Peugeot 106 Green d 1.5 (1997)

autoreview

Peugeot 106
Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106Peugeot 106 - interieur

Signalement

Uitvoering106 Green d 1.5
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf315.000 km
KM-stand laatst315.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

diesel power! (nou ja power?)

  • 315.000 km

Dit is een kleine eerbetuiging voor mijn peugeotje 106 1.5d XRD green, zo als t kenteken verteld. Ik heb het wagentje pas 4 maand, maar hij heeft me al trouw 13.000 km vervoerd. Eerst maar is rustig de auto leren kennen, even aanvoelen hoe de staat van de motor was na al ene behoorlijke dienst. keurig om de 500km even olie-peilen, geen verschil te bekennen! en toen werd het druk, dus paar 1000 km niet gekeken, maar na ruim 5000km hoefde er nog geen kwart liter bij! dus dat was wel goed. En dan wordt het eigenlijk erg stil, de auto doet wat hij moet doen, rijden! en dat doet hij prima, uit eindelijk alleen even de banden vervangen, achter waren erg slecht merk banden, en maakte lawaai, voor waren droog, en hadden scheurtjes, dus heb ik er 4 nieuwe michelin's onder laten zetten. Daar is hij origineel ook mee afgeleverd, dus dat rijd als een wolkje. Helaas heeft de 1.5 diesel 1 groot min punt, de brandstof pomp zit boven de dynamo, en deze pompen willen nog wel eens zweten/lekken, is op zich geen drama, maar wel als die diesel in de dynamo komt. Gevolg is dat de dynamo de geest heeft gegeven. Aan de stickers kon ik zien dat deze er vanaf 2002 in zat,en al een gereviseerd exemplaar was. Deze dynamo er uit halen is geen leuke klus, je moet bijna hogere wiskunde gestudeerd hebben om hem er uit te manoeuvreren wanneer je hem los hebt. En ook dat los halen is al een behoorlijke tour! Maar goed, uit eindelijk lukt alles. Ik heb de dynamo mee genomen naar een dynamo specialist, die heeft er nieuwe sleep ringen, en koolborstels ingezet, de rest was nog in prima staat. na een schoonmaak en spuit beurtje was ik €100.- kwijt, een fractie! van een nieuwe dus. daar na bromde de oude diesel er weer heer lijk op los. De volgende hindernis was de APK, met toch dik 326.000 km op de teller had ik wel wat problemen verwacht, maar ik werd heugelijk verrast! 2 nieuwe lampjes, en de 106 was weer 1 jaar lang legaal wegpiraat. Doorgaans rij ik normaal, met het verkeer mee, gemiddelde verbruik ligt dan tussen de 1 op 19, a 20. (een hele verademing met de 1 op 8 van mijn BMW 525i) Af en toe geef ik de 106 even op zijn donder, dan gaat het gas er op en weet hij ondanks de niet te verwaarlozen kilometerstand 160 km/h op de GPS te halen, dat is 6 harder dan Peugeot ooit opgaf. Niet slecht vind ik zelf.
al met al ben ik ZEER tevreden met dit autotje, en zal het nog lang bij mij blijven!

Koop tips!
bij de 1,5d er op letten dat er niet te veel olie aan het blok zit, rond de dynamo/diesel pomp. Het is een beetje een kwaaltje dat op dit punt de koppakking gaat lekken, daar loopt namelijk een olie kanaal.

verder is het even kijken als je de deuren open hebt, dat het spatbord niet verrot is door zand en takjes die niet kunnen weg spoelen, dit kan je zien als je de deur opendoen helemaal onder in de hoek. Door de binnenkap van het spatbord kunnen takjes niet altijd weg, en blaadjes ook niet en dit hoopt zich op met alle narigheid die daar bij komt.

Chek ook of de deur vangers knakken, dit is een gevoelig slijt punt bij de 106jes, en verraden toch vaak een hogere stand dan misschien de teller verteld.

Een lastiger te controleren punt is roest in de achter wiel kasten, en dan niet aan e spatbord rand, maar echt achter het wiel de binnenkant van de kast. Dit is niet altijd even goed afgekit, en wil nog wel eens gaan roesten.

kleine kwaaltjes zijn dashboard lampjes die het niet doen, schakel stangen die lam zijn waar door schakelen niet lekker scherp meer aanvoelt, en soms gaan de plastic koppelingetjes van de portier bediening stuk, gevolg is dat een deur niet meer op de centrale vergrendeling mee komt. Niet de verschrikkelijkste problemen, maar wel lastig om op te lossen, veel werk of je kan er beroerd bij. Al met al en erg fijne auto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.