinigheden en veiligheidssnufjes die in moderne auto's vaak een stukje beter voor elkaar zijn. Daar staan een paar uiterst belangwekkende troefkaarten tegenover. Peugeot heeft natuurlijk een naam hoog te houden als het gaat om fijn sturende auto's. Dat onderstreept de 106 GTI met een heel scherpe aanbieding en een boel power.
De 1.6-16V perst er een kloeke 120 pk uit en dat merk je natuurlijk. Daar komt bij dat de Franse importeur zijn kleine GTI op een aantrekkelijk prijsniveau heeft ingeschaald: € 13.940. Hij biedt misschien niet 't nieuwste van 't nieuwste, maar je krijgt veel auto voor je geld.
Overigens haalde déze testauto opvallend genoeg niet helemaal de – imposante – meetcijfers die we in een eerdere winterse test mochten noteren. Het bijna tropisch warme weer zal daar zeker aan hebben bijgedragen. Een graadje of twintig verschil vind je bijvoorbeeld zeker terug in het motorvermogen.
Dat neemt niet weg dat onze Peugeot 106 GTI soepel zijn prestaties op het asfalt legt. Hij gaat er als de spreekwoordelijke brandweer vandoor en accelereert ook op snelheid heel gemakkelijk verder naar zijn top van dik 200 kilometer per uur. De motor is dan nadrukkelijk hoorbaar in actie, op hogere snelheden samen met een boel windgeruis bij de voorruit, maar daar krijg je in elk geval veel dynamiek voor terug.
De Franse 1.6-16V gaat al tegen de 3000 tpm vol aan de gang en hangt tegen de 4000 toeren werkelijk prachtig aan het gas. Dat neemt niet weg dat het geheel toch minder verfijnd werkt. De Peugeot 106 GTI draagt het gevoel uit van een kleine auto waar ze een grote motor in hebben geschoenlepeld. Het gaat wat minder vanzelfsprekend allemaal, zo verloopt het schakelen een tikje vaag. En met lange slagen.

Vadertje tijd
Jammer, maar de tijd staat in de ontwikkelingsafdelingen niet stil, het is nu eenmaal zo. Aan de andere kant: in een dragrace tegen de 106 zijn veel andere auto's geen partij. Het remmen kan echter beter: in de GTI moet je behoorlijk hard trappen om flink te vertragen.
De Peugeot stuurt niet zo direct en volgt zijn koers niet zo strak, maar gaat uiteindelijk toch zeer hard de hoek om. Alleen heb je in de 106 GTI op extreme momenten je handen vol om de neus in de juiste richting te houden. Hij is in aanleg onderstuurd, maar in grenssituaties wil de achterkant er graag eigen ideetjes tegenaan gooien. Hoe zeggen ze dat ook weer met mooi understatement: 'levendig'?
De Fransoos is gewoon 'levendig' afgestemd. Zacht en met lange veerwegen. Dat gaat ten koste van de controle. Bovendien vraagt zijn besturing relatief veel kracht. Zijn karakter is dus die van een snelle en kwieke auto die niet van al te ondernemend gedoe houdt.
Andere praktische aspecten? De Peugeot heeft prima sportstoelen. Ze geven veel steun en zijn met stof en leer bekleed. De instap naar achteren is niet echt puik. De deuren zijn niet al te lang en ook het wegklapmechanisme van de voorstoelen verdient geen prijzen.
De leefruimte achterin is bijna teleurstellend. Been- en hoofdruimte gaan voor een volwassen passagier nét, terwijl de bank wat lager is en gek genoeg géén hoofdsteunen heeft. Daar staat tegenover dat je in de bagageruimte wel wat kwijt kunt.
Terug naar de cabine, waar je met de beste wil van de wereld geen loftrompet kunt blazen over de algehele afwerking en uitrusting. Eigenlijk springen vooral die witte meters eruit... en dat zegt eigenlijk al genoeg. De wat ouderwetse knoppen van de elektrisch bedienbare ramen, het ontbreken van leer op het stuur, de simpele piefjes voor de spiegelverstelling, eenvoudige luidsprekerroosters in de deuren, het tuimellampje tegen het dak, geen handgreepje om de stoel naar voren te klappen, het zijn maar een paar voorbeelden die illustreren dat je over een wat oudere auto praat.
Dat brengt ons bij de conclusie. Sportiviteit heeft hij beslist in huis, maar je merkt wel dat hij van een oudere generatie is. Met alle bijbehorende eigenaardigheden. Zo lust de Peugeot wel een slokje. Kiezen voor de 106 GTI is een beetje de keuze voor 'kras knarren', om het zo maar eens te zeggen. Waarbij de Fransoos de jonkies absoluut nog goed van repliek dient.

Signalement

Merk Peugeot
Model 106 GTI 1.6-16V
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 14.150

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 87 kW / 120 pk bij 6.600 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 5.200 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.678 mm / 1.594 mm / 1.357 mm
Wielbasis 2.385 mm
Massa leeg 925 kg
Laadvermogen 461 kg
Aanhangermassa geremd 500 kg
Banden185/55HR14Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 8,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,3 s / 10,6 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 201 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 106
Peugeot Peugeot 106

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 106 1.6-16V GTI * Eerste eigenaar!

    Peugeot 106 1.6-16V GTI * Eerste eigenaar!

    • 2003
    • 108.257 km

    € 10.000

    Peugeot 106 1.1 XTX

    Peugeot 106 1.1 XTX

    • 2002
    • 158.547 km

    € 700

    Peugeot 106 1.0 Sketch

    Peugeot 106 1.0 Sketch

    • 1999
    • 158.000 km

    € 600

Meer Peugeot 106 occasions

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 106 specificaties
  • Peugeot 106 occasions
  • Peugeot 106 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 106 tests
  • Peugeot 106 gebruikersreviews
  • Peugeot 106 index
PREMIUM
Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Met alle elektrische Kia’s en Volvo’s in de top van de verkooplijsten lijkt het een ver verleden...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 Accent 1.0i (1996)

    Peugeot 106 Accent 1.0i (1996)

    4
    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 XS 1.4 (2003)

    Peugeot 106 XS 1.4 (2003)

    2
    • 18 december 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 XT 1.4i (1994)

    Peugeot 106 XT 1.4i (1994)

    4
    • 26 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 XN Ace 1.1i (1993)

    Peugeot 106 XN Ace 1.1i (1993)

    6
    • 28 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 Accent 1.6 (1997)

    Peugeot 106 Accent 1.6 (1997)

    1
    • 20 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 Accent 1.1 (2000)

    Peugeot 106 Accent 1.1 (2000)

    4
    • 17 december 2018
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 XN Ace 1.1i (1993)

    Peugeot 106 XN Ace 1.1i (1993)

    1
    • 7 november 2018
meer reviews
Rollenbank - Peugeot 106 Rallye

Rollenbank - Peugeot 106 Rallye

40

Een van de leukere scheurijzertjes uit de jaren 90 was de Peugeot 106 Rallye. Niels van Velzen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k,...

    44
    • 24 april 2022
  • Achtergrond
    Peugeot 106 vs. Peugeot 205 - Uit de Oude Doos

    Peugeot 106 vs. Peugeot 205 - Uit de Oude...

    30
    • 2 februari 2022
  • Nieuws
    Peugeot 106 - Eerste rijtest - Uit de Oude Doos

    Peugeot 106 - Eerste rijtest - Uit de Oude...

    20
    • 17 november 2021
  • Nieuws
    Peugeot 106 introductie - Uit de Oude Doos

    Peugeot 106 introductie - Uit de Oude Doos

    20
    • 8 september 2021
  • Nieuws
    De Vluchtstrook: de EV-geschiedenis van Peugeot

    De Vluchtstrook: de EV-geschiedenis van...

    54
    • 2 augustus 2020
  • Nieuws
    In het Wild: Peugeot 106 Rallye (1995)

    In het Wild: Peugeot 106 Rallye (1995)

    31
    • 23 april 2018
  • Peugeot 106 Rallye - Blits Bezit

    Peugeot 106 Rallye - Blits Bezit

    52
    • 13 februari 2018
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine bestelauto

    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine...

    26
    • 16 mei 2022
  • Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    74
    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achtergrond
    De Peugeot 305 Break als voorganger van de 308 SW belicht

    De Peugeot 305 Break als voorganger van...

    41
    • 1 mei 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k,...

    44
    • 24 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden