Peugeot 106 GTI 1.6-16V (2003)

autoreview

Peugeot 106 GTI 1.6-16V (2003)

Signalement

Uitvoering106 GTI 1.6-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst105.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 99.000 km

Na enige tijd in mijn vorige auto gereden te hebben (zie ook de review hiervan), ben ik (weer) gaan zoeken naar een 106. Deze keer een 106 GTI die niet afgetrapt was. Uiteindelijk ben ik bijna een jaar op zoek geweest en is het er 1 geworden in geel metallic (Jaune Genet) van december 2003, maar dan heb je ook wat: leder/alcantara bekleding, electische ramen en spiegels, 4 airbags en een geweldige motor.

Ook al is het exterieur en interieur bijna gelijk, is het toch een totaal andere auto om in te rijden. Hij is stil, snel, comfortabel (en sportief) en heeft een perfecte wegligging. Het enige dat beter had gemogen zijn de remmen. Deze zijn niet krachtig genoeg voor het vermogen dat de auto heeft.

Zodra de motor boven de 4.000 tpm komt veranderd het geluid van de motor en krijg je een duw in je rug. Dit gaat door tot ong. 170 km/u, waarna die langzaam de teller uit loopt (>220 km/u).
Het is ook een genot om er rustig in te rijden. Hij is dan stil en comfortabel en je hebt niet het idee dat je in een kleine auto zit.

Het verbruik met rustig rijden (schakelen voor 4.000 toeren) is 1 op 13
Bij pittig rijden (boven 4.000 toeren schakelen) komt ie rond 1 op 11.

Sinds kort zitten er nieuwe velgen onder van OZ Racing type Superturismo GT. De wegligging is nu nog iets beter, waarschijnlijk door de plattere band.

*Update 4/2/2009:
Inmiddels heb ik de auto meer dan een jaar en heb er ong 23.000 km mee gereden. De auto bevalt nog steeds als dat die een jaar geleden deed.
De enige zorg die ik had bij aanschaf van deze auto was of deze onderhoudsgevoelig was. In december heeft ie een onderhoudsbeurt gehad en dit blijkt nagenoeg gelijk aan mijn vorige 106.

*Update 30/9/2009:
Nu ik de auto bijna 3 jaar heb, heb ik besloten hem nog enigszins aan te passen qua uiterlijk. De stootstrips voor en achter gaan volgende week in de carrosseriekleur meegespoten worden. Zodra ik foto's heb zal ik ze online zetten.

PROBLEMEN

Ik had een vreemd zoefend geluid bij mijn achterwielen. Deze bleken gecupt (afgeplat) te zijn. I.p.v. het vervangen van de banden heb ik gekozen om er gelijk andere velgen onder te laten zetten.

AUTO VERKOCHT

  • 105.000 km

Na 3 jaar en 3 maanden veel plezier ervan gehad te hebben heb ik met enigszins tegenstrijdige gevoelens besloten mijn 106 GTI in te ruilen voor een luxere/snellere auto, een Peugeot 207 RC. Wanneer ik de 207 wat langer heb dan zal ik mijn ervaringen plus foto's hier vermelden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.