Peugeot 106 Sketch 1.1 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 Sketch 1.1 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 33.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Fantastische wagen alle verhoudingen in acht genomen! Nog geen enkel abnormaal probleem mee gehad. Tot nu toe zero olieverbruik en een gemiddeld verbruik van +/- 5 liter (!) per 100 Km (neen, het is géén dieselversie!). Verbruiksuitersten tot nu toe vastgesteld: min. 4,8 - max. 5,6 lit/100Km en dit bij een normale (vrij rustige maar zeker heel vlotte) rijstijl in woonwerkverkeer (+/- 50 km per dag).Zeer aangenaam stuurgevoel (servo) - riant uitzicht - gemakkelijk overzichtelijke carrosserie (handig bij parkeren in zeer nauwe parkeerruimten).Geeft niet de indruk dat men in een kleine wagen zit (tenminste als men voorin de wagen zit - achteraan zal dit wel even anders zijn maar ik rij meestal solo).Motor vrij pittig voor een 1100cc (60 pk)- meer dan voldoende bij gewoon gebruik - wat adem tekort bij wat sneller willen opschieten. Onlangs topsnelheid uitgeprobeerd: 175 km/h op de teller (zelfs zonder lange aanlooptijd nodig gehad te hebben hiervoor) wat uiteraard reeds meer dan voldoende is om het rijbewijs in gevaar te brengen op ’s lands wegen! Minder goede kanten: schrapende ruitewisserbladen (vervanging door nieuwe exemplaren heeft niets hieraan verholpen) - remvermogen eerder magertjes (niet echt geruststellend als er paniekstop dient uitgevoerd te worden alhoewel hiermee nog nooit in de problemen gekomen). Ook geen ABS aanwezig. Comfort is redelijk goed (beetje springerig op slechte wegen zoals kasseien) maar natuurlijk niet dit van een grote en zware wagen. Ook het motorlawaai ligt voor dit type wagen behoorlijk laag evenals het windgeruis. Het meeste lawaai is dan ook eerder afrollawaai (afkomstig van banden en ophanging) hoewel ook dit netjes binnen de normale grenzen ligt. Kortom: tot nu toe zéér tevreden!Update 14-06-06 : er staan nu 95.000 Km op de teller en nog steeds geen problemen - binnenkort gaat mijn jongste dochter met de wagen rijden daar ik een nieuwe (firmawagen) heb sinds 2 weken (VW Jetta 2.0 TDi). Update 22-09-06 (97.000 Km): heb gisteren een grotere onderhoudsbeurt laten uitvoeren aan mijn Peugeotje (winterklaar maken). Naast het vervangen van olie + oliefilter werden er nog volgende zaken uitgevoerd: vervangen van distributieriem (zou normalerwijze pas dienen te gebeuren op 120.000 km maar werd veiligheidshalve toch al wat vroeger gewisseld op aanraden van mijn garagist - de riem bleek immers toch niet meer in zo’n goede conditie te zijn). Bij het vervangen van deze distributieriem werden er ook enkele kalkaanslagvlekken gevonden thv de waterpomp - deze laatste werd dan ook maar ineens vervangen omdat de kans groot was dat deze laatste het anders binnenkort toch zou opgeven onder de druk van de nieuwe distributieriem en dan zou het hele zaakje weer helemaal opnieuw moeten gedemonteerd worden. Ook de batterij werd vervangen (de wagen had de laatste tijd inderdaad ook reeds 2x startproblemen gegeven na langere stilstand (telkens meer dan een week niet meer gereden) zodat we deze 2 keer de startkabels dienden te gebruiken - volgens mijn garagist leverde de batterij nog nauwelijks 60 amp. terwijl dit normalerwijze iets van een 150 Amp. zou dienen te zijn! Verder werden nog op mijn vraag de voorste ruitenwisserbladen vervangen (ze veegden nog wel relatief goed maar maakten al langer een erg vervelend schrapend geluid, zeker als de voorruit niet erg nat was, bvb. bij motregen). Voorts werden ook de koplampen nog eens bijgeregeld. Totale kosten (officiële kleine Peugeot-dealer): 495 Euro. Kan tellen maar nu zou ons 106-je toch weer klaar moeten zijn voor een flink aantal kilometers !
PROBLEMEN
Op Km. 44.000 voorste remblokjes (tussentijds) moeten laten vervangen wegens (normale) slijtage (uitgevoerd door Midas - kosten +/- 100 Euro).Kleine onderhoudsbeurt gehad (Peugeot-dealer) op 50.000 Km en grote beurt op 75.000 Km.Recentelijk (op Km.85.000 voorste banden vervangen (Continental ipv de oorspronkelijke Michelins) wegens nakende jaarlijkse techn. controle. Tevens winternazicht + vervangen van onderdeeltje van rechter voorwielophanging + aanspannen van voorste McPherson (klacht : knakkende stuurinrichting bij volledige stuuruitslag)(kosten: 257 Euro voor het geheel).
Op 17-01-06 een mindere ervaring gehad: op weg naar het autosalon van Brussel onderweg plots zwaar slepend geluid achteraan de wagen: het mandje onder de koffer (waarin reservewiel + krik liggen) was om een ongekende reden losgekomen en sleepte over de grond.Resultaat: reservewiel + krik verloren en nooit meer teruggevonden hoewel ik de omgeving waar dit gebeurde tot 2x toe heb afgezocht onmiddellijk na het voorval! Mijn dealer vermoedt dat iemand het wiel + krik al van tevoren zou hebben gestolen uit het mandje en nadien dit mandje terug op provisorische wijze hebben bevestigd. Zegt nog nooit te hebben meegemaakt dat dit mandje zomaar loskwam. Ben nu alleszins verplicht een nieuwe krik + reservewiel aan te kopen!
Update 07-03-06 : heb na het hiervoor beschreven voorval een velg (afkomstig van zustermodel Citroën Saxo) + gebruikte band 175/70 x 13 + Peugeot-krik (uit een 206) + een gebruikte haak om het reservewielmandje op te houden op de kop weten te tikken bij een sloopbedrijf (kosten: 75 Euro) - daarbij nog 12 Euro betaald voor het monteren van de band op de velg + uitbalanceren (Midas) en we rijden weer! Inmiddels ben ik de 91.000 Km gepasseerd. Zal binnenkort veel minder gaan rijden met deze wagen omdat er binnen een tweetal maanden een firmawagen zal in gebruik genomen worden (deze werd besteld op 24-01-06 maar zal vermoedelijk pas geleverd worden in mei 2006) - dit wordt een VW Jetta 2.0 TDI Comfortline. Hopelijk doet deze het even goed als mijn Peugeotje (deze laatste zal nog in mijn bezit blijven en dienstig zijn voor het leren rijden van mijn oudste dochter die er deze zomer wil aan beginnen... Zal daarna door mijn beide dochters verder gaan gebruikt worden aangezien mijn echtgenote geen afscheid wil nemen van haar eigen wagen (Toyota Carina E uit 1992 maar met nog maar 103.000 Km op de teller en voorzien van goodies zoals ABS, automaat, airco etc.).
Update 16-03-06 (Km. 91.295): enkele dagen geleden plots uitlaat afgebroken net vóór de achterste demper en dit tijdens een rit van het werk naar huis. Kabaal dat horen en zien verging! ’s Anderendaags (zaterdag)langsgegaan bij Midas-uitlaatcenter. Diagnose: achterste demper is aan vervanging toe daar bijna doorgeroest thv de bevestigingsbeugel.Bovendien de uitlaatbuis vervangen vanaf de achterste demper tot bijna helemaal vooraan. Kosten: 239 Euro. Maar aangezien we van plan zijn dit wagentje nog een hele poos te houden vind ik het wel nog best te doen. We kunnen er immers nu weer voor jaren tegen... Heb nog eventjes getwijfeld of ik misschien van de gelegenheid zou gebruik maken om de achterste demper te vervangen door een meer sportievere variant (genre Remus, Devil of dergelijke) maar omwille van o.a. kostprijsoverwegingen (de 106 is tenslotte toch een budgetautootje en geen sportkar!) dit plan toch maar snel laten varen...
Update 14-06-06 : inmiddels 95.000 km op de teller en we rijden nog steeds zonder problemen.
Update 03-07-06 (95.500 Km): vorige week even startproblemen gekend, vermoedelijk omdat de wagen toch enkele weken lang nauwelijks is gebruikt geweest.Waarschijnlijk ging het alleen maar om een batterij die grotendeels ontladen was geraakt door te lange immobilisatie.Met startkabels was het starten zo gepiept en na een 20-tal Km gereden te hebben sindsdien geen problemen meer gekend.Toch even in de gaten houden of de batterij tegen de winterperiode aan het nog steeds goed volhoudt dan wel dient vervangen te worden.
Ik had aanvankelijk wel nog een probleem met de radio : vermits de batterij blijkbaar eventjes te weinig spanning heeft gehad was de radio geblokkeerd geraakt en diende hij terug tot leven gewekt te worden dmv de identificatiecode.Mijn oudste dochter had deze klus eventjes onderweg willen klaren en dacht dat dit met de PIN-code van mijn bankkaart zou kunnen - Niet dus !Na 4 achtereenvolgende pogingen was de radio dus voor een aantal uren onbruikbaar geworden en heb ik dan maar ’s anderendaags een nieuwe poging gewaagd.Raar vond ik wel dat de radio constant dient aangezet te blijven totdat de foutmelding (in dit geval ’4 ERROR’) van het schermpje verdween en er opnieuw een code kon worden ingevoerd.Dat wil dus zeggen dat zo lang ook het contact moet ingeschakeld blijven (anders valt de radio uit) wat dan natuurlijk niet echt bevordelijk is voor de laadtoestand van de batterij !
Uiteindelijk is het dan toch gelukt en speelt de radio weer net zo vrolijk als tevoren.
Intussen heeft mijn jongste dochter het wel gepresteerd om de rechter buitenspiegel wat te forceren bij het achteruit rijden van onder de carport zodat ik deze nu met zwarte isolatietape heb moeten repareren (ik had hiermee al wat ervaring opgedaan vermits mijn echtgenote enkele maanden geleden de linker buitenspiegel hetzelfde lot heeft doen ondergaan) : de spiegel en de behuizing bleven intact maar de verbinding tussen het spiegelhuis en de deurbevestiging heeft nu een speling van +/- 1,5 cm breedte gekregen doordat de voetgangersbeveiliging zijn werk heeft gedaan.Deze spatie heb ik dan maar met isolatietape opgevuld zodat alles terug stevig vast zit en ook de (manuele) spiegelverstelling nog blijft functioneren.
Update 27-12-06 : intussen heeft mijn dochter de Km-stand zonder verdere problemen weten aan te dikken tot 99200 Km dus bijna het klokje rond !Intussen werd er een draagbaar navigatiesysteem aangeschaft (MIO 269+) maar behalve een eerste kleine testrit hiermee moeten we het nog wat verder uitproberen (eerste vaststelling : makkelijk bruikbaar systeem maar de stembegeleiding valt wat zwakjes uit, zelfs bij maximaal ingesteld volume)
!Update 11-03-08 : hier zal spijtig genoeg mijn verhaal eindigen want vorige week heeft een dronken autobestuurder een abrupt einde gemaakt aan het bestaan van ons Peugeotje ! Wachtend aan een op rood staand verkeerslicht werd mijn dochter langs achteren aangereden door een geintoxiceerde bestuurder die blijkbaar te laat had opgemerkt dat het licht op rood stond.We wachten nu nog op het verdict van de verzekeringsmaatschappij maar volgens mijn garagehouder zal het zeker uitdraaien op een totaal-verlies - de wagen is te erg beschadigd om hem nog te laten herstellen. Hopelijk is het uit te keren bedrag voldoende om een waardige opvolger te vinden. Toch jammer dat na 8 jaar en 107.000 Km op zo’n manier een einde komt aan dit wagentje ! We hadden er nog heel wat jaartjes en nog veel kilometers willen bij doen! Vooral zijn we echter blij dat onze dochter gezond en wel uit het verhakkelde voertuig is kunnen stappen! Alleen enkele dagen wat spierstijfheid gekend maar voorts geen enkel gezondheidsprobleem eraan over gehouden gelukkig!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.