Peugeot 106 Rallye 1.6 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 Rallye 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 112.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik was altijd al gecharmeerd van het uiterlijk van de 106 in sportieve uitvoeringen. De ’uitgebouwde wielkastjes’, de mooie bespoilering rondom. Fantastisch leuk karretje om te zien.
Sinds mijn vorige auto mag ik mij inmiddels redelijke Peugeot-fan noemen. Toen ik voor een andere auto ging zoeken bleef ik dus steeds naar Peugeots kijken. Heb een aantal andere types van andere merken bekeken maar toen ik mijn huidige auto zag staan was ik er meteen gek op. Proefritje gemaakt en de deal was gesloten.
Ik heb hem nu een paar maanden en ik moet toegeven, hij heeft me sindsdien al met een behoorlijk aantal problemen opgezadeld. Als je de problemenlijst bekijkt is het waarschijnlijk moeilijk voor te stellen dat ik toch wel gek blijf op het ding. Dit komt vooral om de looks en het lekker pittige karakter. Het is toch ook echt een autootje die wel een beetje bijzonder is zo’n Rallye. En daar hou ik van.
Is hij praktisch? Mijn lengte (1,96m) geeft geen enkel probleem. Kofferbakje is niet echt ruim maar mocht het nodig zijn kan altijd de achterbank nog neergeklapt. Stoelen zitten goed, zijn vrij zacht, goede steun.
Waar ik wel erg aan moest wennen waren de remmen. Hiermee moet je echt voorzichtig remmen anders vlieg je door de voorruit. Pas na een paar maanden ofzo was ik dat helemaal gewend. Blijkt evengoed heel goed te doseren, en als ik nu in een andere auto rijd heb ik steeds het idee dat de remmen niet goed zijn ;)
Kortom: wel een hoop problemen gehad maar wel een lekker rap schoonheidje waarmee, een verbruik van 1:15 (gemiddeld berekend over +/- 20 tankbeurten) makkelijk te halen is.
Edit 23/06/06: Prettig aan het autootje was het gevoel dat erin zat, en de directe response op het gaspedaal. Vergeleken met mijn huidige 1.3 GTi Swift had hij duidelijk wat meer koppel. De Pug was ook VEEL minder rammelig. Ook al klopt de Swift ook niet helemaal (koppeling en wiellager, hijs ook nog es 4 jaar ouder en meer km’s),... toch is het wel een enorm verschil qua betrouwbaarheid, want die Swift blijft maar gaan, waar ik bij de Rallye steeds weer wat had waardoor ik stilviel of niet weg kwam of wat dan ook. De Rallye is speleriger en koppeliger en de Swift is meer met lange halen doorhalen. Welke sneller is in rechte lijn? Wellicht miniem overwinninkje voor de Swift...
PROBLEMEN
Al aardig wat probleempjes gehad van het begin af aan.
Inmiddels opgeloste problemen:
- Bij proefrit waren remschijven krom, dit is bij aflevering opgelost door bijschaven.
- Uitlaat rammelde bij wegrijden met koude motor, dit is opgelost door schroefje aan te draaien, aldus de garage.
- Handremkabel schoot tot 2x toe los uit het klemmetje (!) Zodat er een vreselijke herrie ontstond bij het rijden. Dit is kosteloos opgelost door de dealer om de hoek (waar ’t autootje overigens niet vandaan komt) door allebei met tie-wraps vast te zetten.
Problemen die nog steeds (af en toe) bestaan:
- Centrale vergrendeling defect, waren bij aankoop al nieuwe motortjes ingezet, viel na een week weer uit. Toen teruggebracht, opgelost, maar sindsdien doet af en toe (!?) 1 kant het maar.
- Startproblemen. Dit is het vervelendste probleem. Bij de garage zijn de bougies vervangen maar nog steeds, eens in de ongeveer 15 keer, start hij niet in 1x maar zijn meerdere pogingen nodig. Hij slaat sowieso niet echt snel aan.
- Stuur trilt bij snelheden van grofweg 110 tot 130 km/u. Daarboven en daaronder is er vreemd genoeg niets aan de hand. Voorwielen zijn gebalanceerd maar dit heeft hieraan niets veranderd, nog exact hetzelfde gedrag.
Lang leve de Bovag garantie. Dat is ook mede de reden dat ik er nog de moed inhoud!
edit: nu een maand later NOG meer problemen,... motor houdt er af en toe spontaan mee op, rare stationaire toerentallen (1500-2000) en inhouderig gedrag.
UPDATE: half jaar later is eindelijk de tril uit het stuur (weer gebalanceerd) en c.v. voor de 4e keer gemaakt. Dat spontaan afslaan, rare toerentallen etc is opgelost door computer te resetten. Autootje is nu aardig helemaal goed. Enige is dat het starten 1 op de 10x nog niet in 1x gaat en soms de startmotor wat blijft hangen zo lijkt het door het schraapgeluid. Afgezien van dat ene dingetje ...HELEMAAL TOP die 106 Rallye. Prachtig die stoplichtsprintjes en het feit dat je al die grotere/duurdere zwaardere bakken meestal de baas bent :)
Nu maar hopen dat bovenstaande problemen opstartproblemen waren en vanaf nu hij zich gewoon netjes blijft gedragen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.