Peugeot 106 GTI 1.6-16V (1997)

autoreview

Peugeot 106 GTI 1.6-16V (1997)

Signalement

Uitvoering106 GTI 1.6-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf108.000 km
KM-stand laatst212.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Hot Hatch
Een van de laatste echte hot hatches? Wat maakt een auto tot een hot hatch. De auto’s van tegenwoordig hebben net als veel mensen last van overgewicht. Ze zijn te zwaar en zijn hierdoor erg traag. Naar mijn mening moet een GTI dan ook een kleine auto zijn met een grote motor. Golf begon in der tijd met het GTI concept. Een racer voor de gewone man met een gemiddelde beurs. Daarna kwam Peugeot met hun succesnummer de 205 1.6 GTI , en later dus de 205 1.9 GTI. Nadat men gestopt was met de productie van de 205 GTI kwam er in 1996 een opvolger: de 106 GTI. De 205 liep in die tijd nog steeds naast de 106 van de band. In 1996 besloot Peugeot de 106 te face liften en net zo groot te maken als de 205, daarvoor was de 106 Phase 1 dus kleiner dan de 205. Dit mede omdat men bang was dat de 106 de vlag niet kon overnemen van de 205.

Er waren wel duidelijke verschillen, natuurlijk zijn beide auto’s van een andere generatie. De 205 was meer de jaren tachtig a-ha - take on me sfeer. Terwijl de 106 meer de jaren negentig techno house sfeer uitademend. Motorisch was men van een achtklepper naar een zestienklepper gegaan. Waardoor betrouwbaar vele hogere toerentallen mogelijk waren. De 205 legt ongeveer 860 KG in de schaal met een 1.9 130PK blok en de 106 met 925 KG met een 1.6 16V met 120 PK. Naast ge-update styling is het concept gelijk gebleven. Een kleine auto, een sterke motor en een dijk van een wegligging.

Er is dan ook geen andere auto die het kart gevoel op de weg benadert zoals de 106. De rechte lijn snelheid (0-100) is niet de snelste van alle GTI’s vooral omdat de tweede versnelling (typisch Peugeot kwaaltje) niet al te makkelijk inschakelt. Maar laat de 106 een bocht zien en hij kent zijn gelijke niet. Door zijn geringe gewicht is het een echte gooi en smijt auto. Op bochtige B wegen is de auto in zijn element, klaverbladen zijn ook altijd een feest. De auto geeft je ontzettend veel vertrouwen en is behoorlijk veilig, lees ondergestuurd ingesteld. Mocht je zin hebben in een lolletje dan is het abrupt los laten van het gas in een bocht aan te bevelen, dit resulteert namelijk in ofwel een vierwiel drift of een uitbrekende achterkant. Dit is echter gemakkelijk op te vangen.

De motor is een groot feest, heeft een enorme souplesse en is altijd toerenhongerig. Het liefst gaat hij hard. Vanaf 4000 toeren hangt hij prachtig aan het gas, dit gaat door tot 7200 wanneer de toerenbegrenzer ingrijpt. Het maximum vermogen komt los bij 6600 toeren, schakelen rond de 7000 is dan ook aan te bevelen voor maximaal plezier. Onderstel en motor zijn dik in orde. Voor de rest zijn basis dingen als ABS, elektrische ramen aanwezig. De cockpit is simpel en heeft weinig bijzonders te bieden. Maar dit is ook zoals het hoort, weinig luxe alleen de basis elementen. Het meest noemenswaardig is de olie temperatuur meter, erg handig om te kijken wanneer de motor warm is. Er is geen instelbaar stuur, geen in hoogte verstelbare stoelen etc. De sportstoelen zitten daarentegen goed en hebben voldoende zijlingse steun. De auto heeft stuurbekrachting maar deze is precies goed ingesteld, redelijk zwaar. Hij heeft stuurbekrachting maar je voelt het niet zo als een moderne 206 waarbij alles met een vinger te doen is. Het is dan een GTI maar de demping van de auto is gewoon goed, niet te hard niet te zacht. Achter heeft de 106 een torsie as en dus geen veren.

Kortom een zeer complete en vooral snelle auto. Is in zijn element vooral op bochtige wegen. Electronisch niet zo heel sterk, de motor heeft een redelijk nerveus karakter hij gaat het liefst hard. In de stad is hij dan ook niet in zijn element. Daarnaast is de auto erg onderhoudsgevoelig, ik heb er al veel geld aan verspijkerd. Dit kan natuurlijk exemplarisch zijn maar als de auto niet rijdt zoals hij doet had ik hem waarschijnlijk verkocht. Bij aankoop is een complete en sluitende onderhoudshistorie erg belangrijk. Staar je vooral niet blind op de buitenkant, een hogere kmstand met goed onderhoud is veel beter dan een slecht behandeld exemplaar met een lage kilometerstand. Goed warm rijden is een must voor dit soort auto’s. Dus altijd minimaal 20 Km rijden zodat het blok goed warm is. Vooral de 96-99 exemplaren willen nog wel eens last hebben van een lekke kop pakking. Dit soort auto’s kun je het beste van een liefhebber kopen in plaats van bij een garage met zes maand garantie. Daarnaast zijn er speciale clubs die zich hier mee bezig houden, eveneens zijn er een aantal Peugeot specialisten door het land.

PROBLEMEN

  • 212.000 km

Update 16-12-2009 Af en toe mis ik haar nog... wat een fantastische auto is/was dit. Op dit moment rijd ik een 206 1.4, naarstig op zoek naar een waardige opvolger in een 406 coupe 3.0 v6...

Update 01-08-2009, op 01-08-2009 heb ik met pijn in mijn hart afscheid genomen van mijn GTI op 212.000 km.

Update 15-07-2009 Koppeling (met name de druk groep) is versleten na 210.000km toch netjes voor een GTI, nieuwe koppeling er in laten zetten.

Update 20-01-2009 Geen lamda maar nieuwe bougies waren nodig!

Update 14-01-2009 Stotteren van de auto blijft aanhouden, staat nu bij de Garage waarschijnlijk (weer) te maken met de lamda sonde. Voor de rest geen problemen.

Update 13-11-2008 Inhouden auto, stotteren, lamdasonde origineel Peugeot erin. Dit is de derde!!! lamdasonde. Interval relais ruitenwisser vervangen.

Update 23-06-2008 APK, stablisator stang

Update 03-03-2008 Onderhoudsbeurt, fuseekogels vervangen. Geen bijzonderheden.

Update 04-07-2007 De auto is nu 3 jaar in mijn bezit, net de APK weer gehad. Enige wat gedaan moest worden is het vervangen de lamdbasonde i.v.m. te hoog co. Dit is wel frapant want dit is dus de derde keer dat er een nieuwe in is gekomen. Er lag gewoon een stuk in de uitlaat, was gewoon afgebroken. Daarnaast vertoonde de waterpomp enige rare geluiden. Deze is dus met de distributieriem vervangen. Voor de rest geen vreemde dingen.

In de twee jaar dat ik de auto heb is er naast regulier onderhoud (uitlaat, remschijven, blokken etc.) veel aan gedaan:

* Interval relais ruitenwisser
* Fuseekogels
* Bobineblok (duur, gaat vaak stuk bij 106)
* Lambda sonde (3x)
* Stuurbekrachtingspomp
* Abs Sensoren (2x)
* Lagers
* Radiateur
* Ruitensproeier pomp

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.